Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexDiverseSnick Snack

Varför välter en last bil?

15 inlägg • Sida 1 av 1
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

Göran Ekman

08:53:28, 06-05-2024

Bild
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan



robin.gustavsson

09:09:20, 06-05-2024

Jo oftast för man kör för fort, ibland för att underlaget lutar för mycket.
Sällsynta fall så kan dom faktiskt blåsa omkull.
Så enkelt är det.

Skickat från min SM-A536B via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.

Bygert

09:54:06, 06-05-2024

Ser ut som en tankbil och det är lättvält. Rondell är klassiker med sån, skvalp åt ena hållet in, sen skvalp med fart åt andra hållet ut och så var det klart. Finns också vägar som är lömska. Ett exempel är kurvan när man kör av från E18 till riktning Göteborg på E45 i Valnäs. Den är feldoserad och ser inte så tvär ut. I personbil är det inget problem men går man in för fort med lastbil är man glad om man inte åker ut i geografin.

2 personer gillar det här inlägget.

Simnil

10:54:42, 06-05-2024

Framhjulspunka. En höst då jag jobbade på Wist i Umeå hade vi tre bilar i rad på ramrikten som gått omkull på grund av framhjulspunka.

1 person gillar det här inlägget.

Michael Meier

11:46:10, 06-05-2024

Tom bil och fullt släp, och cirkulationsplats+ handhavandefel ..

Att köra med "levande" last är lite krävande, alla är inte 100 på det vid alla tillfällen.
/Michael M

Göran Ekman

12:25:38, 06-05-2024

När jag körde flygplatstankbil, fick vi åka påsen TYA kurs och köra tankbil med stödhjul. Jag lyckades inte köra så fort så att bilen stjälpte.
Killen som körde lastbilen utanför Heby i lördags klarade sig undan med lindriga skador, en rejäl chock.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.

Murre o2

15:07:47, 06-05-2024

Utanför själva ämnet men det är lätt att välta med en truck också, jag var uppe på två hjul en gång och lyckades styra tillbaka så den damp ned på fyra hjul igen :uupps: Men vad som händer där bak på släpet har man ju inte någon riktig kontroll på och där längst bak kan det bli värre ryck i en tvär sväng, jämför med en pisksnärt...

Ulf

15:18:20, 06-05-2024

Att ligga bakom en fullastad timmerbil kan göra en orolig!
Vajar majestätiskt i sidled, ibland undrar man varför den aldrig välter. Ser lite otäckt ut ibland!!
Kommer du med problem, eller är du en del av det?

Bygert

16:58:03, 06-05-2024


osla

18:09:46, 06-05-2024

Nu kör jag inte tank, men finns ganska många tankbilar på jobbet som kör bränsle, dom har alltid fack. Men det där ser ut som en kem bil och där tror jag det ofta inte finns fack eller skvalpskydd i tankarna, och då kan det nog gunga ordentligt

1 person gillar det här inlägget.

akkamaan

18:17:13, 06-05-2024

Under vissa specifika förhållanden så kan man också välta pga högt vridmoment i drivlinan
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

2 personer gillar det här inlägget.

Simnil

08:32:11, 07-05-2024

Bygert skrev:Framhjulspunka var det tal om

https://www.instagram.com/reel/C6EOrzps ... _copy_link


Jo jag såg också den där. Är det inte hans egen bil är han värd att få en smörgåstårta och en extra semestervecka av chefen! Tror vi kan vara helt ense om att han inte satt och kollade film medans han körde!!

3 personer gillar det här inlägget.

Ulf

08:34:36, 07-05-2024

@sSimnil:
Helt förståeligt, så ser man att benen skakar duktigt!
Kommer du med problem, eller är du en del av det?

Fosson

09:56:40, 07-05-2024

akkamaan skrev:Under vissa specifika förhållanden så kan man också välta pga högt vridmoment i drivlinan

Bild


:off_topic: Man blir ju lite nyfiken på varför det sitter två koffingar under den där maskinen..
Det ska vara minst en 2-dagars auktion efter mig.

2 personer gillar det här inlägget.

Murre o2

07:59:34, 08-05-2024

Simnil skrev:
Bygert skrev:Framhjulspunka var det tal om

https://www.instagram.com/reel/C6EOrzps ... _copy_link


Jo jag såg också den där. Är det inte hans egen bil är han värd att få en smörgåstårta och en extra semestervecka av chefen! Tror vi kan vara helt ense om att han inte satt och kollade film medans han körde!!

Sånt bendarr har jag också haft ett par gånger så jag vet presis vad han kände :smile: