Robban_C skrev:Bra sagt!Kjell.K. skrev:... Hästkraft är hästkraft, oavsett var den är.
Och visst fan kan en ångmaskin få motorstopp. Belasta den mer än det vridmoment den ger så stannar den, svårare än så är det inte.
Det är inget magiskt över en ångmaskin,. Den lyder under naturlagar och mekaniska regler den liksom alla andra motorer.
Och pannan exploderar inte alls för att man tvingar motorn till stopp.
Pannan exploderar för att man eldar upp för hö...
du jag tror att en ångmaskin klarar lite mer än 15 bar en diesel ligger på över 1000 bar i små rör och pump.
nu var titanic på 55 000hk i ÅNGKRAFT på BARA 15 BAR jämför en diesel som måste göras 5 gånger större i cc för att motsvara kraften och då pratar vi om vridmoment.
varvas inte förbränningsmotorer upp i säg 3-4000 varv dör den om de bli för mycket påfrestning.
om nu en ångmaskins kraft är 5 grr kraftigare än motsvarande förbränningsmotorer betyder de ju en fartyg på säg 250 000hk för att motsvara samma vridmoment som titanic.. inte i närheten av kraft som en motor någonsin har tillverkats.
nu vet jag inte titanics vridmoment men ångmakiner har ofta lite hk men djävulskt mycke mer vrid.
5grr mer vrid jämfört med en vanlig färja på säg samma 55 000hk tror jag ingen motor nånin kan konkurera med, alltså titanics ångmaskiner.
att ångmaskin har 5grr mer vrid än en vanlig förbränningsmotor kan ni hitta på ångmotor för "elproduktion med ångmotor tråden" eller överallt på internet.
kan inte tänkta mig nån motor som kommer i närheten av titanics ångmaskiner.om nu vi leker me tanken och säger att vi skulle mata 30 eller 60 bar i titanics cylinderar hade ju effekten ökat till 100 och vid 60 bar 200 000hk,vridmomentet vågar man ju inte ens drömma om då.
ångmaskiner kanske har låg verkningsgrad som bäst 25-30 % men dehar vrid som får förbränningsmotorer att blekna i kraft.
så eftersom de är så lågvarviga.
jag kan med sund förnuft lova att en ångmaskins säkerhetsventil inte utlöser i närheten av 15 bar som titanic och många trippelångmaskiners tryck ligger runt. och tänk då effekten vid säg 30 bar vågar inte ens tänka tanken. nu vet jag att man måste dubbla varvet för att få den dubbla effekten enligt kraftens regel men ändå!!
tänk att världens första ånglok hade 1 hk gjorde 8 km/t vägde 10 TON.
intedirekt vad en förbränningsmotorsk ulle orka.
tror ni seriöst att min moppe skulle orka dra 10 ton i 8 km/s ???
nu vet jag att en tändekulemotor KANSKE skulle orka de men den hade troligen fått motorstopp då vridmomentet inte hade räkt i närheten.
en ångmaskin på 1 hk har alltså sjukt mycke vridmoment jämfört med en förbränningsmotor i samma effekt och de kommer den alltid göra.
och hur nånsin kan en ångmaskin få motorstopp har aldrig hört de förr.
om inte pannan pallar trycket sprängs den ju vid betydligt högre tryck än en förbränningsmotor kan palla för. alltså mer tryck mer effekt och mer vrid.
om man har säkerthetsventilen precis innan vad pannan kan palla tror jag inte den normalt får motorstopp.
det läste jag i den där "eldriftångmotor-tråden" här alltså med att den .
inte får motorstopp.
nu vill jag inte säga att jag måste ha rätt och är duktigare än er men tänk på vad jag skrivit, detta är iaf info jag lärt mig.
ångmaskin vs förbränningsmotor ångmaskinen=mer vrid
ursäkta citeringen, kunde inte då till de. rätta mig om jag har fel^^