Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Bygga ångmotor av rotationstyp?

159 inlägg • Sida 9 av 11
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

wille_89_ (trådstartaren)

#121 » 00:39:27, 31-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:
Kjell.K. skrev:... Hästkraft är hästkraft, oavsett var den är.
Bra sagt! :thumme:

Och visst fan kan en ångmaskin få motorstopp. Belasta den mer än det vridmoment den ger så stannar den, svårare än så är det inte.
Det är inget magiskt över en ångmaskin,. Den lyder under naturlagar och mekaniska regler den liksom alla andra motorer.

Och pannan exploderar inte alls för att man tvingar motorn till stopp.
Pannan exploderar för att man eldar upp för hö...


du jag tror att en ångmaskin klarar lite mer än 15 bar :wink: en diesel ligger på över 1000 bar i små rör och pump.
nu var titanic på 55 000hk i ÅNGKRAFT på BARA 15 BAR jämför en diesel som måste göras 5 gånger större i cc för att motsvara kraften och då pratar vi om vridmoment.
varvas inte förbränningsmotorer upp i säg 3-4000 varv dör den om de bli för mycket påfrestning.
om nu en ångmaskins kraft är 5 grr kraftigare än motsvarande förbränningsmotorer betyder de ju en fartyg på säg 250 000hk för att motsvara samma vridmoment som titanic.. inte i närheten av kraft som en motor någonsin har tillverkats.
nu vet jag inte titanics vridmoment men ångmakiner har ofta lite hk men djävulskt mycke mer vrid.
5grr mer vrid jämfört med en vanlig färja på säg samma 55 000hk tror jag ingen motor nånin kan konkurera med, alltså titanics ångmaskiner.

att ångmaskin har 5grr mer vrid än en vanlig förbränningsmotor kan ni hitta på ångmotor för "elproduktion med ångmotor tråden" eller överallt på internet.
kan inte tänkta mig nån motor som kommer i närheten av titanics ångmaskiner.om nu vi leker me tanken och säger att vi skulle mata 30 eller 60 bar i titanics cylinderar hade ju effekten ökat till 100 och vid 60 bar 200 000hk,vridmomentet vågar man ju inte ens drömma om då.
ångmaskiner kanske har låg verkningsgrad som bäst 25-30 % men dehar vrid som får förbränningsmotorer att blekna i kraft.
så eftersom de är så lågvarviga.
jag kan med sund förnuft lova att en ångmaskins säkerhetsventil inte utlöser i närheten av 15 bar som titanic och många trippelångmaskiners tryck ligger runt. och tänk då effekten vid säg 30 bar :wink: vågar inte ens tänka tanken. nu vet jag att man måste dubbla varvet för att få den dubbla effekten enligt kraftens regel men ändå!!

tänk att världens första ånglok hade 1 hk gjorde 8 km/t vägde 10 TON.
intedirekt vad en förbränningsmotorsk ulle orka.

tror ni seriöst att min moppe skulle orka dra 10 ton i 8 km/s :wink: ???
nu vet jag att en tändekulemotor KANSKE skulle orka de men den hade troligen fått motorstopp då vridmomentet inte hade räkt i närheten.
en ångmaskin på 1 hk har alltså sjukt mycke vridmoment jämfört med en förbränningsmotor i samma effekt och de kommer den alltid göra.

och hur nånsin kan en ångmaskin få motorstopp :uupps: har aldrig hört de förr.
om inte pannan pallar trycket sprängs den ju vid betydligt högre tryck än en förbränningsmotor kan palla för. alltså mer tryck mer effekt och mer vrid.
om man har säkerthetsventilen precis innan vad pannan kan palla tror jag inte den normalt får motorstopp.
det läste jag i den där "eldriftångmotor-tråden" här alltså med att den .
inte får motorstopp.
nu vill jag inte säga att jag måste ha rätt och är duktigare än er men tänk på vad jag skrivit, detta är iaf info jag lärt mig.
ångmaskin vs förbränningsmotor ångmaskinen=mer vrid :cool2:

ursäkta citeringen, kunde inte då till de. rätta mig om jag har fel^^
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet



ja-bond77

#122 » 07:19:46, 31-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med citat gäller att du har en (quote) kod före, och en (/quote) kod efter din citering, annars funkar det inte(byt parenteser mot hakparentes). Jag fixar citatet än en gång... Kom ihåg att utnyttja funktionen "förhandsgranska" före du postar så att du enkelt kan justera felen.


I övrigt orkar då inte jag kommentera dom där funderingarna mera... :roll:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Kjell.K.

#123 » 08:36:49, 31-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du har en motor med en femtedel så mycket vridmoment men fem gånger så högt varvtal, mot en annan motor, är effekten den samma och båda motorerna kan utföra samma sak, dock måste motorn med det femdubbla varvet ha en femtedel så hög utväxling.

På en båt kan man ändra utväxling med hjälp av propeller, propellrar. :)

En lågtrimmad förbränningsmotor har också en del vridmoment på låga varv, alltså en stor motor med låg effekt.

Bild Tillägg efter 37 minut(er):

Det som talar till ångmaskinens och elmotorns fördel är att de vrider redan direkt när maskinen respektive motorn börjar snurra. På en förbränningsmotor löser man det med en koppling eller turbin.

Det finns ångmaskiner, kanske ovanligt, som har växellåda också.

Om man leker lite med tanken att max effekt på ett fordon uppnås vid 100 km/h. och det kanske är bra på den maskinen. Sedan har du en annan maskin, t ex en traktor, som du vill ska toppa 30 km/h. Då kanske du lyckas få ut maxeffekten vid 25 km/h. Men du vill hällst ha maxeffekten på många platser för olika jobb. Då har man två val, antingen att maxeffekten är så väl tilltagen att även effekten i de andra farterna räcker eller också en växellåda. På en modern Dieseltraktor är det inte ovanligt med 45 km/h i toppfart och 20 växlar framåt. Ibland både växellåda, manuell, och delvis automat.

På lågtrimmade gamla förbränningsmotorer, t ex äldre traktorer och jag tror nästan alltid, kanske alltid, även på nya traktorer är max effekt alltid vid max varvtal. En gissning är att det också gäller ångmaskiner, åtminstonde stora lågvarviga saker. Med en sådan motor eller ångmaskin i något som toppar 30 km/h, har också max effekt vid 30 km/h, alla andra, lägre hastigheter, om den inte har växellåda, är den klenare.

Men till en bil, moped eller MC kanske ångmaskinen klarar sig bra utan växellåda. Och även till traktorn om ångmaskinen är väl tilltagen, å ena sidan, å andra sidan gäller det även en förbränningsmotor med den skillnaden att den enorma förbränningsmotorn som inte ska ha växellåda behöver en kraftig koppling eller en kraftig turbin.

... Men så kommer ett annat dilemma: På traktorn utan växellåda som har så stor motor eller ångmaskin etc. att effekten räcker till endå behöver massor av utväxlingar till kraftutaget, så det kan snurra samma varvtal i olika hastigheter.

Den "enorma" motorn är förståss relativ. En 2,0 litersmotor i gräsklipparen och 15 km/h i toppfart vid maxvarv 3000 rpm. räcker ju bra, utan växellåda, men då får man ha hällst flera utväxlingar till knivarna, så de snurrar lagom fort vid olika varvtal, vid 2 km/h är varvtalet lågt och svänghjulet bör väga en del, samma fenomen som till kraftutaget på en traktor utan växellåda för framfarten.

1902 hade Ford sin 999 tävlingsbil utan växellåda med utväxlingen 1:1, den rullades igång och motorn stannade när bilen stannade, den hade 18,9 liters radfyra.

Hällst ska nämda 2,0, t ex. B 20, i gräsklipparn som varvar 3000 rpm. ha så snäll kamaxel att maxeffekten nås redan vid 2000 rpm.
Äger följande traktorer: Fordson N 1936, Fordson Major 1952, Volvo T 31 1952 och IH MC Cormic D-440 Farmall 1958.

Länk till min motorblogg, Motorama:
http://www.metrobloggen.se/jsp/public/i ... 9.13804725
Användarvisningsbild
Kjell.K.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:05:07, 22-04-2007
Ort: Stockholms län - Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kört mest: BM Volvo T 650. Teckningen åvan har jag gjort på Paint och föreställer mig själv körande min Fordson N 1936.

MN

#124 » 09:11:54, 31-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

wille 89: Du kan visst bromsa ned en ångmaskin till stillastående och detta med 1 ånghk = 5 dieselhk är mest svammel från folk som inte vet sambandet effekt = vridmoment x varvtal. Med det resonmanget skulle Titanic vara på 250 000dieselhästar vilket är ungefär som ett Nimitzklass hangarfartyg som har 260 000 hk (iofs ångturbinhästar men det kanske är ponnyhästar?) i ett 100 000 ton skrov som gör över 30 knop. Titanic var inte snabbare och du vet hur många eldare och lämpare som slet med att skyffla in 500 ton kol per dygn?

Jag har jobbat som eldare på ett ångfartyg där maskinen skall ge ca 360 ihk vid ca 130 rpm. Redaren diskuterade ett motorbyte och inte var det tal om ngn 1900 hk diesel, snarare 500-600 hk. Detta för att en förbränningsmotor är inte lämpad att gå på maxeffekt under längre tid vilket ex ångmaskiner och elmotorer normalt inte lider av.

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

jon anders olsson

#125 » 09:57:27, 31-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

tänk att världens första ånglok hade 1 hk gjorde 8 km/t vägde 10 TON.
intedirekt vad en förbränningsmotorsk ulle orka.

tror ni seriöst att min moppe skulle orka dra 10 ton i 8 km/s Wink ???
Alltså ett järnhjul som går på räls går inte jämföra mot gummihjul på asfalt, sen är de så här... loket hade troligtvis 1hk på drivhjulen, och moppen har 1hk i motorn, skulle moppen ha rätt växellåda och ha samma effekt på drivhjulen som loket så skulle de gå exakt lika fort :grin:
Kan man inte göra de med mindre maskin bör man låta bli!
Användarvisningsbild
jon anders olsson
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:56:17, 15-07-2007
Ort: Storvik
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Maskiner hemma:
Holder C9700H -98
Egholm 2100 -01

wille_89_ (trådstartaren)

#126 » 13:59:57, 31-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

jon anders olsson skrev:
tänk att världens första ånglok hade 1 hk gjorde 8 km/t vägde 10 TON.
intedirekt vad en förbränningsmotorsk ulle orka.

tror ni seriöst att min moppe skulle orka dra 10 ton i 8 km/s Wink ???
Alltså ett järnhjul som går på räls går inte jämföra mot gummihjul på asfalt, sen är de så här... loket hade troligtvis 1hk på drivhjulen, och moppen har 1hk i motorn, skulle moppen ha rätt växellåda och ha samma effekt på drivhjulen som loket så skulle de gå exakt lika fort :grin:


hangarfartygen är kärndrift drivna som ger värme till jämför inte kärndrift med motorer :)
jag är säker på att titanic hade mer vrid än en förbrännignsmotor i samma effekt. så länge som man måste varva sönder en förbräningsmotor för att nå effekt och vridmoment så är den värdelös vs ångmaskinen. tänk såmycke mer slitage.
dessutom läste jag att man skulle kunna öka verkningsgraden avsevärt med oljebrännare till ångmotor? då kan man byta ut oljan till rapsolja så blir de miljövänligt :)

och "NM" näj min moppemotor (1hk) hade inte orkat dra 10 ton lok i 8km/t inte en chans ångmaskinen hade otroligt mycke mer vridmoment. och de kommer den alltid att ha.
dessutom hade den 1 hk på veven ångmaskinen. den hade inte ens utväxling. en mopedmotor1 hk hade ALDRIG orkat dra loket.
och inte med fet utväxling heller.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

Kjell.K.

#127 » 14:14:36, 31-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men om en enhästare årkar måste ju också den andra årka. :|

Titanic hade två motorer med fyra enorma cylindrar i varje plus en turbin som drevs av avgaserna. En förbränningsmotor med den cylindervolymen har också ett kolosalt vridmoment.

Mopeden som skulle dra loket kanske skulle ha någon KM på sig för att nå åtta KM/h. och under tiden växlas upp undan för undan, kanske börja med 1 km/h, kanske t o m 0,5 km/h, maxvarv och slira på kopplingen, dock skulle det nog behöva lite krafigare koppling och andra grejer än en moped har.
Äger följande traktorer: Fordson N 1936, Fordson Major 1952, Volvo T 31 1952 och IH MC Cormic D-440 Farmall 1958.

Länk till min motorblogg, Motorama:
http://www.metrobloggen.se/jsp/public/i ... 9.13804725
Användarvisningsbild
Kjell.K.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:05:07, 22-04-2007
Ort: Stockholms län - Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kört mest: BM Volvo T 650. Teckningen åvan har jag gjort på Paint och föreställer mig själv körande min Fordson N 1936.

MN

#128 » 15:33:49, 31-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Wille: Håll reda på vem sagt vad.

Du kan ju kolla upp hur mkt stora fartygsdieslar varvar och innan du säger att förbränningsmotorer är underlägsna ångmaskiner! Därefter kan du läsa på varför stora motorer varvar mindre än små. Sedan kollar du här http://people.bath.ac.uk/ccsshb/12cyl/.

Hur mkt vrid gav Titanics trippelexpansionsmaskiner och över vilket varvtalsregister?

Fö drog loket jag tror du ref till 10 tons last och 70 passagerare på 5 vagnar men loket var encylindrigt och gick inte få rull på alls om kolven var i fel läge + att det togs ur drift efter 3 resor pga att det krossade rälsen...

Fö har jag rangerat järnvägsvagnar med en gammal baklastare (BM620) och det går förträffligt bra att skuffa 200 ton på förhöjd tomgång när man väl fått rull på dem.

Om man kokar vatten med hjälp av uran eller kol spelar ingen roll för min jämförelse - du påstår att att Titanic har lika mkt effekt som ett hangarfartyg vilket jag visade är orimligt eftersom det lättare fartyget är långsammare = mindre effekt ned i vattnet.

Nog med synpunkter från min sida - var och en blir salig på sin tro.

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Kjell.K.

#129 » 15:39:59, 31-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Teoretiskt, och idag när tvåtaktaren utvecklats, ungefär även i praktiken, så vrider en tvåtaktsmotor dubbellt så mycket som en fyrtaktsmotor med samma cylindervolym.
Äger följande traktorer: Fordson N 1936, Fordson Major 1952, Volvo T 31 1952 och IH MC Cormic D-440 Farmall 1958.

Länk till min motorblogg, Motorama:
http://www.metrobloggen.se/jsp/public/i ... 9.13804725
Användarvisningsbild
Kjell.K.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:05:07, 22-04-2007
Ort: Stockholms län - Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kört mest: BM Volvo T 650. Teckningen åvan har jag gjort på Paint och föreställer mig själv körande min Fordson N 1936.

Anders Brannmark

#130 » 15:54:13, 31-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Effekt är det som driver något framåt. Vrid x varv = effekt som de andra snackat om. 1kw är alltid 1kw oavsett drivkälla. Om de produceras vid 1 varv / min eller 5000 varv/minut är ointressant. Transmissioner löser det problemet.
Anders Brannmark
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:36:03, 22-11-2007
Ort: Kalix
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Pel-Job 450 (EC45)

Blom 1

#131 » 17:16:42, 31-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

intressant att en tråd som man trodde skulle bli en rolig projekttråd istället mer eller mindre handlar om effekt mellan diesel och ånga :x

Tycker det är mkt snack och lite bygge :wave:

Edit: annars får nog Bond byta rubrik.....

Personligen hade jag börjat bygga samtigt som alla spekulationer fortgår för att få all bra respons som detta forum kan bidra med :thummar:

Bygg en ångprototyp så det blir lite mekanik att diskutera, Titanic, kärndrivna hangarfartyg är inte det lite väl hög ribba :uupps: innan man har en fungerande prototyp?
Användarvisningsbild
Blom 1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:06:45, 25-03-2008
Ort: Småland, höglandet
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

wille_89_ (trådstartaren)

#132 » 17:23:20, 31-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kjell.K. skrev:Men om en enhästare årkar måste ju också den andra årka. :|

Titanic hade två motorer med fyra enorma cylindrar i varje plus en turbin som drevs av avgaserna. En förbränningsmotor med den cylindervolymen har också ett kolosalt vridmoment.

Mopeden som skulle dra loket kanske skulle ha någon KM på sig för att nå åtta KM/h. och under tiden växlas upp undan för undan, kanske börja med 1 km/h, kanske t o m 0,5 km/h, maxvarv och slira på kopplingen, dock skulle det nog behöva lite krafigare koppling och andra grejer än en moped har.


ja men snälla varför snackar ni om effekt, ja snackar om VRIDMOMENT
en fyrtakt är inneffektiv jämfört med ångmotor den tänder bara var 4 e gång. ångmaskinne tänder bl.a varje gång. 4 gånger kraftigare bara där.
2 takt dieslar kan jag inte tänka är kraftigare än ångmaskiner i VRIIIID, inte effekt.
Meen skiter i om måpeden har 1 hk de hade ångloket ochså. de var inte effekten de handlar om för 1 hl skulle aldrig orka dra 10 ton lok, och om ni ska växla upp de så sjukt mycke blir de fusk, en ångmaskin drar från varv 0. och ändå om man skulle växla upp mopeden till 3000 rpm så skulle den inte orka med effekten 1hk. INTE VRIDET HELLER.
de är vridet som är skillnaden i ångloket med 1 hk ,förstår inte varför ni snackar så mycket om effekt :eek: ?
ja just de nån eller några km för att orka dra upp de. de skulle inte orkat som sagt men bara de säger ju hur värdelös mopedmotorn är -_-
ångmaskinen har mycke bättre axx och vridmoment än förbränningsmotorer, när ska ni förstå de -_-.
förlåt om jag bli sånhär men de är för ni snackar om massa annat när jag säger nåt och snackar bort de jag säger :sad:
och ja ni är kunnigare än mig men detta har jag iaf läst på.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

jon anders olsson

#133 » 17:38:19, 31-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alltså Wille, veven på ett lok är ju hjulen! sen de du envisas om effekten att ångmotor på 1hk är starkare än en förbränningsmotor på 1hk stämmer inte alls, 1 hk = lyfta 75 kilogram en meter rakt upp i luften på en sekund, båda motorena klarade 75kilo = samma effekt på motorena, sen är de ju lite olika på motorena, ångmotorn kanske ger 1hk från 0 - 500rpm och förbränningsmotorn har 1hk vid 3000-4000varv, men om du sätter en växellåda på ångmotorn som växlar upp varvet till 2000varv när motorn varvar 500rpm,
och samtidigt växla ner förbränningsmotorn till 2000varv när motorn varvar 4000rpm så skulle båda vara lika starka vid de varvtalet . slut :grin:

Bild Tillägg efter 12 minut(er):

Vridmoment är hur mycket tryck man får på exempelvis 1meter, oavsett hur lång tid de tar så är de motsvarande hur mycket tryck man får på 1meter, om du vill jämföra att man kopplar direkt en ångmotor och mäter på utgående axel och gämför de mot en förbränningsmotor som man gjort samma sak på så kommer ångmotorn defenitift ha mer vridmoment, men ångmotorn är långsammare i varvtalet så du måste växla upp den för att få samma varv som en förbränningsmotor och då tappar du ju vridmoment i ångmotorn.
Kan man inte göra de med mindre maskin bör man låta bli!
Användarvisningsbild
jon anders olsson
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:56:17, 15-07-2007
Ort: Storvik
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Maskiner hemma:
Holder C9700H -98
Egholm 2100 -01

wille_89_ (trådstartaren)

#134 » 17:46:05, 31-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

jon anders olsson skrev:Alltså Wille, veven på ett lok är ju hjulen! sen de du envisas om effekten att ångmotor på 1hk är starkare än en förbränningsmotor på 1hk stämmer inte alls, 1 hk = lyfta 75 kilogram en meter rakt upp i luften på en sekund, båda motorena klarade 75kilo = samma effekt på motorena, sen är de ju lite olika på motorena, ångmotorn kanske ger 1hk från 0 - 500rpm och förbränningsmotorn har 1hk vid 3000-4000varv, men om du sätter en växellåda på ångmotorn som växlar upp varvet till 2000varv när motorn varvar 500rpm,
och samtidigt växla ner förbränningsmotorn till 2000varv när motorn varvar 4000rpm så skulle båda vara lika starka vid de varvtalet . slut :grin:

Bild Tillägg efter 12 minut(er):

Vridmoment är hur mycket tryck man får på exempelvis 1meter, oavsett hur lång tid de tar så är de motsvarande hur mycket tryck man får på 1meter, om du vill jämföra att man kopplar direkt en ångmotor och mäter på utgående axel och gämför de mot en förbränningsmotor som man gjort samma sak på så kommer ångmotorn defenitift ha mer vridmoment, men ångmotorn är långsammare i varvtalet så du måste växla upp den för att få samma varv som en förbränningsmotor och då tappar du ju vridmoment i ångmotorn.


ångloket men snälla jag säger ju att vi INTE snackar om EFFEKT, 1 hk orkar aldrig dra 10 ton lok men ångmaskinen med 1 hk orkar de därför att VRIDET är mycke mer.

jaa men varför ska man växla upp en ångmaskin snälla xD man kör ju direkt med utg asel eftersom vridet är kolosalt jämfört med en ottomotor som bara dör om du inte varvar sönder den.
en ångmaskin kan köras hur länge som helst uta natt slitas de gör inte förbränningsmotorn som ligger och varvar sönder hela tiden. dne slits mycke mer och bilar mycke mer friktion och värme, "förluster" och kurvan är sämre än ångmaskinens. onödig koppling -_-[/quote]

läs denna sida så förstår ni varför ångmaskinnen har så många fördelar jämförelse me förbränningmotorer.

http://www.pinpoint-research.se/swe/ref ... iklar_PDF/Ångbilen2-VS_2000-06-15.pdf
Senast redigerad av wille_89_ 17:57:55, 31-08-2009, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

Bjørn

#135 » 17:51:43, 31-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

jon anders olsson skrev:Alltså Wille, veven på ett lok är ju hjulen! sen de du envisas om effekten att ångmotor på 1hk är starkare än en förbränningsmotor på 1hk stämmer inte alls, 1 hk = lyfta 75 kilogram en meter rakt upp i luften på en sekund, båda motorena klarade 75kilo = samma effekt på motorena, sen är de ju lite olika på motorena, ångmotorn kanske ger 1hk från 0 - 500rpm och förbränningsmotorn har 1hk vid 3000-4000varv, men om du sätter en växellåda på ångmotorn som växlar upp varvet till 2000varv när motorn varvar 500rpm,
och samtidigt växla ner förbränningsmotorn till 2000varv när motorn varvar 4000rpm så skulle båda vara lika starka vid de varvtalet . slut :grin:

Bild Tillägg efter 12 minut(er):

Vridmoment är hur mycket tryck man får på exempelvis 1meter, oavsett hur lång tid de tar så är de motsvarande hur mycket tryck man får på 1meter, om du vill jämföra att man kopplar direkt en ångmotor och mäter på utgående axel och gämför de mot en förbränningsmotor som man gjort samma sak på så kommer ångmotorn defenitift ha mer vridmoment, men ångmotorn är långsammare i varvtalet så du måste växla upp den för att få samma varv som en förbränningsmotor och då tappar du ju vridmoment i ångmotorn.


AMEN!!!!
Bjørn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:48, 01-01-2008
Ort: Trøndelag
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 705
Valmet 855
Valtra 8950
Åkerman EC230B
Komatsu D65P-6
BV202 NF1


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: per-åke och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se