Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Impad av alla unga brudar som kör timmerbil mm

71 inlägg • Sida 4 av 5
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

Henric Johansson

#46 » 20:40:05, 12-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jobbar inom ett väldigt mansdominerat yrke, brandman. Är styrkeledare i en deltidskår och varit med på provapådagar för kvinnor. De som kommit har alla varit mkt intresserade av yrket men få har varit lämpliga, oftast är det inte fysiken som krånglar, alla vet att vi har fysprov och de som kommer är vältränade.
Det som strular är oftast enkla grejer som plocka isär en motorsåg i fyra delar och sätta ihop igen eller klättra tre våningar på en utskjutstege.
Dessa moment tar väldigt lång tid för kvinnor kontra män, eftersom kvinnor är mer försiktiga av sig. Män öser på, går det så går det. Verkar som män ofta har mycket större tilltro till sin egen förmåga än kvinnor.

Testar vi tio män och tio kvinnor finner vi brandmannaämnen i ca fem män och två kvinnor. Männen faller på fystestet, kvinnorna på övriga moment.

Vad vill jag då komma fram till. Jo kvinnor och män är olika, om det är arv eller miljö kvittar. De kvinnor som klarar att vara chaufförer eller brandmän är oftast mycket skickliga, klarar inte kvinnorna av jobbet slutar de oftast ganska snabbt, medans männen kämpar på och vägrar ge sig ( prestigeförlust ) .

Jag jobbar gärna med kvinnor både inom räddningstjänsten och mitt ordinarie jobb som CNC- operatör, de som stannar är oftast mycket dugliga och ser andra lösningar än män på problem som dyker upp. Ibland är det bra att bromsa och tänka efter istället för att ösa på.

Är övertygad om att det är bra med kvinnor i mansdominerade yrken och män i kvinnodominerade yrken, trots det som hänt i Högsby senaste dagarna.

Summering, kvinnor kan. Men inte alla är lämpade. Detsamma gäller män. Fördelen med kvinnor är att de erkänner misstag och kunskapsluckor oftare än män.

Detta inlägg är generaliserande , vet det. Kan inte namnge personer och företag på ett forum, men inlägget bygger på egna erfarenheter . 25 år inom medeltung verkstadsindustri och 15 år inom räddningstjänst.
Hoppas jag inte trampar på alltför många ömma tår. :shake_hands:

HJ
du kan göra saker på två sätt, riktigt eller inte alls

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Henric Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:32, 13-09-2009
Ort: Emmaboda
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: SCANIA 110 lbs (Nisse)
Volvo 142 (Arnold)
BM 230 viktor
Volvo BM 350 skogsBoxern



Holger

#47 » 21:02:35, 12-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul att den här tråden lever upp igen. Kul att du är med här Agneta!

Tycker dock att det är synd att ni gömmer er på FB som är så förgängligt! ;-)
Kom hit istället!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Loke

#48 » 23:34:48, 12-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Agneta: Har både med skog och maskiner att göra så jag vet nog mycket väl vad det handlar om. :smile:

"Henric Johansson" samanfattar väl det jag menar med mina inlägg i den här tråden, passar man för yrket så spelar det ingen roll om man är tjej eller kille.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Det verkar som vissa surnar ihop innan man läst klart inläggen och i och med detta verkar det inte som att vissa tar till sig andemeningen av texten. Herregud, tänk om man skulle bli syrak för att folk sa att man inte passar för att jobba som advokat eller på bank, har man inte förutsättningarna kanske man helt enkelt ska låta bli att tjura fast vid "fel" jobb.
För att dra detta lite längre kan man dra "killar på dagis" en sväng. Den satsningen har ju visat sig blivit helt tokigt, vet många som har en tanke som inte alls är fördelaktigt när man ser en man som är ute med barnen. Idag kan jag inte tänka mig att en karl i sunda vätskor söker sig till såna jobb, och med facit i hand så kanske man kan fundera på om det överhuvudtaget någonsin varit riktigt lämpligt.

Tycker själv att det ser häftigt ut när en liten späd tjej sitter bakom ratten på stora fordon, men åter igen, klarar dom trots sin nätta kroppshydda allt runtikringjobb så är det givetvis okej. Men sitter dom och väntar på hjälp för att dom inte klarar detta så kan man fråga sig om personen i fråga är passande, och det gäller givetvis alla yrkeskategorier.

Hehe, för övrigt är det kul att man kan skaka fram doldisar mellan varven. :djaevul:


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Michael Meier

#49 » 23:48:23, 12-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

vet många som har en tanke som inte alls är fördelaktigt när man ser en man som är ute med barnen. Idag kan jag inte tänka mig att en karl i sunda vätskor söker sig till såna jobb, och med facit i hand så kanske man kan fundera på om det överhuvudtaget någonsin varit riktigt lämpligt.


Vem har facit i hand?

Sköta om mjölkkor var också en gång i tiden dedikerat för enbart kvinnor, laggårn var förbjudet område för män, och renhållning och tvätt, matlagning å odling, som tur är så är de flesta killar bevandrade i att koka vatten idag, det där om att killar inte duger till att vårda och uppfostra barn får nog du ha för dei själv. det handlar om sinnelag.

någon form av utveckling har vi väl haft de senaste hundra åren? eller tro du killarna har stagnerat i utveckling?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Loke

#50 » 00:19:02, 13-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Vem har facit i hand??


Jag har mitt facit i hand. Texten handlar alltså om hur det har blivit för de stackars karlar som fortfarande jobbar på tex dagis. Faktum är
att här omkring så finns det ingen kille så vitt jag vet som jobbar med detta. Det jag menar är alltså att det är hemskt att killar ska bli misstänkligjorda för både det ena och det andra bra för att dom just är män. Så än en gång, läs inläggen riktigt och försök att förstå vad som egentligen är skrivet innan ni citerar. Tycker att många gånger så rusas det iväg väldigt, i synnerhet om det är mycket text i inläggen.
Inget illa ment men kan vi undvika onödigt tjafs så kanske det vore bra att tänka igenom både svar och vad som stod i inläggen vi svarar på innan det trycks på skickaknappen.
:back_to:


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Michael Meier

#51 » 07:02:53, 13-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

En diskussion kräver ofta fler än en som skriver inlägg, monolog är inte så stimulerande, så även om alla fattat fel förstas gången så är det väl bättre än tystnad?

Det brukar vara den skrivande´s problem, att hundra personer inte kan tyda bokstäverna första tre läsförsöken :)

Å andra sidan tycker jag inte synd om dei ( så som Agneta skrev)
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Erland Karlsson

#52 » 07:40:18, 13-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nån som läst "en man som heter Ove?" Jag börjar tro att jag hittat förlagan till huvudpersonen :mrgreen:

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Erland Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:31:36, 03-01-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Terex HR2.0

LeifAndersson

#53 » 08:59:42, 13-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om vi vänder lite på resonemanget: Är det inte bra att fordon och arbetsmetoder utvecklats så att det inte krävs så mycket fysisk råstyrka för att klara av ett jobb? Nu när utvecklingen faktiskt gått framåt under åren så är det då inte utmärkt att teknik till stor del ersatt fysisk råstyrka där det är möjligt? Och personligen tycker jag inte det är speciellt viktigt om en förare fysiskt kan fixa en uppkommen driftstörning, de viktiga för mig är att de har "motoröra" och hör och märker om något håller på att gå fel. Om föraren uppmärksammar att något inte är normalt i tid så behöver bilen/maskinen inte bli stående när den egentligen skulle producera, men att åtgärda den noterade störningen gör lämpligast en specialist med rätt utrustning. Och alla förare måste vänta på hjälp om något händer efter vägen när det inte är mycket han kan göra åt modern teknik som rapplar. Och att byta ett punkterat däck är inte att tänka på när ingen vettig åkare släpar på 500kg reservhjul och utrustning för däckbyte på ett ekipage i dag, de i dag faktiskt sällsynta punkteringarna är det kalkylerat att ringa efter hjälp för att få åtgärdade. Egentligen så tycker jag att det enda fysiska krav man kan ställa på en förare är att de snabbt och enkelt ska klara av att på ett säkert vis få på snökedjor på ekipaget när det krävs. Det krävs för att kunna framföra bil och gods säkert i detta land. "Sommarchaufförer" klarar vi oss utan med det klimat vi faktiskt har i detta land, oavsett kön eller fysisk styrka.
Åtminstone jag möter mycket heller en liten tjej i en Svensk välutrustad bil än en "medelhavsutrustad" dragbil med en "oavlönad" gorilla bakom ratten efter vägarna!
Visst kan man som gamling tycka att det var bättre förr, men tänker man efter lite så bar man nog en dröm om dagens arbetsförhållanden lite till mans trots allt. Ta ett snack med de på 65+ som i dag sitter kvar bakom ratten av bara farten, inte fan vill de ha tillbaka 70:i tals förhållandena, de om någon uppskattar dagen förhållanden och skakar oftast på huvudet hur det var när det begav sig.
Så min absoluta uppfattning är att vi ska vara tacksamma för att fordon och arbetsförhållanden har blivit mindre fysiskt krävande, så de som kanske har de i övrigt bästa förutsättningarna för jobbet också kan utföra det utan att slitas ut i onödan. Ingen mår dåligt av att arbeta, men allt för många har slitits ut, allt för tidigt av onödigt kroppsarbete. Att på förhand bestämma att den som är stor och stark ska ha ett visst sorts jobb och den lite klenare ett annat är kanske totalt fel hen för uppgiften, där det är möjligt är det säkert bäst att anpassa uppgiften så den mest lämpade klarar av den. I Åkeribranschen kan jag t.ex mycket väl tänka mig att den lilla tjejen på kontoret vore mer lämpad att köra bilen, och den stora starka chauffören kanske skulle sitta som transportledare för att få optimalt utbyte av personalen!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

13 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Fredrik_

#54 » 09:43:37, 13-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Loke skrev:
Michael Meier skrev:Vem har facit i hand??


Jag har mitt facit i hand. Texten handlar alltså om hur det har blivit för de stackars karlar som fortfarande jobbar på tex dagis. Faktum är
att här omkring så finns det ingen kille så vitt jag vet som jobbar med detta. Det jag menar är alltså att det är hemskt att killar ska bli misstänkligjorda för både det ena och det andra bra för att dom just är män. Så än en gång, läs inläggen riktigt och försök att förstå vad som egentligen är skrivet innan ni citerar. Tycker att många gånger så rusas det iväg väldigt, i synnerhet om det är mycket text i inläggen.
Inget illa ment men kan vi undvika onödigt tjafs så kanske det vore bra att tänka igenom både svar och vad som stod i inläggen vi svarar på innan det trycks på skickaknappen.
:back_to:


Loke


Det JAG fick intryck av när jag läste ditt inlägg var att ditt facit är att alla manliga som söker sig till dagis mm ÄR presumtiva pedofiler!! :wave:


Sedan undrar jag hur alla de riktiga män som kör, men knappt klarar att klättra i/ur sitt fordon på grund av grav övervikt, ska klara det som inte en vältränad tjej kan enligt dina mallar!?


Som vanligt får Leif till ett inlägg med många bra tankar och synpunkter. :thumme:
Inte alls ovanligt att det körs vidare med bristfälliga väglagningar, istället för att kolla med expertisen om det är lämpligt.
Eller radera felkoderna i försök att 'laga' bilen... Eller det är nog inget allvarligt, jag chansar. Med haveri.


Alla har vi rätt till våra åsikter, men ibland kan det vara lämpligt att hålla dem för sig själv.

1 person gillar det här inlägget.
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Loke

#55 » 09:52:03, 13-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska sanningen fram så är jag väl medveten om att liknande inlägg som de jag skrivit i den här tråden alltid skapar opinion på det ena eller andra sättet, och det är just det som varit meningen. Att inläggen innehåller mycket text så att dom blir en aning otydliga är också en del av
"sporten", Om man läst inläggen från början så finns det egentligen ingenting att svara på då det som egentligen står är att "passar man inte för ett arbete så kanske man ska prova ett annat, vad är egentligen problemet med detta?

Inläggen har även snuddat vid miljön och i "rätt" diskussion så tror jag nog att många håller med mig, att transporterna behöver optimeras mer för att det ska bli mindre utsläpp. Har heller inga problem med hur det lastas på ekipagen idag då det "nya" sättet blivit det vedertagna men för just miljöns skull så tror jag det är bättre att stå en förmiddag (nämndes i ett tidigare inlägg) och lossa styckegods än att skicka två bilar tex från skåne.

Snuddade även som ett sidospår lämpligheten för män att jobba på te dagis. Givetvis kan karlar jobba på dagis men som utvecklingen har varit/är med snacket om att belastningsregistret ska kontrolleras när man söker sig dit gör nog att många gubbar känner sig kontrollerade och kränkta och därigenom så är det nog många som drar sig för ett sånt jobb. Det är där jag poängterade att det kanske finns mer lämpade jobb för män än att vårda småbarn åt andra, men alla gör ju som dom vill med sina liv. Det behövs bara att en förälder är överkänslig när ungen berättar om ett toabesök för att drevet ska vara i full gång. Och allt detta beror ju på att några få rötägg inte kan styra sina snedvridna lustar. Ser inget fel alls med inläggen om detta heller, detta är ju den verklighet som är idag och kan vi få en ändring till stånd så måste väl detta bara vara ett steg framåt.

Nä jag skriver nu detta en sista gång, ser inget fel med att folk försöker sig på olika yrken som inte direkt är eller har varit anpassade för den aktuella människotypen. (styrka, tanke och/eller smidighet) Det jag vill poängtera är att provar man på ett jobb ska man även vara beredd på att dra sig ur om det visar sig att arbetet blir övermäktigt och/eller det blir så arbetskamrater får jobba mer genom detta.
Detta fenomen finns inom alla yrkesgrupper och i slutändan kan man fråga sig varför vissa har sökt sig till det aktuella jobbet som dom inte varit lämpade för från första början.

En förklaring kan ju vara att arbetsförmedlingen menar att folk ska söka alla förekommande jobb och i de flesta fall sorteras väl de mindre lämpade ut hos arbetsgivarna. Men som ni vet så är det inte alla gånger så lätt att säga att folk inte passar då det lätt kan halka över till diskrimineringssnacket. Nu börjar det här gå lite väl långt men åter igen så måste man någonstans inse att människor är olika och alla kanske inte passar för vilket jobb som helst. Men så länge rätt man är på rätt plats (kvinna eller man) så är allt frid och fröjd i mina ögon.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

LeifAndersson

#56 » 10:06:07, 13-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har en poäng där Loke.
Det absolut dummaste man kan göra är att med näbbar och klor hänga kvar vid en sysselsättning där man har konstaterat att man av någon anledning inte kan prestera ett bra jobb.
Så precis som du säger: Man ska inte låta bli att testa en sysselsättning som man tycker verkar intressant om det funkar, men ser man att det inte faller väl ut så får man lura ut något annat som kunde vara intressant. Man ska varken gå till ett arbete man absolut inte trivs med eller ett som man av någon anledning inte fixar även om man får lite rutin och kanske lämpliga hjälpmedel! :thumme:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

dimorep

#57 » 10:12:13, 13-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klockrent inlägg Leif (saknar funktionen att kunna "dubbelgilla")! :thummar:

Började nästan att tro att ni norrlänningar (eller ivf vissa av er..) vill leva i det förgångna och endast kan känna sin manlighet i samband med riktigt hårt kroppsligt arbete. Där all modernisering och könsuppblandning ses som ett hot, oavs om det är till godo eller inte. :???:
Har för lite erf. av norrland för att med säkerhet kunna uttala mig, men kan det vara som så att ni har problem med att hålla värmen där uppe om ni inte sliter kroppsligt under arb.passet och kvinnorna måste vara hemma för att hålla värmen uppe där..? :klia: :mrgreen:

LeifAndersson skrev:.Åtminstone jag möter mycket heller en liten tjej i en Svensk välutrustad bil än en "medelhavsutrustad" dragbil med en "oavlönad" gorilla bakom ratten efter vägarna!

Denna mening var så pass bra att den kräver en egen utmärkelse, även om den igentligen mer berör olämpliga fordon/chafförer än vilket kön ratthållaren har.

De flesta "sydbilarna" borde vara självutrotade innan de når upp till er! För redan här nere blir de ståendes (förh.vis utanför körfälten) vid första stigningen eller kurva/avfart efter att de kommit i land, om det är minsta lilla tendens till "ickesommarväglag"... :???:

Loke skrev:Bla, svar till Hampe:
Ni har mycket att lära, ujuj. Du förstår, jag kör lastbil än idag men har frångått långtradarbranchen. :smile:
Vet nog att de flesta skåpen har öppningsbara sidor och att det faktiskt finns dom med skjutbara halvtak. En vanlig skåpvagn med öppningsbar sida kommer man ju ingenstans med om det är ren traverslastning, då är det åter ofta ett öppet släp som kommer och då har vi ju miljön och kundpriset i fatet igen. Många gånger hade vi taket framskjutet för att godset var för högt eller så plockades kapellställningen ned bakifrån så ett bredare gods kunde köras på samma ekipage, då hade vi alltså styckegods framför detta.
Vi lastade också långgods från från sidan hela tiden oavsett kapell eller skåp men samtidigt så var det traverslastning/lossning som gällde på de flesta ställen. Och gud nåde dig om man kom med skåpsläp till tex SKF-stål här i stan, det ville ingen frisk människa utsätta sig för. :uupps:


Loke, citerar hela ditt textstycke så du inte tycker att jag lyft ur lösa ord / meningar ur sitt samanhang.

Förhoppningsvis kör åkaren / chaffören med den typen av fordonskombination (och utr.) som speditören kräver och betalar för. Tycker redan att många fjärrekipage har en hel del fördyrande utr. för att gör de mera flexibla (sett till vad och hur mycket de kan transportera) än vad de igentligen får betalt för.
Att det sen ändå inte är det mest optimala för varje kund eller lastnings/lossnings -plats är något som aldrig går att komma ifrån. Men så blir det om det inte beställs in en specifik fordonstyp till just den kunden / transporten, men det är sällan betalaren vill göra det OM det går att få på lasten på den billiga transporten.
Sen är många lastnings / lossnings -ställen lite väl konservativa också, för oftast går det att göra det på ett annorlunda sätt, men de vill göra som de alltid gjort.

Och du, försök inte lasta högre än vad dagen fjärrekipage redan är, för då lär det ta emot ganska snart i närmsta viadukt.. :wink: :shake_hands:

:back_to:


Tillägg Postades ett antal inlägg undertiden jag skrev ovanstående, hoppas att det blir någotsånär sammanhängande och förståligt ändå..!
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

63an

#58 » 13:57:51, 13-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte ser jag nått skrivet som håller med Loke! Han var nog bäst i "skittråden" för Holger skrattar visst fortfarande :lmao:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

jörgen.ottosson

#59 » 15:31:40, 13-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Loke skrev:...
Nä jag skriver nu detta en sista gång, ser inget fel med att folk försöker sig på olika yrken som inte direkt är eller har varit anpassade för den aktuella människotypen. (styrka, tanke och/eller smidighet) Det jag vill poängtera är att provar man på ett jobb ska man även vara beredd på att dra sig ur om det visar sig att arbetet blir övermäktigt och/eller det blir så arbetskamrater får jobba mer genom detta.
Detta fenomen finns inom alla yrkesgrupper och i slutändan kan man fråga sig varför vissa har sökt sig till det aktuella jobbet som dom inte varit lämpade för från första början.
....


Jag har fetmarkerat en del i inlägget, som Loke redan gett ett möjligt svar på ( Att folk tvingas av Arbetsförmedlingen att söka alla möjliga jobb...)

Jag har några andra möjlig orsak till varför en person behåller/stannar på ett jobb som inte "passar" riktigt. Vad tror ni om Lön/Geografi/arbetstider kan det spela någon roll, eller kanske utbudet på arbetsmarknaden (båda riktningar) inte är så stort... :klia:
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Agneta Björkén

#60 » 17:20:32, 13-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom Loke sagt sitt sista ord i denna fråga så kanske man kan få en syl i vädret. visst är det en sak att som arbetslös att söka de jobb som finns ute..men det är i slutändan arbetsgivaren som gör bedömningen att man passar för jobbet Samma gäller om någon inte håller måttet...det finns mängder av välutbildade maskinförare som gärna skulle vilja ha samma jobb. Den som ger sig i kast med den bransch jag arbetar i vet oftast mycket väl vad de ger sig in i. Kraven är också stora från arbetsgivare, där man också i platsannonserna ofta efterfrågar kunskaper i att skruva i maskinerna. Något jag dock aldrig sett när man söker förare med lastbilskort. Gröna kort, ADR, ESA , LABC/HLR, Heta arbeten är bara några av behörighetskraven för oss.
Alla som idag söker in på yrkesförarutbildning o maskinförarutbildning testas så att man säkert vet att personerna är lämpliga för yrket. utbildningarna kostar mycket ..de som inte passar brukar inte hålla utbildningstiden ut heller.att en arbetsgivare sedan skulle välja någon som inte har rätt behörighet är ju upp till var o en. Men jag tror att de som har svårast att acceptera kvinnliga arbetskamrater är de äldre .jag utbildade mig till skogsmaskinsförare redan under 80 talet.tog lastbilskort o behörighet för grävmaskin o hjullastare för några år sedan...jag har sällan mött någon som inte trott på att jag klarar av att hantera de fordon jag kommer med i mitt arbete. jag har heller inte sett ner på mina manliga kollegor o kallat dom männens motsvarighet till "fruntimmer", "Lilla Beda" o andra ord som Loke använt sig av i sina inlägg ,inte heller har jag nonchalerat de när en extra hand behövs när något krånglar..jag har heller aldrig tänkt tanken på att de skulle vara sämre för att de ber om hjälp.riktiga maskinförare/kollegor ställer upp för varandra. Man behöver inte vara kollegor..vi hjälper varandra över gränserna kan man säga.Då kan man ärligt känna en yrkesstolthet... Skitstövlar som har samarbetssvårigheter och svårt att anpassa sig till nya o oväntade situationer brukar inte vara långlivade på vilken arbetsplats som helst. Jag förstår fortfarande inte problemet du verkar ha med kvinnliga förare, du känner inte mig, mina kvinnliga kollegor runt om i landet o du känner då absolut inte den bransch som jag arbetar i. Att uttala sig luddigt o markera ditt kvinnoförakt genom att kalla en kvinna för fruntimmer, lilla beda osv är ett tydligt bevis på vem som passar eller inte passar in på ett arbete. Jag har ingen anledning att måsta försvara min rätt att få arbeta i ett mansdominerad bransch...jag har arbetat med män o maskiner i hela mitt liv.alla kanske inte passar...men då har man inte kommit så långt som att man blivit anställd i dagens läge. Att använda motorsåg kanske känns främmande för dig...det ingår dock i mitt arbete. Att svetsa,skruva,snitsla, hugga,skota, frakta, gräva o köra är en annan. Att hantera markägare på ett bra sätt o vara ansiktet utåt...det är en del av vårat arbete.Du Loke må vara hur "duktig" som helst...men en utbildning borde du nog satsat på tidigare -en charmkurs..men som du säger...det gäller ju att vara rätt man på rätt plats...så den utbildningen lär väl vara bortkastad . ord som lyhördhet, omtänksamhet o flexibilitet är a o o för de flesta ..men det finns tydligen undantag!

8 personer gillar det här inlägget.
Agneta Björkén
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:55:20, 16-02-2010
Ort: sangis
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ponsse Buffalo-skotare
Ponsse Beaver -skördare
Lastbil
Grävmaskin-TB 175


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se