Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Impad av alla unga brudar som kör timmerbil mm

71 inlägg • Sida 3 av 5
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

Loke

#31 » 01:35:42, 12-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det jag säger nu står jag för, anledningen till att tjejer och för all del många grabbar funkar i skogen och utefter vägarna beror givetvis på att det är så lätt att kalla på assistans medelst mobiltelefonen. Inget fel i detta, utveckling ska väl gå framåt får man väl hoppas.

Tex, hur många utav de yngre chaufförerna badar i gyttja och oljesöl för att laga maskinen? Hur många byter punktering själv eller trular med snökedjor i full snöstorm.

Såg ju även hur det lastades styckegods på ett program på tv, det var inte fråga om att stuva lasten utan pallar med kartonger ställdes in som dom var, visserligen var kartongerna inlindade i lite "gladpack" Det värsta var när pallen med personsbilsdäck ställdes in.

När jag lotsade så hade vi järn/stål och allehanda långgods på flaket, ovanpå detta ställdes det med underlag och tompallar så att "riktiga" pallar kunde ställas säkert på långgodset. Sen plockades allt lös styckegods på topp på detta, allt från pv och lastbilsdäck till möbler och övrigt gods.
Tex drickapallar som det i sin tur hade lastats lämpligt långgods på pulades det ofta in person och lastbilsdäck på samt annat lite tyngre styckegods. Sen bröt vi chipspallarna och toppade med chipskartonger under kapelltaket.
Snacka att man var vältränad... Spisar, tvättmaskiner stod ju aldrig på golvet heller dom blev ju alltid uppställda på lämpliga pallar.

Ekipagen från Sundsvall västerut var mer än smockfulla varje resa, Lotsarna i den västra delen av landet skälver säkert i sina grundvalar när dom tänker på hur det var på den tiden. Än värre var det visst före min tid då det ett ekipage som kallades "timmerbilen",
timmer hit och sen stål/plåtlastning på Tibnor, Br Edstrand, Liftgrejer och vägräcken hos Birstaverken och några ställen till innan det bar iväg ut på Bilspedition för att toppa med det som fanns i travershallen. Dom höll på i flera dagar att lossa den bilen, då det var direktutkörning till kunderna.

Och på den tiden existerade inte mobiltelefoner så då fick man lösa alla problem på egen hand, visserligen kunde man kanske på dagtid få
lån en telefon och få tag i åkaren men 90% av gångerna så visste dom inte var åkaren fanns så då var det bara att bita ihop och försöka lösa problemen själv.

Visst är det bättre tider nu, men jag försökte faktiskt även jobba med tjejer som gick som semesteravlösare på åkeriet. Trots att man gjorde allt för att dom skulle slippa det tyngsta så höll dom i regel inte ens en hel vecka. Ska även nämnas att många yngre killar som trodde att dom kunde allt ofta fick gå efter första veckan. Det är skillnad på att vara chaufför och tex billots, så än en gång, skulle mobilerna slås ut så skulle nog de streckgubbskraftiga dataspelspojkarna och en stor del av den kvinnliga delen av dessa yrkesutövanden sållas ut relativt snabbt

Helt övertygad
Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige



Michael Meier

#32 » 06:14:47, 12-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Loke ?
vad är poängen ?
att syndafloden ska rena människorna? är vi fortfarande kvar på det stadiet att folk ska visa vad dom går för under svårare förhållanden, visst, inom ett speciellt militärt förband har vi den urvalsprocessen, men inom åkerinäringen ?

Sprätta inplastade pallar? att det ska ta flera dagar att lossa en sådan bil ?

Och varför ska dessa människor "sållas ur" ?är det ett misstag att deras föräldrar har fött barn eller hur menas det, vi får ju inte ens tag på stafettläkaren om mobiltelefonsystemen skulle slås ut , varför ska vi då få sprättade chipspallar?

Loke, du är femtiofem år sen med detta tankesätt.
/Michael M

3 personer gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

D13A

#33 » 10:52:46, 12-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

den moderna chauffören kör bara vid bekymmer ringer man mig service killen som sköter krypandet i gjytja mm men ibland undrar jag vad sunt tänkande tog vägen visst nu ska vi inte dra all chaufförer över samma kam vissa är överjävligt händiga gäller både pojkar och töser men ibland så undrar men tex en som ringde och ville veta hur man kopplade släp eller om man tankade bensin på n volvo fh 12 mm listan kan göras lång dock så ser jag ingen större skillnad på pojkar eller töser inom åkeri näringen när det kommer till problemlösning det är som vanligt den individuella perssonens intresse för yrket och fordonen som avgör. det var könsbiten utred och när det gäller folk som tycker att dom är lite finare för dom är anställda under ett annat avtal och tjänar några kronor mer än den andra gubben och därför inte kan hugga i och hjälpa till väx upp 2 som jobbar ihop är alltid bättre och snabbare än 2som inte jobbar ihop och kör något j*vla längdpissnings race det skapar bara problem och osämja vilket blir dåliga opruduktiva förhållanden och dåligt utfört arbete

1 person gillar det här inlägget.
D13A
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:40, 15-02-2014
Ort: skaraborg
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: lastbilar traktorer hjullastare

Loke

#34 » 13:58:32, 12-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det tar inte flera dagar att lossa ett vanligt styckegodsekipage, däremot tog det flera dagar att lossa "timmerbilen" med fullt lass långgods och tyngre grejer genom att detta gods skulle köras ut till kunder över hela jämtland och härjedalen. Läs inlägget riktigt.

För att återgå till att vara chaufför så kan vem som helst köra vilket modernt fordon som helst och så långt är allt frid och fröjd. Men i samma andetag så skriks det om miljön och det är då vi närmar oss mitt snack med att man sprättade chipspallarna. Det rörde sig kanske om tio femton pall och skulle vi då dragit in dessa som dom var så har ju allt annat gods blivit kvar, följden har då blivit att det har fått skickats en extra ekipage från jämtland med allt vad det innebar, om det nu fanns något fordon att tillgå vill säga, det är även där miljön kommer in i bilden.

Min sambo har ett litet företag där hon ofta tar hem gods i mindre kvantiteter, Det kan röra sig om, låt oss säga fem till sex kartonger. I stället för att dessa kartonger är riktigt emballerade och uppmärkta så ligger dom inplastade på en pall, rent vansinne med tanke på transportekonomi, i alla fall i min värld. Det är bla där jag vill poängtera att i en framtid så kanske det inte går att transportera luft och köra med inplastade kartonger på färdiga pallar. Det finns även en aspekt till omkring detta som inte är helt oviktigt och det är att transportkostnaderna för kunderna skulle minska om ett styckegodslass såg ut som förr i tiden med gods packat från golv till tak. Det är kanske på tiden att återgå till kapellekipage där det kan lastas både långgods och stycke på samma släp.
Nu börjar vi närma oss den föga lämpligheten med att klena pojkar och vackra späda flickor är chaufförer på dessa kapellekipage.

Rätt man på rätt plats, detta är väldigt viktigt anser jag och i vissa yrken är det så enkelt att en svag kille eller tjej inte passar för jobbet. Varför i herrens namn ska folk försöka att jobba med dom inte är skapt för, det blir ju bara gråt och tandagnissel i slutändan.
Om det i framtiden skulle bli som det jag nämde tidigare att det skulle gå tillbaks till kapellekipage eller i vart fall möjligheter att lasta totalt fullt så går ju dessa klena människor bort direkt då dom helt enkelt inte kommer att orka svinga lastbilsdäck upp under kapelltak eller rulla fram oljefat över ett golv täckt med stål och rörpipor för att sen resa dessa med början mot framstammen.
Så än en gång rätt man på rätt plats.

Har absolut inget emot tjejer som chaufförer på tunga fordon, däremot har jag lite svårt för lättvindligheten att lyfta luren och ringa efter hjälp så fort det tjorvar till sig. Ni får säga vad ni vill men i min värld så bör man vara skapt för jobbet och även de negativa händelser som kan uppstå och i alla fall försöka att lösa problemen själv innan man ringer efter hjälp och klarar man inte ens av att försöka då är det nog frågan om dom är passande för det jobb dom valt.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Hampe

#35 » 14:53:20, 12-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Loke skrev:Det är kanske på tiden att återgå till kapellekipage där det kan lastas både långgods och stycke på samma släp.


Ursäkta en nybörjare i branschen; men varför skulle man återgå till kapellekipage bara för att få in långgods och stycke på samma släp? :klia:

Det går alldeles utmärkt att samlasta och stuva godset även i dagens, betydligt mer lättjobbade, moderna skåpekipage om så krävs. Det är ju inte så att man bottenfyller lastbäraren och sedan lämnar kvar x antal pallar bara för att "golvet är fullt". I regel finns det alltid lämpliga kollin som resterande pallar kan lyftas upp på.

Har fått berättat för mig av äldre kollegor hur det kunde ta hela förmiddagar att lossa "dåtidens" styckeekipage, en arbetsinsats som numera bara tar en bråkdel av tiden i anspråk. Detta är något som vi yrkesverksamma bara finner positivt, för i den betydligt mer pressade åkeribranschen är tid = pengar!

Totalt fullbombade kapellekipage förekom ju även på en tid när överskridna bruttovikter inte ägnades någon större tanke. Bötesbeloppen och kontrollerna är mycket strängare idag så jag förstår att det inte går att lasta "20 ton kaffe ovanpå 20 ton stål" såsom säkert hände för typ 20-30 år sedan.

Apropå transportkostnaderna; behöver de i ärlighetens namn verkligen bli lägre, med tanke på dagens prisdumpning av utländska aktörer?

Inte heller att förglömma sådana moderniteter som ergonomi och personlig säkerhet. Rekommendationen är att inga lyft över 25 kg ska görs utan hjälpmedel. Givetvis lyfter genomsnittschauffören betydligt mer än så i sitt arbete, men dessa riktlinjer fanns säkerligen inte när kapellekipagen var aktuella. Jag vet ett stort antal chaufförer som är totalt utslitna i kroppen efter många års slit, så varför ska vi inte lära oss av det och undvika att slita ut nya generationer totalt?

Nej, hurra för truckar, pallat gods och lättjobbade ekipage! Dagligt onödigt slit tillhör det förgångna, men givetvis är det bra att kunna "ta i" om nöden kräver...

Tack för ordet! :cool:
Pappslöjd på hobbybasis sedan år 2007.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Hampe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:08:21, 04-07-2011
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FM440 m.fl.
Volvo L60G
Volvo BM L90
John Deere 2250
Volvo T24 (startar inte, men finns på gården)
Stiga Park Comfort

LeifAndersson

#36 » 16:24:06, 12-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst finns det "brudar" som är fullfjädrade både förare och reparatörer om det behövs. Blev uppringd av ett åkeri från Blekinge som hade en rätt ny Scania 142 (eller var det en 141?) med havererad navreduktion stående i södra Hälsingland. Hade lite delar till Scaniaaxlar med navreduktion så det kunde kanske ordna sig om det visade sig att det passade. Fick telefonnumret till föraren för att försöka få lite mer uppgifter. När jag ringde upp så svarade en pigg tjej och förklarade att det var hon som var förare och att det nog skulle räcka med planethjul med hållare, hon hade plockat ur planethjulen för att kunna flytta bilen och både solhjul och ringhjul såg ut som att de skulle ta sig tillbaka hem om de fick lite "snurr på planethjulen igen". Och innan vi avslutade samtalet sade hon "och du ta med en dunk med någon jäkla hypoidolja vilken som helst så får den i vart fall renare olja för hemfärden"!
Åkte ut och vid en av mackarna i Gnarp stod en dragbil frånkopplad från sin trailer med höger drivaxelsida riven, en tjej som inte var speciellt bekymrad för läget mötte upp och började rota bland de delar jag hade med mig och plockade ut de prylar hon tyckte skulle behövas. Sedan slängde hon ned sig på ett hjul som användes som pall och började rota i den havererade transmissionen, där stod man som ett jäkla fån och kollade över hennes axel in i bakaxeln och kunde inget annat. Då reser hon sig upp och går till min bil och tittar på de överblivna prylarna och utbrister" jag tar kåpan med ringhjulet också så vet vi att det kommer att funka". Efter en kopp kaffe på macken och sedan hon hittat en påbörjad tub med packningssilikon i min bil tyckte hon att jag kunde vända hemåt för nu klarade hon sig själv.
Bara att vända hemåt med funderingar på en ganska väl etablerad fördom man trots allt hade!
När jag senare var i kontakt med åkeriet visade det sig att tjejen var lånad från ett åkeri i Småland där hon nog höll sig i verkstaden mest trodde de. Bilen hade tagit sig tillbaka till Blekinge där Scania tittade till den hopplockade navreduktionen och konstaterade att det var ingen större fara med den, efter lite finlir och justering fick den gå som den var!
Så ett är då säkert: Jag kommer då inte att döma ut en förare / mekaniker för att den är tjej igen efter detta. Fan jag hade blivit imponerad av denna förare även om det varit en kille!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

14 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

dimorep

#37 » 16:31:52, 12-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fördelen med dagen fjärrekipage är just att det går att samlasta i betydligt större utsträckning på de än på ett konv. kapellekipage. Lite svårt med olika temp.zoner (samtidigt om så önskas /krävs) i de...

En stor anl. till att utnyttjandet av lastvolymen minskat är att åkarna kör så jäkla billigt att det blir dyrare för speditörerna att lägga lastning/lossningstid på att "fylla upp" än att skicka en bil till. Mängden skadat gods pga detta har också minskat (men äts upp av andra anl), samt personskadorna.

Det viktiga när det gäller transporter (oavs om hur godset kommit på flaket eller hur stor fyllnadsgraden där är) är att de utförs som de ska av personer som förstår vad det handlar om och går in för sitt jobb. Kan man bara sin arbetsuppgift så borde kön vara totalt oavgörande.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Michael Meier

#38 » 16:38:37, 12-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

finns det tillräckligt med kompetenta förare ? dom kanske har roligare saker för sei än bränner soppa i en fjärrturbil med femhundra kilo last på flaket, är kanske löneskillnaden obefintlig, vilket annars ofta motiverar folk å visa sin kapacitet.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Loke

#39 » 16:57:32, 12-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bla, svar till Hampe:
Ni har mycket att lära, ujuj. Du förstår, jag kör lastbil än idag men har frångått långtradarbranchen. :smile:
Vet nog att de flesta skåpen har öppningsbara sidor och att det faktiskt finns dom med skjutbara halvtak. En vanlig skåpvagn med öppningsbar sida kommer man ju ingenstans med om det är ren traverslastning, då är det åter ofta ett öppet släp som kommer och då har vi ju miljön och kundpriset i fatet igen. Många gånger hade vi taket framskjutet för att godset var för högt eller så plockades kapellställningen ned bakifrån så ett bredare gods kunde köras på samma ekipage, då hade vi alltså styckegods framför detta.
Vi lastade också långgods från från sidan hela tiden oavsett kapell eller skåp men samtidigt så var det traverslastning/lossning som gällde på de flesta ställen. Och gud nåde dig om man kom med skåpsläp till tex SKF-stål här i stan, det ville ingen frisk människa utsätta sig för. :uupps:

Nä, som jag skrev tidigare, har inget emot tjejer som chaufförer öerhuvudtaget så länge allt går bra, många är väldigt duktiga men det jag reagerar på är resonemanget att vem som helst klarar vad som helst. Har även jobbat inom industrin och då var det mycket surr om att man inte fick lyfta si och så mycket ute bland folk om man berättade vad vi gjorde. Hörde till leda att det finns hjälpmedel till att lyfta osv, det var bara det att det var vi som monterade själva hjälpmedlen.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Loke

#40 » 17:21:44, 12-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Leif, visst finns det duktiga tjejer och inte döms någon ut på grund av kön. Men det gäller både killar och tjejer, så länge människan i fråga känner sig bekväm med sin uppgift (rätt man på..) så är ju allt lungt.

Håller helt med om att skadorna på godset borde ha minskat när det är färdiga "enheter" som lastas, men ser man på posten så verkar det däremot ha en tendens att öka i stället. Är nästan nåt fel med varje sändning vi får, fattas det inte något kolli så är något skadat. Men har man någon gång varit till postterminalen i Sundsvall för att skicka iväg mindre sändningar så får man sig en glimt av det eländiga slamset med godset direkt. Där har tjejerna i luckorna postsäcken uppspänd över en SJ-pall mellan sig och kastar paketen från där dom står vid luckan och ned i säcken ca tre meter bort, har ingen betydelse om säcken är tom eller inte. Trodde jag skulle svimma när dom kastade mitt gods så det bara small i tompallen. Så, emballera väl om ni ska skicka gods med posten.
Sen är det bedrövligt att det ska vara så svårt att komma i kontakt med själva åkeriet när det saknas gods, skulle detta gå lätt så skulle säkert en massa problem undvikas.
:back_to:

Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Agneta Björkén

#41 » 19:48:10, 12-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Loke, jag skulle vilja veta vad du har för erfarenheter och kunskaper i den skogliga branschen-jag tycker ärligt talat att du verkar vara helt ute o cykla. Att döma ut en yrkeskår så enkelt som du gör när du tror att det bara är att lyfta mobilen när det krånglar är rent utav skamligt. jag är säker på att vi är mer mångsidiga när det gäller skruvandet än de som sitter bakom en ratt (o gnäller). så länge som du inte vet vad det innebär att köra varken skotare eller skördare och handskas med skog som är värda betydligt mer än dina mest oekonomiska lastpallar tycker jag att du borde tänka dig för. Ditt uttalande överlag om kvinnor i mansdominerande brancher visar bara på konservativt o uråldrat tänkande. Som tur var är såna åsikter ytterst ovanliga o jag kan bara tycka synd om dig som inte verkar leva i verkligheten.

6 personer gillar det här inlägget.
Agneta Björkén
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:55:20, 16-02-2010
Ort: sangis
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ponsse Buffalo-skotare
Ponsse Beaver -skördare
Lastbil
Grävmaskin-TB 175

HARA CAWAY

#42 » 20:07:21, 12-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

I dag så kräver de flesta föraryrken inte så särskilt god fysik eller styrka utan det är ett skarpt huvud som behövs.
Utan att vara särskilt insatt i vårdyrket som är väldigt kvinnodominerat så tror jag nog att det är betydligt tyngre fysiskt än att vara fordonsförare.
De tjejer som söker sig till en så mansdominerad och något konservativ branch har dessutom oftast ett stort kunnande och intresse för yrket,annars så hade man inte gett sig på det.
Kvinnor är ofta lite mer försiktiga till sin natur och har därmed ofta både lägre bränsleförbukning samt mindre söderkörningar.

Det finns allt för många stolpskott till gubbar som inte bör sitta i en hytt alls enligt mig men gör det ändå med massor av sönderkörningar varje år.
I dag så är kön inte viktigt i föraryrket utan det är kompetensen som har betydelse.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HARA CAWAY
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:30:46, 05-02-2007
Ort: Vedum
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ec 160 blc-06
Hara Caway 1980
m.m m.m

Michael Meier

#43 » 20:10:08, 12-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Äh, han utrycker sei int så jovialiskt, det har inget med genusperspektiv å göra utan det var hjälplösa personer bakom ratten som Loke¨s inlägg handlade om.

Mucka inte, Agneta :)
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#44 » 20:19:33, 12-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

HARA CAWAY skrev:....Det finns allt för många stolpskott till gubbar som inte bör sitta i en hytt alls enligt mig men gör det ändå med massor av sönderkörningar varje år....


Skulle också tillägga att det är en jäkla massa female´s inom det tunga äldrevårdande yrket som inget har där å göra heller, det kostar också, men inte pengar. obotliga "sönderkörningar" där, lite turbolens inom arbetsgrupperna med att alla söker sitt jobb på nytt med ny gruppledare vore :thumme:
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

63an

#45 » 20:31:26, 12-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trevligt att du kom ut Agneta! Du har ju skapat den roligaste tråden bl.annat! Man har funderat vem tusan du är som aldig gjort nått inlägg :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Holger, pillee och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se