Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Impad av alla unga brudar som kör timmerbil mm

71 inlägg • Sida 5 av 5
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

Småländare

#61 » 20:53:15, 13-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tröttnade tidigt läsa i den här tråden.
Men så tittade jag i almanackan och jo det är tjugohundrafjorton - och ville se hur det utvecklade sig/slutade.
En efter en med dammiga åsikter försvann och den siste friserade sina påståenden och veck undan efterhand; tacko'lov.
Det finns gott om fördomar på båda sidor!
"Äldre man" tycker nedanstående citat kan vara en bra avslutning:

Henric Johansson skrev:Jobbar inom ett väldigt mansdominerat yrke, brandman. Är styrkeledare i en deltidskår och varit med på provapådagar för kvinnor. De som kommit har alla varit mkt intresserade av yrket men få har varit lämpliga, oftast är det inte fysiken som krånglar, alla vet att vi har fysprov och de som kommer är vältränade.
Det som strular är oftast enkla grejer som plocka isär en motorsåg i fyra delar och sätta ihop igen eller klättra tre våningar på en utskjutstege.
Dessa moment tar väldigt lång tid för kvinnor kontra män, eftersom kvinnor är mer försiktiga av sig. Män öser på, går det så går det. Verkar som män ofta har mycket större tilltro till sin egen förmåga än kvinnor.

Testar vi tio män och tio kvinnor finner vi brandmannaämnen i ca fem män och två kvinnor. Männen faller på fystestet, kvinnorna på övriga moment.

Vad vill jag då komma fram till. Jo kvinnor och män är olika, om det är arv eller miljö kvittar. De kvinnor som klarar att vara chaufförer eller brandmän är oftast mycket skickliga, klarar inte kvinnorna av jobbet slutar de oftast ganska snabbt, medans männen kämpar på och vägrar ge sig ( prestigeförlust ) .

Jag jobbar gärna med kvinnor både inom räddningstjänsten och mitt ordinarie jobb som CNC- operatör, de som stannar är oftast mycket dugliga och ser andra lösningar än män på problem som dyker upp. Ibland är det bra att bromsa och tänka efter istället för att ösa på.

Är övertygad om att det är bra med kvinnor i mansdominerade yrken och män i kvinnodominerade yrken, trots det som hänt i Högsby senaste dagarna.

Summering, kvinnor kan. Men inte alla är lämpade. Detsamma gäller män. Fördelen med kvinnor är att de erkänner misstag och kunskapsluckor oftare än män.

Detta inlägg är generaliserande , vet det. Kan inte namnge personer och företag på ett forum, men inlägget bygger på egna erfarenheter . 25 år inom medeltung verkstadsindustri och 15 år inom räddningstjänst.
Hoppas jag inte trampar på alltför många ömma tår. :shake_hands:

HJ
Småländare
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:18:16, 16-02-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: XC 70



anders holmström

#62 » 20:58:50, 13-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag blir så trött :huh: på allt j*vla dumsnack att tjejer inte klarar av ditten eller datten, dom tjejer som är i mans dominerande yrken är där oftast för att dom har ett brinnande intresse och verkligen vill jobba med det :grin:
kom att tänka på killen som kom in på scenen i förra avsnittet av talang, han hade fel på lederna så han åkte permobil. När juryn frågade vad han skulle göra så svarade han att han skulle dansa :grin: och det gjorde han otroligt bra fast på händerna och med hjälp av överkroppen.
Vill man så kan man och man behöver faktiskt inte vara stark i alla lägen om man bara använder huvudet i stället
jag är övertygad om att dom som hackar på tjejerna är rädda för att dom skall ta jobben i från dom :mrgreen:
allt går utom trasiga klockor och små barn samt fulla gubbar och tennsoldater
Lycklig är inget du blir utan något du väljer att vara

1 person gillar det här inlägget.
anders holmström
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:00:02, 18-09-2011
Ort: okome, Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
john deere 6155R 6830, 6620, 6330
Volvo BM 2650, 350 röd, 2stycken 350 militär varav en med lastare
600 industri med vindelbjörn på taket
600 röd
GM 616B
Lastmaskiner
Ljungby L9
Lm 640
Volvo bm DR 860
Volvo bm SM 868
rundbalspressar John deere 990,V461
strängläggare claas 2900
slåtterkross John deere 735,F350
gödselspridare Samson SP15
spruta John Deere 724
Väderstad rapid 300c 2015

magloman

#63 » 22:41:05, 13-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag orkar inte heller läsa alla utlägg som dessutom bara blir längre o längre.

Ujujuj
Skaffa en hobby eller nåt ?!

:S
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Loke

#64 » 23:22:42, 13-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Agneta:
För det första har jag aldrig sagt att kvinnor på något sätt är sämre än män i något som helst sammanhang.
För det andra så har jag aldrig nämt "lilla Beda" och tar du illa vid dig av ordet "fruntimmer" som inte kommer från de nyare inläggen, så ber jag om ursäkt. Det ligger till så här förstår du att från landsändan jag hör hemma i så är inte "fruntimmer" något okvädesord, ungefär lika som att säga gubbe eller kärring eller människa. (Ser du Eliassons människa har varit och handlat) Det är alltså ett annat ord för kvinna. Det handlar alltså om ett dialektalt utryckssätt helt enkelt. Och där jag använt ordet fruntimmer i mina inlägg så har det alltså varit med glimten i ögat och inte på något helst sätt menat som något nedvärderande. Och åter igen, är det på grund av ordet fruntimmer som du tagit illa vid dig av så ber än en gång om ursäkt för just detta.

Tillagt:Jag har letat febrilt i mina inlägg efter "lilla Beda" och "fruntimmer" och jag trodde att de var i mina senare inlägg du menade, men nu har jag till slut hittat dom och de inläggen är från 4/8 2010. Du har alltså svarat på inlägg från flera år sen och retat dig till den milda grad på
dessa så du nästan går över gränsen om god forumetik. Dessa inlägg var skrivit helt med glimten i ögat och jag tror att de flesta som var med just då även insåg detta. Ett tips är att alltid kolla datum på inläggen man svarar på eller i vart fall hänvisar till vilket nummer inlägget i fråga har i tråden. Det kan skapa en sanslös oreda om folk börjar agitera om sånt som sen många år är glömt och förlåtet.

Ser att nybörjare i forumvärlden ofta har en tendes att öppna sen länge nedlagda trådar och kan börja tipsa eller än värre köra igång en diskussion om något som folk inte har en aning om. Ofta går det upp ett ljus om någon påpekar att tråden/inläggen är väldigt gamla och förhoppningsvis så inser även nykomlingen detta och backar lite innan en kanske onödig,gammal och nedlagd diskussion tas upp ett varv till.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Loke

#65 » 00:46:36, 14-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Jag orkar inte heller läsa alla utlägg som dessutom bara blir längre o längre.

Ujujuj
Skaffa en hobby eller nåt ?!

:S


Inlägg som inte är helt politisk korrekta kan tråkigt nog en del försöka köra i sank direkt. Diskussionen glöms bort och rödskynket ramlar ned över ögonen hos dom. Då gäller det ju att försvara det man skrivit när det visar sig att folk inte ser inläggen som jag ser dom.
Tycker att vissa är väldigt snabb att gå till attack i stället för att sakligt ta sig an inlägget och därigenom få till en diskussion som leder någonstans

Nä nu ska jag utöva en hobby, lägga mig bakom varmarslet på KÄRINGA...


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Michael Meier

#66 » 01:03:34, 14-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Jag orkar inte heller läsa alla utlägg som dessutom bara blir längre o längre....
och du är tvungen att skrive ett kort inlägg som klämmer till berörda ?

Mera intressant om varför tycker du både innehållet och längd är fel, :huh: i vilken person är du nu, Maglo privat eller Maglo moderator?

Du kan väl int mena att enstaviga inlägg angående filmsnuttar från U-tube där någon stackare tar livet av sei utan att folk som tittar lägger märke till det, är bättre?
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

magloman

#67 » 08:04:59, 14-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror man måste ha lite distans till sig själv och inte ta alla svaromål så hårt o personligt. Vi har diskuterat just detta många ggr. Svårt att förmedla allt i skrift. Ibland måste man nog skita i o svara eftersom vissa aldrig ger sig o måste ha sista ordet.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

stegmaster

#68 » 08:53:58, 14-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan säkert disskuteras hur långt man kommit med kvinnosynet i Norden 2014.
Dock blir det bagateller mot vad politikere har före sig i India. :uupps:

http://www.side2.no/aktuelt/--kvinner-s ... 40043.html
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4

Agneta Björkén

#69 » 10:26:25, 14-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är ingalunda någon duvunge när det gäller forum på nätet o har även varit medlem här i flera år.Som administratör i flera grupper är jag förvånad över administratörernas uttalande o brist på engagemang i en tråd som inte behandlar alla lika. Att bara få diskutera ett ämne på några ord-för att inte trötta ut alla-kan inte annat än bli trams o oseriöst. Att använda smilies isället för ord kan knappast vara en bra lösning. jag är mycket väl medveten om att inlägget skrevs 2010-det som oroar mig mest är att inget verkar ändrats i dagens läge. varför finns inläggen kvar om man inte får diskutera vidare-mängder av inlägg på forumet är gamla o diskuteras fortfarande..vad är skillnaden? Loke, dina inlägg är inte skrivna med glimten i ögat...det måste vara en efterkonstruktion av dig när du börjar ifrågasättas. du tog själv upp ämnet om unga tjejer i nya skogsmaskiner som bara lyfte luren när det blev problem....jag har försökt berätta hur verkligheten i skogen ser ut...att moderatorn/administratören uttalar sig om för långa inlägg mm är under all kritik o ger dåliga signaler.
Agneta Björkén
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:55:20, 16-02-2010
Ort: sangis
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ponsse Buffalo-skotare
Ponsse Beaver -skördare
Lastbil
Grävmaskin-TB 175

Holger

#70 » 11:42:49, 14-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som vanligt är alla former av diskussioner rörande dessa teman (liksom politiska teman) kritiska och spårar alltid ur. Jag börjar fundera på om vi inte bör förbjuda dessa diskussioner. Låt dem infektera FB och andra sajter istället.
För det är väl ingen som verkligen/i realiteten tror att dessa typer av diskussioner kan föras online utan att de spårar ur?

Jag är riktigt glad över att Agneta fortfarande tittar in och egentligen var det en bra sak att tråden startar upp igen. Tråkigt att man ska behöva läsa varenda rad i alla inlägg för att något ska fungera och ingen ska ta illa upp. Tydligen hålls dessa teman perfekt på banan i FB-grupper.

Jag såg det absolut inte som att Loke menade enbart tjejer när det gäller att lyfta på luren om ngt krånglar utan att det är en allmän tendens.
Jag kanske missförstod. Jag kanske missförstod eftersom jag i allra första hand inte söker det onda i det som skrivs.

Det missförståndet (åt vilket håll what so ever, och mellan vem som helst) tar jag naturligtvis på mig.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

magloman

#71 » 14:48:37, 14-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

När man som moderator eller administratör kommer med synpunkter på en tråd som håller på att spåra ut så kvittar det vad man skriver. Man trampar alltid NÅGON på tårna fast i regel är alla synpunkter riktade generellt mot alla som skriver och som kanske TÄNKT skriva ett inlägg.

Detta för att det inte ska spåra ur mer längre fram kanske.

Jag agerar gärna syndabock när så behövs om någon annan medlem klarar sig istället.

Detta ämne är ju som Holger redan skrivit väldigt nära politik och blir ju då väldigt känsligt och varje inlägg tolkas kanske personligt och utan självdistans.

Jag tycker det är bra att det gått o diskuterat ämnet så långt det gått men risken är ju att det bara blir värre o värre.

Kan nog skriva långa inlägg med innehållsföretckning om så behövs men vem orkar läsa det då?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se