Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Wind of change!

67 inlägg • Sida 1 av 5
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

krokodilen (trådstartaren)

#1 » 09:46:40, 25-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla in fördelningen över vad som statistiskt händer i en population när ett nytt läge (en förändring) genomförts.

Bild

Är den tänkvärd?

Vilken grupp tillhör du?

Reflektioner?

Den som blir orolig i sinnet kan kika på denna i 30 sekunder för att återfå balansen.

Bild

:thumme:


/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Mats i Myrhult

#2 » 10:16:01, 25-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var mycket på en gång. Lite mer förklaring till vad du själv vill uppnå med dessa bilder kunde vara på sin plats.
Jag har jobbat en del med beslutsmodeller och mental träning, så jag är inte obekant med olika scheman för att bedöma situationer.

Värt att komma ihåg är att modellerna inte gäller likformigt för alla frågor. Exempelvis kommer jag alltid att gilla Elvis och Chuck Berry. Det har inte gjorts mycket bra musik efter 1970. :cool:
Å andra sidan är jag ofta tidig med andra saker, jag är ordförande i vår fiberförening och har försökt övertala alla i området att sats på fiber för framtiden. :grin:
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

jörgen.ottosson

#3 » 10:21:40, 25-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och hur skulle kurvan se ut om man försökte ändra det statistiska utfallet i populationen ( hur många skulle vara för/emot den förändringen :lmao: )

Skämt å sido, beteende vetenskap kan vara intressant och användbart .....du kan i alla fall vara beredd på vilka reaktioner som kan komma.

Mats i Myrhult skrev:....
Värt att komma ihåg är att modellerna inte gäller likformigt för alla frågor. Exempelvis kommer jag alltid att gilla Elvis och Chuck Berry. Det har inte gjorts mycket bra musik efter 1970. :cool:
Å andra sidan är jag ofta tidig med andra saker, jag är ordförande i vår fiberförening och har försökt övertala alla i området att sats på fiber för framtiden. :grin:


Att samma person finns på olika ställen på kurvan beroende på vilken frågeställningen är, motbevisar ju inte teorin, en person som är kroniskt emot "allt" skulle nog svältaihjäl fort, och den som är för "allt" skulle troligen inte bli mer långlivad.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

krokodilen (trådstartaren)

#4 » 10:26:57, 25-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mats i Myrhult skrev:Det var mycket på en gång. Lite mer förklaring till vad du själv vill uppnå med dessa bilder kunde vara på sin plats.
Jag har jobbat en del med beslutsmodeller och mental träning, så jag är inte obekant med olika scheman för att bedöma situationer.

Värt att komma ihåg är att modellerna inte gäller likformigt för alla frågor. Exempelvis kommer jag alltid att gilla Elvis och Chuck Berry. Det har inte gjorts mycket bra musik efter 1970. :cool:
Å andra sidan är jag ofta tidig med andra saker, jag är ordförande i vår fiberförening och har försökt övertala alla i området att sats på fiber för framtiden. :grin:


Nej jag vill inte uppnå något speciellt just här. Dock finns ju alltid ett motstånd till förändring och det heter ofta att: "Varför ändra på något som fungerar?" "Så har vi alltid gjort och det funkar bra!"

Vi har i vårt fiberområde en individ som klart klassar in i blockers-området, ett av hans grepp är att åka runt i stugorna och avråda folk från att hoppa på tåget. En ensam gammal bitter man.

På en industri kan bilden vara effektiv att visa för gruppen som just blivit "utsatt" för förändringen, ingen vill ju vara en "blocker" i andras ögon.

Det handlar om ständiga, fortlöpande förbättringar och att ändra arbetssättet är mycket betungande för vissa.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

krokodilen (trådstartaren)

#5 » 10:33:36, 25-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:Och hur skulle kurvan se ut om man försökte ändra det statistiska utfallet i populationen ( hur många skulle vara för/emot den förändringen :lmao: )

Skämt å sido, beteende vetenskap kan vara intressant och användbart .....du kan i alla fall vara beredd på vilka reaktioner som kan komma.

Mats i Myrhult skrev:....
Värt att komma ihåg är att modellerna inte gäller likformigt för alla frågor. Exempelvis kommer jag alltid att gilla Elvis och Chuck Berry. Det har inte gjorts mycket bra musik efter 1970. :cool:
Å andra sidan är jag ofta tidig med andra saker, jag är ordförande i vår fiberförening och har försökt övertala alla i området att sats på fiber för framtiden. :grin:


Att samma person finns på olika ställen på kurvan beroende på vilken frågeställningen är, motbevisar ju inte teorin, en person som är kroniskt emot "allt" skulle nog svältaihjäl fort, och den som är för "allt" skulle troligen inte bli mer långlivad.


Jag har inga siffror på varken medel eller std-av till denna kurva (men vi kan väl konstatera att det sprider ganska stort runt medlet iom den relativt "feta" kurvan, dvs inget som skulle göra en kvalitetsansvarig på tex ett CNC-företag glad!) utan den är just till för att illustrera hur det oftast ser ut vid en förändring i någon process.

Supporters bör få nya stimulerande uppgifter.

Blockers bör få kicken! (Om det inte vore för facket och att statistiskt sett fylls ju luckan efter dem på med nya surmular igen :mrgreen: )

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

MickeB414

#6 » 10:34:40, 25-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror att bakåtsträvarna är lika viktiga som framåtsträvarna för att förändringens riktning ska bli så bra som möjligt.
MickeB414
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:46:29, 24-05-2009
Ort: Norrtälje
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH B-414
Volvo T 24
Volvo LM 218

krokodilen (trådstartaren)

#7 » 10:36:40, 25-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

MickeB414 skrev:Jag tror att bakåtsträvarna är lika viktiga som framåtsträvarna för att förändringens riktning ska bli så bra som möjligt.


Jepp det kan de vara i en projektgrupp som handlar om problemet men där vill de sällan vara med eftersom ryggen måste hållas fri.

Pudelns kärna handlar väl egentligen om individens förmåga att acceptera konsensus och inte om folk är av eller på.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Mats i Myrhult

#8 » 10:44:43, 25-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Machiavelli varnade den enväldige fursten för att det finns inget som är så vanskligt att göra, ger upphov till så mycket kritik och motstånd, som att genomföra förändringar.
Han rekommenderade därför att genomföra förändringar plötsligt, radikalt och stenhårt. Därefter ska fursten dela ut belöningar till dem som är bäst på att uppfylla de nya villkoren. Fursten ska alltid vara oberäknelig för att alla ständigt ska hålla sig på tå.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Mats i Myrhult

#9 » 10:47:20, 25-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

krokodilen skrev:Pudelns kärna handlar väl egentligen om individens förmåga att acceptera konsensus och inte om folk är av eller på.
/C


Varför ska man acceptera konsensus? Det viktiga är väl att förstå och acceptera fakta?
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

nimbus

#10 » 10:54:14, 25-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

krokodilen skrev:Nej jag vill inte uppnå något speciellt just här. Dock finns ju alltid ett motstånd till förändring och det heter ofta att: "Varför ändra på något som fungerar?" "Så har vi alltid gjort och det funkar bra!"

/C


Många industrier som gått under pga det tankesättet. Min erfarenhet är att det är fler bakåtsträvare än visionärer
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

MickeB414

#11 » 11:01:16, 25-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

krokodilen skrev:
MickeB414 skrev:Jag tror att bakåtsträvarna är lika viktiga som framåtsträvarna för att förändringens riktning ska bli så bra som möjligt.


Jepp det kan de vara i en projektgrupp som handlar om problemet men där vill de sällan vara med eftersom ryggen måste hållas fri.

/C


De måste inte vara med aktivt i processen men de bör inte ignoreras heller. Om de tillåts påverka så måste de kunna argumentera för sin sak, precis som de drivande ska för sin. När det fungerar så tror jag de skapar en balans som gör att den stora gruppen blir tryggare i sin passivitet.
MickeB414
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:46:29, 24-05-2009
Ort: Norrtälje
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH B-414
Volvo T 24
Volvo LM 218

MickeB414

#12 » 11:13:03, 25-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

nimbus skrev:
krokodilen skrev:Nej jag vill inte uppnå något speciellt just här. Dock finns ju alltid ett motstånd till förändring och det heter ofta att: "Varför ändra på något som fungerar?" "Så har vi alltid gjort och det funkar bra!"

/C


Många industrier som gått under pga det tankesättet. Min erfarenhet är att det är fler bakåtsträvare än visionärer


Om en förändring riskerar att göra mig arbetslös/inkomstlös så skulle jag också kunna få panik och bli "bakåtsträvare"!
MickeB414
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:46:29, 24-05-2009
Ort: Norrtälje
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH B-414
Volvo T 24
Volvo LM 218

krokodilen (trådstartaren)

#13 » 11:15:37, 25-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mats i Myrhult skrev:
krokodilen skrev:Pudelns kärna handlar väl egentligen om individens förmåga att acceptera konsensus och inte om folk är av eller på.
/C


Varför ska man acceptera konsensus? Det viktiga är väl att förstå och acceptera fakta?


Mmm men "Will never change" tyder väl på att de inte är villiga att någonsin vara annat än just bakåtsträvare.

Du pratar snarare om kategorin "When there is no option" egentligen.

Där har du gruppen där insatserna ska göras. :thumme:

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

krokodilen (trådstartaren)

#14 » 11:17:51, 25-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

MickeB414 skrev:
nimbus skrev:
krokodilen skrev:Nej jag vill inte uppnå något speciellt just här. Dock finns ju alltid ett motstånd till förändring och det heter ofta att: "Varför ändra på något som fungerar?" "Så har vi alltid gjort och det funkar bra!"

/C


Många industrier som gått under pga det tankesättet. Min erfarenhet är att det är fler bakåtsträvare än visionärer


Om en förändring riskerar att göra mig arbetslös/inkomstlös så skulle jag också kunna få panik och bli "bakåtsträvare"!


Du menar som TS då eller? :wink:

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

MickeB414

#15 » 11:25:43, 25-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

MickeB414 skrev:Om en förändring riskerar att göra mig arbetslös/inkomstlös så skulle jag också kunna få panik och bli "bakåtsträvare"!

krokodilen skrev:Du menar som TS då eller? :wink:

/C


Var det DET som var pudelns kärna?
MickeB414
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:46:29, 24-05-2009
Ort: Norrtälje
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH B-414
Volvo T 24
Volvo LM 218


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Hobbyist och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se