e_pettersson skrev:Men varför? Kanske klokt att kontrollera oljetryck osv?
Mitt glädjeämne får väll vara att jag är frisk.
Seglade ihop i vardagsrummet för 2.5 veckor sedan så det fick bli ambulans in till akuten. 2 veckor konstant liggande, första vecka var jag vaken kanske 20 timmar. Misstänkt stroke, men det var det inte. Herrjösses massa prover tagna och just inget som avviker nämnvärt. Är väll cellprovet jag inte fått svar på men jag tror inte cancern vill ha mig så jag har friskförklarat mig själv och började jobba I söndags.
torbjorn_forsman skrev:Det var ju en epidemi av kamaxelproblem hos tyska biltillverkare omkring 1985, det lär ha varit en och samma underleverantör som gjorde kamaxlar till åtminstone Opel, Mercedes och BMW som hade misslyckats med en ny ythärdningsmetod.
Ford hade ett annat problem på OHC-motorerna. Det var egentligen inget fel på härdning eller material i kamaxel och vipparmar, men smörjröret som går över kamaxeln hade stansade utloppshål med grader på insidan av röret. Om man använde dåliga piratoljefilter som släppte ifrån sig ludd, så fastnade luddet på graderna och täppte igen hålen så att en eller annan nock på kamaxeln blev utan smörjning. Från nån gång i slutet av 80-talet gick de över till att borra smörjhålen istället för att stansa, och efter det var motorerna inte längre så känsliga för tvivelaktiga oljefilter.
Vad jag vet så hade inga andra Fordmotorer något större kamaxelproblem.
Holger skrev:Gårdagens:
...Blev två packade släp mossa till återvinningscentralen
....
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster