AntonNormark skrev:Finns gott om små grävmaskiner här, men förarna till dessa brukar inte hålla allt för hög standard.. ...
Min egen standard ska jag inte uttala mig om men jag är benägen att hålla med om att standarden på förare av minigrävare är "varierande". Det blir väl så när alla ska ha en egen.
Och inte blir det bättre av att kunderna inget fattar heller. En del verkar helt bakom flötet. Var och tittade på ett ställe häromdagen, jobbet handlade för min del om att planera ut tomten närmast kåken. Nån hade nämligen varit där och dränerat och återfyllningen var inte gjord på rätt sätt. Det var fall in mot huset både här och där, 1 dm av Platonmattan syntes överallt och på nåt ställe var det 4 dm som låg i dagen eftersom det hade sjunkit så mycket. Ingen
tätning (mot slagregn) mellan Platonlist och vägg. I ett innerhörn var listen sträckt så mycket att det var en decimeterbred glipa mellan
list och vägg.
Så länge kunderna inte fattar att reklamera bristfälliga jobb så får vi heller ingen fungerande självsanering av branschen. Det är rena Vilda Västern.
Att standarden på förarna är dålig är illa nog men det kan man kanske acceptera bara viljan funnes att lära sig och att bli bättre men det verkar inte ens som om den viljan finns. Och finns inte det så finns heller ingen yrkesstolthet. Det verkar som om det bara handlar om att kasta ner lite fyllning och sen dra vidare till nästa jobb innan kunden fattar att han/hon blivit lurad.
Och jag vill inte blandas ihop med dessa tomtar till förare men hur ska jag få kunderna att fatta att jag faktiskt vill göra ett bra jobb? Och hur ska jag få kunderna att fatta att det faktiskt finns både bra och dåliga jobb?
Jobbet jag gjorde i fredags var dock en kund som hade blick och som uppskattade ett bra jobb. Sånt känns ju i alla fall bra.
Och ja, jag håller med om att TID är bristvara.
Nu har det i alla fall tagit sig ordentligt i kaminen så jag kan gå och lägga mig i ett
hus som har gratis
värme fram till småtimmarna då värmepumpen startar. Känns bra!