Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Dagbok/maskinister

2828 inlägg • Sida 37 av 189
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

Robban_C

#541 » 22:48:30, 10-05-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kabeln är fyrledad men det är bara två ledare som används inne i kåken.
Vad har Telia för kabelsökare? Mer info?

Att mäta elektriskt har jag inga problem med, har örnkoll på el och rätt bra koll på elektronik men sånt hjälper ju inte när man inte har några referensvärden (typ 30v vxström) att jämföra med. Men nu har jag ju det. :thumme:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17



håkan öhlund

#542 » 23:07:14, 10-05-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns lite olika kabelsökare men jag har tillverkat en kabesökare som heter Katrin åt telia och den består av två apparater, en sändare och en motagare. Sändaren kopplar du in på kabeln och sedan sedan så går man med mottagaren som har en sökpråb som man håller i handen och när man kommer till kabeln så ger motaggarens 10st dioder utslag :)
Håkan
Användarvisningsbild
håkan öhlund
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 09:04:30, 06-03-2005
Ort: Kalix
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MB
MF 65

Robban_C

#543 » 23:19:32, 10-05-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha, så man följer kabeln tills mottagaren helt plötsligt "slutar fungera" och där ligger alltså avbrottet antar jag. Verkar ju trevligt förstås. Tack för tipset. :thumme:

Ett sånt sammanträffande att tillverkaren finns här! I sanning ett bra forum vi har. :thummar: :bira:
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Björn.O

#544 » 13:06:35, 11-05-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Igår blev det att bära slig som kommer ut från pelletsverket.

Välfylld skopa va ? :mrgreen: Vägde ändå bara 17,35 ton eftersom skopan är lite för liten till 220:n...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

Sebastian

#545 » 13:24:19, 11-05-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger: Javisst! Tänk, du kan ju lägga upp filmer här! Det är säkert värt mer än 100 strömmingar!

Är inte riktigt säker på vad du menar här? men..
Holger: Jo, men 100 torskar ... det är ju ingenting!

...skulle de roligt på nåt sätt?
jaja isåfall bjuder jag på de
Sebastian
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:12:58, 20-08-2006
Ort: Falkenberg
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Huddig 1160D

Holger

#546 » 13:31:23, 11-05-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Sebastian,

ja, jag tycker att "laxar" är ett kul uttryck för tusenlappar, så jag varierade det lite ...
Det var inte mängden pengar som jag menade.

/Holger
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Sebastian

#547 » 14:50:45, 11-05-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

kalle kula skrev:
Sebastian skrev:
nej jag har inga filmer, det är ju svårt att va utanför och filma samtidigt som man kör men jag ska försöka fixa så småningom

Radiostyrning? :mrgreen:
Visserligen 100 laxar till men de e nog värt de!
eller också ett kamera stativ :wave:

MVH Sebastian


jag använder båda händerna även med radiostyrningen 8)

Nja ja tänkte mest på att stå utanför maskinen :razz:
Sebastian
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:12:58, 20-08-2006
Ort: Falkenberg
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Huddig 1160D

AntonNormark

#548 » 21:53:02, 11-05-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag blev det lite specialjobb med 180:in, gräva upp en nygjord dränering runt en spolhal, då dom glömt göra nåt, skilja på 0.30 och järnsanden som det var återfyllt md, det var kalrt vid 10, då blev det grävning av en altangrund, schakt 70cm, två bil-lass lastade jag upp ungefär.. Aldrig förr har jag upplevt 180 som så stor och klumig.. Synd att inte RobbanC bodde närmre, då harjag inte tvekat på att ringa.. Nåväl, det gick.. tur man är flink på knäckbomen, både överliggande balkonger med tak, och husets tak som var ivägen, även en husvägg, ett garage samt en lykstolpe.. liten tankenöt såhär på fredagen!..
Har en babiljard bildr, men ingen tid över att lägga upp dom!..

Trevlig helg på er alla!
//Anton

Biforgar en bild på den relativt nyinförskaddae Lämmeln.. ;) Mycket impad av den maskinen! Riktigt mycket att åka med..
På bild även bilen som polaren kör asfalt med.. En 400 -96
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
AntonNormark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:17, 06-11-2006
Ort: Skellefteå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: L60F

Robban_C

#549 » 22:15:06, 11-05-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

AntonNormark skrev:... Synd att inte RobbanC bodde närmre, då harjag inte tvekat på att ringa ...
Nåja, tanken uppskattas i alla fall. :thumme:
Och jag har mer eller mindre hela veckan upplevt EC35:an som gränsande till för stor! Den där kåken jag grävt upp runt för dränering var trång. Och huset hade många vinklar och vrår = trassligt att komma åt överallt. Börjar så smått fundera på rotortilt för att bättre komma åt och komma till rätt.
En variant för att komma åt bättre vid hörn (framförallt invändiga hörn) skulle ju vara gripskopa men man tappar väl rimligen räckvidd jmf med helt utsträckt skopa.

Och idag har jag varit och gjort urschaktning och makadamläggning under ett blivande förråd. Plockat upp lite asfalt med mer.
Lite trångt, en elkabel mitt i arbetsområdet med mer. Jättetrevlig kund som tyckte jag var "snitsig" med maskinen. Ja, i och med det var det ju en lyckad dag. :thumme:

På kvällen blev det lite maskinmeka. Första gången på ett par månader jag har maskinen hemma. Övre snabbfästet lämnade in i senvintras så jag har inte kunnat demontera tilthuvudet sen dess.
Dessutom blir det fettorkning, smörjning, tankning, samt motsvarande på traktorn.
Får se om jag dessutom hinner med reparationer av lite div småfel också.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

AntonNormark

#550 » 22:05:47, 12-05-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns gott om små grävmaskiner här, men förarna till dessa brukar inte hålla allt för hög standard..
Har just nu förmånen att alltid utgå från verkstaden på morgnarna, och likaså återvända dit på kvällarna, så är det något, så brukar man kunna hinna fixa det på kvällarna..
Men annars när man varit på kabeljobb, och en eller två maskiner varit 5-6mil bort nåra månader åt gången så brukar det hinna bli en hel del småsakr som måste göras när dom kommer hem.. Hursom, så känner jag mer och mer att den största bnristvaran är TID!.. Dagarna är för korta!
Den som spar,han har... Men inte så roligt :D
Användarvisningsbild
AntonNormark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:17, 06-11-2006
Ort: Skellefteå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: L60F

Robban_C

#551 » 23:54:45, 12-05-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

AntonNormark skrev:Finns gott om små grävmaskiner här, men förarna till dessa brukar inte hålla allt för hög standard.. ...

Min egen standard ska jag inte uttala mig om men jag är benägen att hålla med om att standarden på förare av minigrävare är "varierande". Det blir väl så när alla ska ha en egen.
Och inte blir det bättre av att kunderna inget fattar heller. En del verkar helt bakom flötet. Var och tittade på ett ställe häromdagen, jobbet handlade för min del om att planera ut tomten närmast kåken. Nån hade nämligen varit där och dränerat och återfyllningen var inte gjord på rätt sätt. Det var fall in mot huset både här och där, 1 dm av Platonmattan syntes överallt och på nåt ställe var det 4 dm som låg i dagen eftersom det hade sjunkit så mycket. Ingen tätning (mot slagregn) mellan Platonlist och vägg. I ett innerhörn var listen sträckt så mycket att det var en decimeterbred glipa mellan list och vägg.
Så länge kunderna inte fattar att reklamera bristfälliga jobb så får vi heller ingen fungerande självsanering av branschen. Det är rena Vilda Västern.

Att standarden på förarna är dålig är illa nog men det kan man kanske acceptera bara viljan funnes att lära sig och att bli bättre men det verkar inte ens som om den viljan finns. Och finns inte det så finns heller ingen yrkesstolthet. Det verkar som om det bara handlar om att kasta ner lite fyllning och sen dra vidare till nästa jobb innan kunden fattar att han/hon blivit lurad.
Och jag vill inte blandas ihop med dessa tomtar till förare men hur ska jag få kunderna att fatta att jag faktiskt vill göra ett bra jobb? Och hur ska jag få kunderna att fatta att det faktiskt finns både bra och dåliga jobb?

Jobbet jag gjorde i fredags var dock en kund som hade blick och som uppskattade ett bra jobb. Sånt känns ju i alla fall bra. :thumme:

Och ja, jag håller med om att TID är bristvara.

Nu har det i alla fall tagit sig ordentligt i kaminen så jag kan gå och lägga mig i ett hus som har gratis värme fram till småtimmarna då värmepumpen startar. Känns bra! :thummar:
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Rille

#552 » 19:46:05, 13-05-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Borde kanske L220E få se lite vatten? Snacka om smutsig. Har du tagit bort rampen på taket? Den syns ju inte :???: Har inte kommit in på den här sidan på flera dagar, Vet ej varför
Senast redigerad av Rille 22:10:42, 13-05-2007, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Rille
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:32:16, 24-11-2006
Ort: Korpilombolo
Maskintyp: Hjullastare

Holger

#553 » 19:47:29, 13-05-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rille skrev:Har inte kommit in på den här sidan på flera dagar, Vet ej varför

Har du ändrat bokmärkena?
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Rille

#554 » 22:00:26, 13-05-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej har inte ändrat något, Bara sluta funka, Kom varken hit på den här datorn eller andra och nu mitt i allt funkade det igen. Och inget har jag gjort
Användarvisningsbild
Rille
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:32:16, 24-11-2006
Ort: Korpilombolo
Maskintyp: Hjullastare

Robban_C

#555 » 23:36:44, 13-05-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Medan ni andra skötsamma pojkar och flickor har varit i kyrkan så här på söndagen så har jag grävt pool åt grannen. Tog några bilder.

Grävde, körde massorna runt tomten på åkern och la dom på upplag på andra sidan så får vi ordna bortkörning framöver.
Det är onekligen bekvämt när jobben är så nära att det går att larva till dom på några minuter. :thumme: Å andra sidan så betalar sig dessa jobb inte så bra. :smile:

Grannen (M) var fundersam på hur vi skulle få en plan schaktbotten. M hade tejpat ett vattenpass på en fyrameters planka. Bra tänkt men lasern och en maskinmottagare fick duga. :mrgreen:

Om nån tycker att schaktningen ser konstig ut så är den det. Poolen är nämligen inte rektangulär, den är "droppformad".
Telekabel avsliten. Men här var det avsiktligt eftersom kabeln annars går rakt igenom den blivande poolen. Vi måste alltså skarva och förlänga i vilket fall som helst. Och då kändes det enklare att slita av kabeln än att börja leta efter den för hand.

Och jag måste säga att det var behagligt att gräva utan tilthuvudet. Lägre vikt/gung, mer bryt och mindre skrammel. Hade glömt hur det är eftersom jag inte kunnat demontera tilthuvudet på länge.
Klar förbättring så länge man bara ska sleva upp så mycket som möjligt på så kort tid som möjligt. Men det går inget vidare ihop sig med en planerskopa som är bredare än maskinen. Den bör gärna ha tilthuvudet.


Holger, du får gärna radera om det är för många bilder.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se