Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Dagbok/maskinister

2828 inlägg • Sida 38 av 189
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

Björn.O

#556 » 01:01:29, 14-05-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har då inte varit i nån kyrka iallafall.... Här kör vi åtminstone 12 timmar på söndagar :mrgreen:

Hoppat lite mellan L 220D och Cat 140G här på bergtippen.

Här har det omväxlande regnat och snöat :/ hela veckan så det är lerigt och skitigt överallt, ingen idè att tvätta nåt..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)



Anton

#557 » 08:39:53, 14-05-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var två riktiga dagbokinlägg igen :thummar: Tack för dom fina bilderna.

/Anton!!
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

Holger

#558 » 09:39:05, 14-05-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rille skrev:Nej har inte ändrat något, Bara sluta funka, Kom varken hit på den här datorn eller andra och nu mitt i allt funkade det igen. Och inget har jag gjort

Rickard, det är så här: vi har ju bytt domän från gremminger.se till maskinisten.net
Jag har lagt en "redirect" från gremminger.se till maskinisten.net, därför märker folk som fortfarande har bokmärket pekande på gremminger.se inget av flytten.
Men förra veckan gav jag mappen med forumet på gremminger.se ett annat namn (den gamla sajten är då HELT borta) och tänkte inte på att många fortfarande kommer via Google som delvis fortfarande visar den gamla domänen.
Och i samma veva så slutade naturligtvis de gamla bokmärkena att fungera.

Så: se till att ditt bokmärke till Maskinisten har länken maskinisten.net och inte gremminger.se/service/forum eller liknande!
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Lars Eng

#559 » 16:13:47, 14-05-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var till Föne och hälsade på Stefan när han dikade med sin 960 som är uppgradead till en 1160 större åumpar och ny dator.. fick en film och 3 bilder med mig därifrån.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Lars Eng
http://www.ygsbostudios.se
070-2436137
Användarvisningsbild
Lars Eng
Grafiker
Grafiker
 
Blev medlem: 15:56:26, 10-10-2006
Ort: Färila
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: H1

Rille

#560 » 18:06:20, 14-05-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar Holger då förstår jag vad felet var! Jaså Björn det var en L220D. Därför man inte såg rampen. Förklarade ju hela saken eller har du skrivit fel så det blev D fast det är E?
Användarvisningsbild
Rille
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:32:16, 24-11-2006
Ort: Korpilombolo
Maskintyp: Hjullastare

Martin.Eriksson

#561 » 19:10:59, 14-05-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilket samman träffande.. Föne åkte ja igenom i lördags o kikade... fast ja såg inte huddigen men däremot såg ja en Åkerman H14b som lyftkolven låg rakt ner mot backen.. Verkar som den gått av... Tyvärr fick ja ingen bild på den maskinen men den verka vara i fint skick...
Mvh Martin
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Lars Eng

#562 » 19:18:53, 14-05-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

martin6610 skrev:Vilket samman träffande.. Föne åkte ja igenom i lördags o kikade... fast ja såg inte huddigen men däremot såg ja en Åkerman H14b som lyftkolven låg rakt ner mot backen.. Verkar som den gått av... Tyvärr fick ja ingen bild på den maskinen men den verka vara i fint skick...
Mvh Martin


jo de är där stefan bor han skulle gömma en sten där på täkten å när han skulle lyfta maskinen och virda larven så gick de övre örat av och där stod han..
Lars Eng
http://www.ygsbostudios.se
070-2436137
Användarvisningsbild
Lars Eng
Grafiker
Grafiker
 
Blev medlem: 15:56:26, 10-10-2006
Ort: Färila
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: H1

Rille

#563 » 20:06:56, 14-05-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Info om lite nya maskiner

www.lidpol.se finns till salu: Volvo L90F,L120F och en EW160C. Dessa ej med på hemsidan än men läste just i Trucking Scandinavia

LKAB har köpt in till utbyggnaden av malmhamnen i Narvik en Volvo L350F som testmaskin. Dem har även 4st L330E.

Detta är ju ej i rätt ämne men här finns många som tittar och ser den här infon om någon är intresserad av det förstås.

Ha det!
Användarvisningsbild
Rille
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:32:16, 24-11-2006
Ort: Korpilombolo
Maskintyp: Hjullastare

Björn.O

#564 » 21:06:10, 14-05-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rille skrev:Tackar Holger då förstår jag vad felet var! Jaså Björn det var en L220D. Därför man inte såg rampen. Förklarade ju hela saken eller har du skrivit fel så det blev D fast det är E?


Du har rätt i att rampen har försvunnit, vet ej varför... Den andra maskinen är en L 220 D, våran reserv. Den är för övrigt från dina trakter ägdes tidigare av Snells... Sen har vi en till L 220E oxå...
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

Tegian

#565 » 22:17:42, 14-05-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:
AntonNormark skrev:Finns gott om små grävmaskiner här, men förarna till dessa brukar inte hålla allt för hög standard.. ...

Min egen standard ska jag inte uttala mig om men jag är benägen att hålla med om att standarden på förare av minigrävare är "varierande". Det blir väl så när alla ska ha en egen.
Och inte blir det bättre av att kunderna inget fattar heller. En del verkar helt bakom flötet. Var och tittade på ett ställe häromdagen, jobbet handlade för min del om att planera ut tomten närmast kåken. Nån hade nämligen varit där och dränerat och återfyllningen var inte gjord på rätt sätt. Det var fall in mot huset både här och där, 1 dm av Platonmattan syntes överallt och på nåt ställe var det 4 dm som låg i dagen eftersom det hade sjunkit så mycket. Ingen tätning (mot slagregn) mellan Platonlist och vägg. I ett innerhörn var listen sträckt så mycket att det var en decimeterbred glipa mellan list och vägg.
Så länge kunderna inte fattar att reklamera bristfälliga jobb så får vi heller ingen fungerande självsanering av branschen. Det är rena Vilda Västern.

Att standarden på förarna är dålig är illa nog men det kan man kanske acceptera bara viljan funnes att lära sig och att bli bättre men det verkar inte ens som om den viljan finns. Och finns inte det så finns heller ingen yrkesstolthet. Det verkar som om det bara handlar om att kasta ner lite fyllning och sen dra vidare till nästa jobb innan kunden fattar att han/hon blivit lurad.
Och jag vill inte blandas ihop med dessa tomtar till förare men hur ska jag få kunderna att fatta att jag faktiskt vill göra ett bra jobb? Och hur ska jag få kunderna att fatta att det faktiskt finns både bra och dåliga jobb?


På en granntomt är man igång med att bygga att hus med tillhörande garage. Maskinen som används är en Kobelco bandare (7 tons maskin kanske) och efter en dags arbete ser det hela ut som en mark bit någonstans i Flandern 1917. Massor blandas hejvilt. Gräs, matjord, sand och fyllning i samma högar. Nya högar här och där. Antar att det dom killarna bara har jobbat att göra plattan och inte är dom har jobbet att planera tomten efteråt. Kommer inte att bli kul för den som har det jobbet ...

Om man avtäcker hela tomten det första man gör så har man ju mera än nog med matjord för tomten. Oftast på sådan fin mark som det är på den tomten brukar det kunna gå plus/minus noll på levererad grus etc och bortforslad jord om man har tur. I vilket fall som helst blir det ju billigare för beställaren om gör arbetet ordentligt från början. Visst det tar en liten stund extra att göra rent först men det tjänar man ju in på att efterarbetet blir så mycket lättare.

Men vem vet ... Kanske bara är jag som är konstig som inte tycker att det inte ska se ut som hej-kom-och-hjälp-mig-och-lite-till när man gör något.
Tegian
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:04:35, 21-03-2006

Robban_C

#566 » 23:38:11, 14-05-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tegian skrev:... Kanske bara är jag som är konstig som inte tycker att det inte ska se ut som hej-kom-och-hjälp-mig-och-lite-till när man gör något.
Nej, jag håller helt med dig.

Och givetvis försöker man återanvända materialen i den mån det går.
Nu ser det nästan ut som sju svåra år och ett nödår på den där besvärliga tomten där jag varit och gjort grunden nyligen men där finns inga material att vara extra rädd om så då spelar det ingen roll att det är högar här och var. Dessutom blir det jag som ska grovplanera tomten.
Dock sorterade jag ut större sten (för återanvändning under huset) då jag grävde ur till bärighet under blivande grunden. Och det övriga materialet (mest lera, småsten och lite grus) ligger som fyllning framför grunden.

Nej, som sagt, lite mer sanering av branschen skulle till. Annars är en dränering för 70 000:- rena fyndet jämfört med "samma" jobb som jag begär 100 000:- för. Att sen det billigare inte duger verkar folk ski*a helt och hållet i.


Javisst ja, dagboken:
Halvledig dag. Dvs en dag att uträtta ärenden och "gulla" lite med maskinerna. Sen ringde kunden som jag nyligen gjort platta åt och sa att han även vill ha platta under altanen. 4,7 m2! Ja, ni läste rätt, jag ska göra en platta på hela FYRA KOMMA SJU m2. Ojoj vad stort.
Hämtade kantelement, armering och isolering och släpade upp för branta backen upp på tomten.
Vad säger ni, jag överväger att blanda betongen själv i blandare eftersom det är så liten platta istället för att köpa per betongbil. Är det rätt eller fel? Det finns ju en logistisk aspekt i det hela också:
Färdig betong måste bäras upp med grävaren (har 500 liter skopa struket mått som i alla fall tar 200 liter betong i taget utan att skvimpa för mycket). Har inte kollat pris än men antar att utkörningen av betongen kostar mer än den ynka kubikmeter jag köper.
Blanda själv kan jag göra genom att köra upp säckarna på tomten bakpå traktorn eller i bästa fall (om jag får fäste) backa upp med traktorkärran. Det är dock ett ton betongsäckar som ska hanteras. Rent och fint sjövatten finns att blanda med. Blandaren bär jag givetvis upp med grävaren. Jag kan antagligen tömma direkt från blandaren och ner i skopa och sen lägga ut betongen i grunden. Eller möjligen kan jag ställa blandaren uppe på den ordinarie plattan och sen bara hälla direkt från blandaren ner i nya plattan.
Ska jag köpa färdig betong eller blanda själv? Hade plattan varit större än 4,7 m2 så hade svaret varit givet.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Rille

#567 » 14:12:03, 15-05-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaså så Snells har haft en L220D det visste jag då inte. Den byttes väl bort mot hans nuvarande L180E då
Användarvisningsbild
Rille
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:32:16, 24-11-2006
Ort: Korpilombolo
Maskintyp: Hjullastare

mrcat

#568 » 16:26:19, 15-05-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Först en L150 sen en L180
mrcat
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:33:06, 28-03-2004
Ort: JOKKMOKK
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Rille

#569 » 17:30:00, 15-05-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaså L150E var väl för klen så blev L180E då, + att han nu har en L90F. Såg en Huddig 1160 idag som var grön, Nice värre. Även sett Björnspår. Foto blev det. Synd att man inte fick se Nalle själv :razz:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Rille
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:32:16, 24-11-2006
Ort: Korpilombolo
Maskintyp: Hjullastare

Björn.O

#570 » 01:42:44, 16-05-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lars Eng skrev:Var till Föne och hälsade på Stefan när han dikade med sin 960 som är uppgradead till en 1160 större åumpar och ny dator.. fick en film och 3 bilder med mig därifrån.


Den där killen kunde då använda sin rotortilt ! :thumme: Roligt att se.
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se