Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Dagbok/maskinister

2828 inlägg • Sida 39 av 189
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

Robban_C

#571 » 13:52:28, 17-05-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha. Då var den där enorma plattan om 4,7 m2 färdig för gjutning. Se bild.
Det tog en halv dag att göra undergrunden helt klar inklusive hämtning av makadam, utläggning, vibrering, avvägning och avjämningslager.
Och drygt en halv dag att lägga ut grunden samt armera.
Tänk om alla grunder gick så fort. :mrgreen:
Gjutning fredag om dom får loss nån betongbil. Jag bär upp betongen till grunden med grävaren.
Sen har jag ägnat mig lite åt att efterfylla avloppet. Och idag tänkte jag nog inte göra så mycket mer där. Känns som om jag ska pyssla lite här hemma istället. Det är ju ändå röd dag.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17



Agne Holmqvist

#572 » 18:01:09, 17-05-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Äntligen börjar det hända något, snart kanske grunden kan börja ta form. Fick finbesök av sprängaren och en Volvo EC210 igår...fick hjälp av en firma som hade en grävare för "husbehovsgrävning" som kunde komma med kort varsel (de hade naturligtvis lastbil och trailer också).

Mycket sten blev det...nu skall den "bara" planas ut också.
Maskinisten trodde att det kunde ta 1-2 dagar...det är annat än alla timmar jag skavt med Hymasen bara för att täcka av berget...

/Agne
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Agne Holmqvist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:30:09, 23-08-2005
Ort: Skepplanda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Hymas 474C4, Valmet 305 & MF 35

Rille

#573 » 20:11:23, 17-05-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Själv har man gjort lite manuella arbeten igår och idag. Med H1 såklart. Går ju inte precis göra manuellt med maskin hehe :razz: Har kapat bort ruttna träd därifrån under helgen men då försvann ju insyns skyddet så ska plantera nytt. Funderar på gran. Vore fint. Nåja har grävt en grop som är 340 cm lång, 45 cm bred och 45 cm djup. Tjäle i backen. Mjukt 20 cm sen var det stenhårt så var bara hacka friskt men nog gick det ju bra. Sådär mycket gjort för så litet hål :mrgreen:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Rille
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:32:16, 24-11-2006
Ort: Korpilombolo
Maskintyp: Hjullastare

Lars Eng

#574 » 19:27:48, 18-05-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

kan skryta med att jag sett björn idag hona med 2 ungar.. :D första gången nånsin i vilt tillstånd, var upp på skålvall och hälsade på Tommy Mårtensson när han skotade/skördade vindfällen åt pappa.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Lars Eng
http://www.ygsbostudios.se
070-2436137
Användarvisningsbild
Lars Eng
Grafiker
Grafiker
 
Blev medlem: 15:56:26, 10-10-2006
Ort: Färila
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: H1

Rille

#575 » 21:14:31, 18-05-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte alla som lyckas träffa på björn i skogen. Själv såg man ju spår i Tisdags. En bra början :razz:
Användarvisningsbild
Rille
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:32:16, 24-11-2006
Ort: Korpilombolo
Maskintyp: Hjullastare

Lars Eng

#576 » 21:18:40, 18-05-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rille skrev:Inte alla som lyckas träffa på björn i skogen. Själv såg man ju spår i Tisdags. En bra början :razz:


vet de är tillfälligheterna som gör de, vi har vart ute och åkt nästan varje helg i flera år nu bara för att "se". i förra veckan blev de 16 mil bara grusväg, 6 skogsduvor var de enda vi såg.

men de var väldigt mäktigt att se dem, vi följde dom efter en dålig skogsväg i 20 min och vi hade dom på lagomt avstånd, vi varken stötte dom eller störde och vi var inte för långt bort för att se.. :buga:
Lars Eng
http://www.ygsbostudios.se
070-2436137
Användarvisningsbild
Lars Eng
Grafiker
Grafiker
 
Blev medlem: 15:56:26, 10-10-2006
Ort: Färila
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: H1

Robban_C

#577 » 22:54:08, 18-05-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag blev det gjutning av den där "miniplattan". Se bilder.
Som alla vet är det en trasslig tomt med mycket lutning med mer. Han som körde betongbilen blev impad då vi körde upp betongen med grävaren. "Det var en ettrig liten jävel att klättra." :smile:


Efter en jättesen (kl 15) lunch pga gjutning blev det lite fortsatt grävning av avloppet. Blev tvungen att gräva från båda hållen och mötas mitt på. Fick stå över schaktet för att slippa gräva jättebrett (dvs från sidan) vid "mötet".
Det är ju onekligen smidigt att ha en "vig" maskin när man ska dra fram den där sista fyllningen med baksidan av skopan.
Nej, man kommer inte åt ända in under maskinen från ett och samma ställe. Man måste tyvärr flytta längs med schaktet men jag är i vilket fall som helst rätt nöjd med att komma till så bra ändå. Två halva skyfflar kvar i schaktet när man möter ett 40 cm brett schakt (utan rotortilt) är väl hyggligt?

Oansvarigt att stå tvärs över schaktet? Det är inte första gången och jag gör det bara vid smala schakt i mark som bevisligen bär bra.


Edit: Kom på att jag har en bild där farsan kör upp och tippar i betongen i grunden också.

Jag vet inte hur det blir i era datorer men i min så verkar scriptet som "minimerar" bilderna inte alltid fungera. Det gör att den breda bilden på grunden "spänner ut" hela sidan. Om Holger läser detta så kan det kanske vara nåt att titta på. Dvs om det är ett allmänt problem. Är det bara jag så är det inget att bry sig om.

Bild [ Bifogad fil raderad Lör Maj 19, 2007 8:29 am av Holger ]
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Holger

#578 » 00:05:57, 19-05-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Rörande bilderna som ej minimeras: jag har samma fenomen, men jag kan tyvärr inte göra något åt det. Det har dels med servern att göra (GD biblioteket som sköter bilderna och online-manipulering av bilder) och dels med bilderna själva, som delvis ej koderas enligt JPG-standard (inget man kan göra åt!).
Så extremt som i ditt senaste inlägg har jag dock inte upplevt det än!
Ändrade du storleken på bilderna med vårt nya online-verktyg ( http://www.maskinisten.net/resize )?
/Holger
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Robban_C

#579 » 07:46:26, 19-05-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag använde Corel Photopaint.
Att det här blev extremt beror antagligen på att jag beskar den avlånga bilden "på tvären" för att hålla ner filstorleken. Med stor fysisk bredd så blir det givetvis knas. Vi kan ju vid beskärning försöka begränsa bredden.
Hursomhelst så är det inget allvarligt problem.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Holger

#580 » 09:08:30, 19-05-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja, det konstiga är ju att ingen av bilderna du postade ovan förminskas.
Normalt sett ska de skalas ner och när man klickar på dem så förstoras de.

(Den funktionen har inget med http://www.maskinisten.net/resize att göra!)
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Rille

#581 » 09:12:29, 19-05-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det är ju sant. Man ska ha turen med sig för att träffa på en björn eller två i skogen. Skogsfågel finns det gott om här uppe. Vi försökte räkna i Måndags förra veckan 7/5. Fick inte exakt antal men på hela dagen när vi körde runt och samla in avfallet med Sopbilen så blev det totalt mellan 15-20 Tjäderhönor! Finns mycket av dem här kan jag lova
Användarvisningsbild
Rille
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:32:16, 24-11-2006
Ort: Korpilombolo
Maskintyp: Hjullastare

kalle kula

#582 » 09:20:02, 19-05-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

den här veckan har jag mest hoppat mellan olika maskiner,men jag har bild på lite grushyvling och på onsdan var vi och hälsa på en kille som har skogsmaskiner och tittade lite,i går hoppade jag in på maskinen i lima över dan, mycket ansträngande för maskinen som ni ser :mrgreen:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
kalle kula
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:29:45, 11-12-2006

Björn.O

#583 » 13:28:16, 19-05-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ser att du kör med system 2000 på hyveln, det är ju helt otroligt vad bra dom håller ! Skönt att slippa vända stål hela tiden... :thumme: Sen biter det ju bra också där det är hårt.
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

kalle kula

#584 » 17:53:33, 19-05-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Björn.O skrev:Jag ser att du kör med system 2000 på hyveln, det är ju helt otroligt vad bra dom håller ! Skönt att slippa vända stål hela tiden... :thumme: Sen biter det ju bra också där det är hårt.


ja visst system 2000 sparar en jvla massa stålknackande+att det biter som du säger riktigt bra om man vinklar ner dom fullt när man isriver så tar det rent hysteriskt :uupps: men det är lätt att repa beläggningen med dom,enda egentliga nackdelen som jag ser är att man blandar upp materialet mer än med slätstål om du har skapligt med slitlager på en väg så kan man fixa till den utan att få upp bärlagret med slätstål men med system 2000 är det lätt att man får upp även bärlagret tycker jag,men å andra sidan är jag väl kanske ingen mästerhyvlare heller :mrgreen:
Användarvisningsbild
kalle kula
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:29:45, 11-12-2006

Rille

#585 » 21:49:01, 19-05-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den ena med lift och den andra utan. Stämmer det bra? Du äger väl den utan. Säkert fin att köra men läste i trucking att dem har visst rätt hög ljudnivå fortfarande. Radiostyrningen hade ju fint pris. 100.000kr!
Användarvisningsbild
Rille
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:32:16, 24-11-2006
Ort: Korpilombolo
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: fretchi och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


cron