Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Tänkvärt..

123 inlägg • Sida 9 av 9
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

ord bind

#121 » 03:32:40, 03-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:
ord bind skrev: .... Problem uppstår så snart det krävs mobiltbankid och du inte har täckning ....


Förklara hur det där funkar, är det enbart det mobila bankid du tappar när din telefon inte har täckning?

Det drabbar alla sidor som har återkoppling med engångs koder. Det ser kanske kul ut när jag behöver en kod via sms: knata iväg med telefon
en 500M+ och lägga den i en gran. Knata hem igen beställa kod. knata och hämta telefon. Sedan hem igen och mata in koden innan tiden går ut.
En grej med sms som inte många vet är att sms försvinner efter 72Tim om ej öppnat vilket leder till många sura kommentarer.
Jag har både 3 och telia i telefon vilka har bästa täckningen på smålänskahöglandet.
Men det gör ju inget för "telia har 5G typ överalt" :idee: :myzsko:

edit:tillägg
Senast redigerad av ord bind 11:34:20, 03-12-2023, redigerad totalt 1 gång.
Vad är skilnaden mellan bröte och "bra att ha saker"?
"Bra att ha saker" vet man att man har och var man har,
bröte är det som ligger i vägen när du ska ha dom.
ord bind
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:57:07, 06-03-2012
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: bm840 unimog316 el-tugger



Michael Meier

#122 » 08:01:14, 03-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har taskig mobiltäckning bredvid nätverksuttaget till din fasta dator?

Koppla en trådlös router till bredbandet och tillåt telefonen använda trådlösa nätverket.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

SK Racing

#123 » 12:57:46, 03-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:
SK Racing skrev:...ja då lämnar jag omg...

Inget nerklankande på dig, SK, utan en allmän reflektion på sådant resonemang.
Jag själv kan inte stoppa "utvecklingen", vare sig jag vill eller inte. Då är frågan hur mycket problem får jag om jag är Kalle Tvärvigg och ställer mig utanför vad det nu gäller eller om jag viker mig för det nya och följer med strömmen? Ett tydligt exempel är DC Lindberg. Eftersom han vägrade registrera sitt kontantkort kunde han inte använda internet mer, vilket då givetvis betyder att han även mister Maskinisten. Detta är ett solklart fall där jag hade följt med strömmen.
Att många företag kräver BankID för att man ska kunna handla förstår jag till fullo och använder när det krävs. Men DC ska ha kred för att han följer sin åsikt och tar alla problem detta innebär.
Hela mobildelen betyder att man är spårbar på ett oroväckande sätt, och det gäller även gamla 3310:or. Smartphones är sannolikt ännu värre. Men vilka problem man hade haft om man vägrar använda dessa.

Det är lite som att man har en gamma fotogentraktor. Vilka problem man hade haft om man drev jordbruk och vägrade gå över till diesel. En dator var jättedyr när den var ny, men kan man inte köpa nya 8" disketter till den så är det problematiskt. Osv.


Jag kallar inte det för utveckling, utan tvärt om, man väljer medvetet att utestänga människor från samhället, både privat o det offentliga, om man inte fogar sig in i ledet o köper massa prylar o abonnemang osv som man egentligen inte behöver, men man vill skapa ett köpbehov o därigenom ska pengarna rulla.

Samt att kontrollen utökas, vem är du, var är du o vad har du varit? Vad har du köpt, till vem o för hur mycket osv.

Jag väljer att i största mån stå utanför det samhället, så långt o mycket det går, betalar med kontanter i så stor utsträckning det går, vara sund med min telefonanvändning, välja vilken telefon jag har med mig, ibland har jag ingen med mig, dom lämnas hemma.

Enda socialamediet jag har är maskinisten, vill man således veta något om mig så får man titta här, eller ringa/besöka mig.

Jag är inte emot teknik o utveckling, men det har gått för långt, ta idag o försök o nå en så kallad "kundtjänst" :lmao: Alltså att få prata med en fysisk person :aaargh:

Jag vill kunna välja vilken teknik jag vill använda, inte bli påtvingad massa skit som jag inte behöver o inte vill använda, tex mobilt bank id.

Jag har valt o använda mina telefoner som just telefoner, o datorena jag har hemma o i garaget som just datorer, o det fungerar för mig, jag lever ett uppkopplat liv när jag vill, tex nu när jag skriver detta, o You Tube är på i bakgrunden, övrig uppkoppling avböjer jag vänligen men bestämt.

Jag vill ha ett lugnt och avkopplande liv, utan en telefonjävel som vibrerar o plingar så fort någon skriver något på något media, när jag tittar på hur folk beter sig med o runt sina telefoner så ser jag helt klart samma beteende som hos en missbrukare...

När det gäller spårbarheten så har ju inte äldre telefoner GPS, utan det går endast o se vilken mast man varit o är uppkopplad emot, så har det förklarats för mig om det stämmer lämnar jag osagt, för det var en statligt anställd som kommenterade mitt telefonval när denna såg en av mina 3310, jaha vad håller du på med som inte vill synas på kartan :mrgreen:

Den kommentaren glömmer jag inte i första taget.
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Johansson Hamre, meken49 och 14 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se