Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Vad får man för skatten.

21 inlägg • Sida 2 av 2
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

Simnil

#16 » 09:33:15, 31-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alrik skrev:När man behöver akutvård så fungerar de bra, har du något lite tveksamt som krävs lite mer utredning på så är de troligen värre.

Sambon jobbar sedan 1 månad på VC där de rings in otroligt många konstiga samtal. Grova drag är de 55-65 åringar som börjar bli slitna .......


Någonting man får komma ihåg att fråga när dom säger att någon viss sak inte går göra något åt är om det verkligen inte går eller om dom inte vill kosta på att fixa det. Det är nämligen inte alltid samma sak. En privat sjukförsäkring för några hundra i månaden kan vara en bra idé!
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021



Ivar Risslén (trådstartaren)

#17 » 09:56:43, 31-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det att det inte får kosta något har jag råkat ut för av en läkare bosatt i norra västerbotten. Att jag hade ont på flera ställen gjorde att det skulle bli för dyrt att fixa eller åtminstone kolla om det gick att fixa till.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

BM 4 ever

#18 » 10:06:08, 31-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har flera bekanta som jobbar på vårdcentralen. Dom är överbelastade. Om folk inte sökte för trams, och läkarna slapp byråkratin skulle dom absolut inte vara överbelastade. Folk söker för blåmärken, småsår, ömma kroppsdelar efter överansträngning typ träningsvärk, tre dagars förkylning osv. En kategori söker sällan, nämligen gamla gubbar.
Slava Ukraini !

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

Alrik

#19 » 11:43:14, 31-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gubbarna som i sin tur skulle sökt bra mycket tidigare för att de kan vara ohjälpbart när dom väl söker sig till vården.

3 personer gillar det här inlägget.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Bygert

#20 » 11:56:49, 31-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett problem är att vårdcentralerna ofta är svåra att nå. Här är det telefontid 8 - 10 vardagar. Dessutom lär man sig den hårda vägen att om man ringer 8:15 så är alla dagens telefontider redan bokade. Så vad gör de som har ett arbete där de inte kan gå ifrån och inte vill ta ledigt en dag för att ringa vårdcentralen? De åker in till akuten i stället som då får ta hand om sånt som rakt inte har där att göra.

3 personer gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

nimrod_pro

#21 » 19:49:18, 31-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har haft min beskärda del av vårdcentralen. Blev hemskickad med dubbelsidig bihåleinflammation trots att jag själv tyckte jag hade alla symtom med vanlig nässpray som medicinering, blev inte bättre... Så blev hänvisad till folktandvården kunde inte de heller hitta något galet. Gick två veckor till utan att kunna sova eller äta något speciellt på grund av värk i käkben. Slutade med att ringa direkt till öron näsa hals där de efter 5 minuter besök konstaterade en nu allvarlig bihåleinflammation som var på väg att övergå i sepsis. Blev försök med en akut käksköljning som misslyckades, som tur var bet antibiotikan snabbt.

Sedan dess har jag inte återvänt till folktandvård eller allmän vårdcentral. Är listade hos två privata som är kanon.

Är även den som inte söker vård för minsta lilla. Hade heshet som inte gick över. Fick remiss till öron näsa hals som konstaterade knuta på stämband. Här gjorde jag misstaget att inte söka mig till baka till vården då knutan som skulle gå tillbaka. Återbesök drygt 10 månader senare till samma läkare och ett års år utredningar med flertalet magnetröntgen och biopsier kunde man fortfarande inte komma fram vad det rörde sig om trots all samlad kompetens inom Sverige och tyskland. Sista biopsin skulle man göra ett djupare ingrepp och kunde då se att det rörde sig om cancer trots att alla tidigare biopsier varit negativa. Det som skulle blivit en biopsi provtagning blev fullständig larynectomioperation. Vaknade upp på uppvaket halvt borta av att läkaren sa att de lyckats ta bort allt. Förstod ju inte här vad som hade hänt och jag hade genomgått ett massivt ingrepp där man plockat bort struphuvud, stämband och kapat av luftstrupen och dragit ut den på framsidan av halsen.

Efter tre veckor fick jag lämna universitetssjukhuset, kanonbra personal, och sedan efter en vecka på sjukhuset hemma fick jag tillslut komma hem. Sen började ett halvårs strålbehandling.

Från operation tills dess att jag var tillbaka på jobbet tog det ca 6 månader och det har jag personalen och representanten i patientföreningen att tacka för.

Kontentan sök i tid och ignorera inte när saker inte är som de ska över en längre tid. Har bara fått bra bemötande inom sjukhusvården men sen är jag ju relativt ung och ingen gnällgunbbe.

Och glöm inte det finns alltid någon som har det värre.
Christoffer

3 personer gillar det här inlägget.
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Viktorputts och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se