Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

krångligt eller lyckat Soppatorsk

13 inlägg • Sida 1 av 1
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

David, Luleå (trådstartaren)

#1 » 10:43:06, 17-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Soppatorsk!!!

Detta händer ju ibland, ibland oftare för vissa fordon och ibland mera sällan. Satt på jobbet och vi började prata om detta och ibland är det ju lite dråpliga tillfällen, ren otur eller fantastisk tur inblandat...

Jag har många tillfällen från när jag var yngre och några färskare, men kan börja med något så ser vi om några andra har någon kul historia. :grin:
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550



David, Luleå (trådstartaren)

#2 » 10:43:48, 17-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade en VW 1600 tl, en fastback. Tankmätaren låg på tom och som student tankade man inte i onödan.

När jag svängde in vid landstingshuset i Luleå och hade ett par 100 meter raksträcka till ok så hackar bilen till. Trycker in kopplingen motorn stannar och jag låter bilen rulla. Rullar och rullar, sakta in för infarten till ok och stannar en billängd ifrån pumpen. Axeln mot dörröppningen och en lätt knuff så kunde jag tanka.




En annan liknande var en annan folkvagn, en 412 variant med automat. Här funkade tankmätaren inte alls och med bilen full av vänner så tappade den bara kraften nedanför Ormbergets slalombacke i luleå. när jag petade i friläget så stannade motorn och vi fortsatte rulla. Bilen gick så tyst att man knappt hörde motorn när man körde så ingen i bilen hade reflekterat över att den inte gick längre. vi rullade på, det var utförsbacke och höll bra fart. På den tiden var det inga rondeller längs denna väg och det låg en Shell station vid Lulsundet Hade fart vid korsningen och tog kurvan så fort jag tordes. en av passagerarna kommenterade nåt om rally. nästa kurva gick långsammare och svängen in på macken klarade vi precis. Nu berättade jag att vi inte har nåt bränsle så jag vill ha lite knuffhjälp fram till pumparna. :D

Denna sträcka rullade vi utan att någon upptäckte att vi var utan motor :D

Bild

4 personer gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

krokodilen

#3 » 11:09:05, 17-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ähhh de där va allt veligt!! :grin: :blinkis:

Jag stannade för att tanka med förra bilen en V70 D4. Beräkningen i datorn hade visat -- dvs tomt i ca 2 mil. Stannade vid Shell (efter som vi har tankkort där) och tankade fullt.

När jag sedan lättad sätter mig i bilen så startar den inte = soppatorsk! :lmao: "Just in time" :thummar:

/C
Senast redigerad av krokodilen 12:13:22, 17-11-2023, redigerad totalt 1 gång.
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

David, Luleå (trådstartaren)

#4 » 12:07:35, 17-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

living on the edge.

Jag var på folkaträffen BugRun på Mantorp. Söndagen skulle vi åka hem. Jag och kompisen som var med. Vi tankade vid Linköping och körde hemåt. Låg på ganska bra, Bubblan hade ju 40liters tank så vid Sundsvall var nästa tankstopp.
Passerade Skellefteå där jag lämnade av kompisen och fortsatte hemåt. Mätaren var lågt ner, men den rörde sig ju ännu, (om man svajade lite på vägen så kunde tankmätaren gunga till om det fanns bränsle) det var sent på kvällen och längtade hem. Svängde in på uppfarten i Ersnäs/Luleå (hade inte flyttat hemifrån ännu) och gick in och la mig direkt. På morgonen när jag skulle till jobbet så tände det inte ens till...

Helt tomt i tanken. Men jag kom hem. Tror att bilen höll ut på det sista åt mig.

2 personer gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

krokodilen

#5 » 12:23:38, 17-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Polaren hade bråttom hem från släktkalaset med sin Kadett GSI 16V nån gång runt -94-95 vi skulle på stor 25-årsfest i bystugan. Han noterade att den digitala mätaren var oroväckande låg men hade inte tid att tanka vilket var dumt så där i efterhand. Det han inte uppmärksammad var dock att efter han i ungefär samma hastighet låg en vit 940.

I kurvan på bilden tar soppan slut och polisen kommer ikapp, polaren tvingas typ erkänna 20km/h över lagligt i utbyte mot att bli skjutsad de 3km hem. Polisen hade inte klara att följa han riktigt för att mäta. :lmao:

Bild

Samma kompis laddade nåt år tidigare sin Manta GSI full med folk och packning (hur mycket man nu får in i en sådan) för att bege sig på kräftskiva i Skåne 45mil bort, de fick soppatorsk på rakan ut ur byn! :snow: :lmao:

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Bygert

#6 » 12:57:33, 17-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Frun hade tidigare en A3 där tankmätaren inte fungerade utan man fick hålla koll på trippmätaren. Vilket väl ibland gick så där. Var flera gånger det var riktigt nervöst när man glömt det där. Tomt körde vi aldrig och bilen hade det sympatiska draget att hacka till innan den gav upp vilket blev räddningen flera gånger.

Men en bekant körde soppaslut så han blockerade infart till större mack mm. Med lastbil, snett över så det var tvärstopp. Han fick sedan ränna med en dunk till den svårluftade bilen medan han blev allt mer impopulär.

1 person gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

BengtP

#7 » 13:33:44, 17-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rätt så nyhandlad Passatdiesel med ca50000mil på mätaren, hade inte lärt mig att det var tomt när mätaren stod strax under 1/4 tank, det gjorde jag när detta hände.
Mörk höstkväll i rätt äckligt väder och min 8 åriga dotter i bilen då motorn tvärdog på E4 utanför norsborg.
Fick ner kopplingspedalen rätt fort och hade precis rörelsemoment att rulla uppför avfarten till Norsborg och ner nästa höger till OK macken. kom precis fram till pumpen innan det stannade så jag slapp gå ut och knuffa.
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
BengtP
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:52, 18-08-2018
Ort: Västerås
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Myford S7 Svarv
Mattson&Zetterlund VF600 Fräs
Varator borrmaskin
Jungner US305 Verktygs slip
Deckel SO Stickelslip
Harrison M250
Meteor ME14 Borrslip

Alrik

#8 » 14:11:07, 17-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jobbade natt några år och tänkte tanka på vägen in till jobbet pga åkt ett tag på reserven ett tag. Var fullt vid pumparna när jag passerade macken så tänkte att jag tankar inatt på vägen hem istället. Satt i andra tankar på natten så glömde givetvis bort att tanka bilen. Var inte sugen att åka 1,5 mil åt fel håll innan jobbet nästa dag. Borde klara mig till jobbet igen. 2-3 km innan jag var framme så hostade bilen till varje gång man svängde lite tvärt. Kom fram till macken med ett nödrop för att bilen dog när jag svängde in vid pumpen.

Brukar normalt inte tanka förens man verkligen måste tanka. Blev lite väl när jag körde lastbil och fick i 487 liter i en 500 liters tank, då är nålen på mätaren förbi de röda fältet med marginal.

1 person gillar det här inlägget.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

David, Luleå (trådstartaren)

#9 » 15:25:29, 17-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle skrota en VW 1600 tl. För att dra den på släp till skroten lånade jag brorsans Peugeot 605 diesel. Det var lite i tanken men han sa att det skulle räcka.
Mellan Rutvik och Persön så dog bilen efter E4an med bilsläpet kopplat. Ringde efter brorsan som hade min VW 1600 variant.

Han kom men utan dunk. För att inte ta plats på vägkanten kopplade vi biltransport släpet med VW 1600an på den andra VW 1600an. Drog den till HT-skroten i Persön, Förutom att det såg ut som ett roligt ekipage så var det ett otroligt vingligt ekipage. I över 60 började det svaja. Pendelaxlarna på varianten samarbetade inte det minsta med att hålla ekipaget stabilt. Men vi puttrade iväg till skroten, sen till macken och tanka en dunk och sen ut på E4an och rädda Peugeoten.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

Ähee

#10 » 17:08:42, 17-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förr när en körde moped och sommarjobbare, tänkte på morgonen att det räcker nog att tanka på vägen hem :screwy:
Blev stående och ringde efter hjälp som kom en timme senare :buga:

Körde a traktor efter skolan, och tankmätaren var inte så exakt i den Amazon som jag körde. Det var bara att vänta på hjälp som kom 40 min senare.

Lite :off_topic: men det hände med samma amazon a traktor en gång när jag körde i en rondell, då lossade muttern som håller kulleden nedre spindelleden vf. Jag förstog nästan direkt ungefär vad som hände och jag hann på en halv sekund fundera på att ringa bärgare hade jag inte råd med. Så jag stannade inte och fortsatte 400m in på närmsta bensinstation medans det skrapade och vibrerade så jag trodde framskärmen skulle hoppa av. Ringde brorsan som kom med domkraft och verktyg på moped :dancing_geek:, undertiden gick jag och kollade efter muttern som låg där i rondellen. Vi fick ihop den.

:back_to:
Körde några månader sedan igenom Jämtland, hadde planerat ett stopp där gps sa att jag kunde tanka, men av någon anledning så fungerade det inte att tanka på den stationen. Och nästa tankstation var 20 mil bort, men datorn i bilen sa att det inte räcker, så jag var in på mataffären och köpte en dunk rapsolja och slog i(dieselbil) och sen körde jag vidare någonstans på vägen slog jag även i en liter motorolja som låg i bilen. Det räckte jag kom till nästa tankstation :svettas:
Naturvårdsverket en samlingsplats för aktivister. :myzsko:

3 personer gillar det här inlägget.
Ähee
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:48, 22-10-2019
Ort: Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor

Sparkz

#11 » 17:26:31, 17-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Runt 1990,15 år och åkte moped. Skjutsade hem en tjej en sen kväll och fick soppatorsk där. Hon gick in i garaget och rotade bland dunkarna. Det åktes cross i familjen så bränsle fanns. Men då kommer hennes far ut och förklarar ganska tydligt vad han anser om en dotter som är ute och ränner mitt i natten. "Och du försvinner härifrån" pekandes med hela handen på mig.
Så det var bara att börja leda moppen därifrån...

Kom en bit, men då hade hennes mamma fått höra historien och beordrat undsättning med dunk. Fick i en skvätt och klev upp på moppen. Men när jag skulle sätta ner högerfoten fanns ingen väg där, så jag välte rakt ut i diket. :generadsmily: (kan nog ha förekommit en del folköl tidigare på kvällen)

Det var början på ett 12-årigt förhållande, och relationen till "svärfar" förbättrades avsevärt under den tiden. :thumme: :shake_hands:
Den som inte ens försöker kommer aldrig att lyckas med något

4 personer gillar det här inlägget.
Sparkz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:32, 28-01-2009
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

QV_

#12 » 20:03:06, 17-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

På väg hem, väl medveten om att tanken behövde fyllas så åkte man för bi mack efter mack.
När man väl passerat Nykvarn så kommer ju Läggesta men riktigt så långt kom jag inte.
På den tiden var motortrafikleden mellan Nykvarn och Läggesta rätt tom på trafik.
Så några km ifrån Läggesta så dör bilen. Förvånad var jag ju inte, visste också att jag inte hade någon reservdunk.
Men eftersom ett problem inte blir ett problem innan det uppstår så var ju allt lungt fram till soppan tog slut.
Väl medveten om att ingen reservdunk finns i skuffen går man runt bilen och öppnar skuffen för att kolla av läget.
Ingen dunk
Men där ligger ju 5l koncentrerad spolarvätska. Tblå
Häller i allt i tanken, startar. Snabbt ut med choken 75% och iväg.
Efter en några hundra meter släpper jag ner motorvarvet från "ungdomsläget" när man närmat sig 110 km/h
Motorn tvärdör.
Snabbt i med 2:an och låter motorn rusa på rörelseenergin.
Motorn tänder upp igen
Väl framme i Läggesta så skall vägen korsas, så där står jag med 4000 RPM och väntar på bilarna.
Väl framme vid pumpen så stinker det Tblå runt hela bilen.

Edit: Ja en B18A sittandes i en Amazon 121. Går på det mesta bara den är varm nog!
Senast redigerad av QV_ 23:11:54, 17-11-2023, redigerad totalt 1 gång.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

6 personer gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Ähee

#13 » 20:38:06, 17-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

:skratta3:
Naturvårdsverket en samlingsplats för aktivister. :myzsko:
Ähee
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:48, 22-10-2019
Ort: Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se