Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Dra nytta av den höga räntan.

34 inlägg • Sida 2 av 3
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

Ulf

#16 » 11:40:09, 30-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trigon skrev:Jag får nog överväga att omplacera eventuella sparpengar nu efter denna eftertanke, eller kanske ta ut dem och köpa en traktor, då vet man iaf vart man har dem... :grin:


Du vet var dom hamnar till slut (service, reparationer och redskap...)! :mrgreen:
Kommer du med problem, eller är du en del av det?

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61



Trigon

#17 » 11:46:58, 30-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag får nog invänta lite rensresultat på ett parti frö först innan det eventuellt handlas något. :svettas:

40 år som jag skrev kanske var att ta i ändå, det borde ju generellt vara lika stor risk för sparinstitut i KK under första delen av året, så 20 år som medelvärde blir väl mer rätt, men även 20 år är en lång tid.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Bacon

#18 » 11:57:50, 30-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker man skall vara mycket försiktig med ekonomisk rådgivning. Har några exempel i släkten där folk blivit rent lurade.
Jag var på en aktiekväll på banken häromdagen. De började med att pitcha Boliden och Atlascopco (Sveriges största och kanske bästa bolag) och det sista så lyfte man fram amerikanska småbolag och Swedbanks fond för detta. Folk skruvade på sig och pratade om dollarns extremt höga värdering. Dessa fonder har höga avgifter, Swedbank har också avgifter för valutahandelen. Jag vet inte men jag ger mig fan på att Swedbank har valutaförsäkringar vilket betyder att det kan köpa dollar till 10-20% rabbat. Swedbank tjänar alltså väldigt mycket pengar på denna typ av fond.
Kommer ni ihåg scenen i Wolf of wallstreet när Jordan startar Straton Oakmont och läser upp sitt nya manuskript? Exakt samma sak.
Vi har en del av våra pengar på ett konto hos Santander, finns ingen koppling till Swedbank.
Inflationen är ca 10% så även om man får 4-4,5% så brinner 5% upp varje år. Börsen är det bästa över tid men alla som ger råd om exakt vilka bolag eller fonder man skall köpa gör det för att tjäna pengar själva.

Skickat från min SM-A528B via Tapatalk

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

Trigon

#19 » 12:12:08, 30-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vill man in på börsen och inte vet vad man sysslar med är breda indexfonder med så låg avgift som möjligt troligtvis det mest lämpliga att satsa på. Har man en större summa att köpa för bör man dessutom sprida ut insättningarna regelbundet över minst ett par år eftersom ingen vet när/om en kraftig nedgång på världens börser kommer. En som jobbar på bank gissar sannolikt nästan lika dåligt om börsens utveckling som vem som helst, annars hade den personen suttit hemma och räknat sina egna pengar istället för på en bank för att räkna andras pengar. :grin:

3 personer gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

krokodilen (trådstartaren)

#20 » 12:41:21, 30-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ulf skrev:Jag har inte haft dom problemen med SEB.
Jag vet inte vad som är definitionen på helkund.
De konton jag har där har jag hyfsad ränta på.
Jag har inte heller några bolån.
Nu har ju jag en fond och börs portfölj, som har gått bra genom åren, och speciellt i år, + 11% sedan slutet av mars.
Att det är sedan slutet av mars är att jag då började ha mer koll hur det rörde sig.
Men gissa om jag fick hicka när värdet rasade med 60 kkr på några dagar.
Jag har köpt lite då och då, i en för länge sedan, av SEB, rekommenderad portfölj.
Lite köp då och då, aldrig stora poster. Utdelningarna har inte heller varit stora, kanske någon hundralapp.

Värdet på de äldsta delarna är +380%.

Så aktier/fonder kan kanske vara intressant?


Jag har aldrig gillat fonder (Aktier är jag för dåligt insatt i för att ens försöka) och har alltid förvaltat pengarna bättre själv anser jag. Till kidsen har jag däremot en fond som gått bra i 15år typ bortsett från en effekten av att en ryssjävel fick storhetsvansinne för snart 2 år sedan. Tycker omvärlden är osäker vilket verkar ogynnsamt för fonder och aktier.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

krokodilen (trådstartaren)

#21 » 12:45:51, 30-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bacon skrev:Jag tycker man skall vara mycket försiktig med ekonomisk rådgivning. Har några exempel i släkten där folk blivit rent lurade.
Jag var på en aktiekväll på banken häromdagen. De började med att pitcha Boliden och Atlascopco (Sveriges största och kanske bästa bolag) och det sista så lyfte man fram amerikanska småbolag och Swedbanks fond för detta. Folk skruvade på sig och pratade om dollarns extremt höga värdering. Dessa fonder har höga avgifter, Swedbank har också avgifter för valutahandelen. Jag vet inte men jag ger mig fan på att Swedbank har valutaförsäkringar vilket betyder att det kan köpa dollar till 10-20% rabbat. Swedbank tjänar alltså väldigt mycket pengar på denna typ av fond.
Kommer ni ihåg scenen i Wolf of wallstreet när Jordan startar Straton Oakmont och läser upp sitt nya manuskript? Exakt samma sak.
Vi har en del av våra pengar på ett konto hos Santander, finns ingen koppling till Swedbank.
Inflationen är ca 10% så även om man får 4-4,5% så brinner 5% upp varje år. Börsen är det bästa över tid men alla som ger råd om exakt vilka bolag eller fonder man skall köpa gör det för att tjäna pengar själva.

Skickat från min SM-A528B via Tapatalk


Det är lite som när Telia-aktien lanserades i slutet av -90 talet alla sprang runt och snackade om att de skulle bli miljonärer på denna fantastiska nya aktie,,,,,, jaja köp ni så mycket ni orka va min kommentar.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

krokodilen (trådstartaren)

#22 » 12:49:44, 30-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Egentligen är det väl bara att välja SBAB 0,1% lägre ränta men stabilt företag. Har beställt telefontid med den lokala Swedbank-sektionen också för att höra vad de erbjuder.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Bygert

#23 » 12:52:25, 30-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det så ni absolut måste bli av med pengar så kan ni få mitt kontonummer. Jag skulle faktiskt kunna tycka att det verkar klart bättre än att ge nåt halvskumt företag fri tillgång till ens bank. Varför inte ge dem husnyckeln också när man ändå håller på?

Mitt mycket blygsamma aktiesparande går sådär. Köpte 60 aktier i Dustin, gick upp med 60 %. Hur svårt kan det vara, är jag finansgeni eller? Nu har de gått ner med 85%. Nåja, retligt men inget som drar omkull mig direkt. Lite värre då för närstående där banken tyckte att det där med rysslandsfond, det var grejor det. Kom papper häromdan att den får betraktas som värdelös.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Ulf

#24 » 13:03:34, 30-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har alltid varit försiktig med både fonder och aktier, kanske lite väl i bland...

Mitten av 80-talet så hade jag några Argonaut som hade gått väldigt dåligt.
Jag tror dom var nere i under 5 kronor styck.
Jag hade tio tusen "över" och hade känslan av att jag skulle handla för det.
Tyvärr blev det aldrig av!
Aktien steg lite först och så blev det ett antal splittar och den steg till över 64 spänn.
Det hade varit en välbeövlig slant då!

Jag har alltid "provköpt" och sett hur det har gått.
Det har nog i stort sett varit samma aktier och fonder i 30 år och mixen är god.
Småköp då och då!
När jag behövt pengar så har jag i stort sett alltid lyckats träffa toppar.

Regel #1:
Man ska aldrig köpa eller sälja i panik! Sitt still i båten!0

Telia var väl lite av en panikaktie. Så den har jag inte heller!
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

Bacon

#25 » 13:19:40, 30-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är inte direkt insatt i börsen och inte aktiv alls igentligen. Köper när vi har pengar över och har nästan bara sålt när vi köpt hus och skog. Finns många förståsigpåare som menar att det är omöjligt att tajma marknaden. Jag har mest de största svenska bolagen och spritt över 5 branscher. Att lägga alla ägg i samma korg är lite riskabelt som amatör.
Fonder tar emot, mest för man lämnar bort sin rösträtt till någon annan. Om jag äger investor och inte dyker upp vid årsmötet (vilket jag inte gör) så läggs min röst ner. Äger jag däremot investor via en fond så kommer en fondförvaltare gå dit och driva jämställdhetsarbete eller miljöfrågor mm för att fonden skall vara så attraktiv som möjligt. Inte för att investor ska drivas på optimalt vis. Personligen tror jag detta är orsaken till mycket konstigheter i värden. Folk sitter hemma och bockar i någon ruta att deras pensionspengar ska förvaltas på ett hållbart sätt och hux flux hamnar Dylan Mulvaney på ölburken och företaget går åt helvete.

Skickat från min SM-A528B via Tapatalk
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

Simnil

#26 » 14:54:14, 30-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Känns ju på något vis som att SBAB bör vara tämligen säkra, det är trots allt statligt ägt. Annars är det väl lämpligt att inte sätta in mer än som omfattas av insättningsgarantin om man är tveksam.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

magloman

#27 » 15:28:28, 30-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här är ju lite av att både äta och ha kvar kakan. Man vill ha bra avkastning på kontanterna men ändå tillgång till dom ifall man vill handla något.

Annars är ju det bättre investera i hårda saker. Maskiner, fastigheter, guld osv. De följer ju med inflationen och tom ökar. Men då är det inte lika lätt att få loss kontanter om man ska handla.

Man får nog acceptera "dålig" ränta om man vill vara säker och ha tillgång till dom snabbt.

Själv har jag lyckas handla upp det mest kontanter jag haft, men när man säljer nån gammal maskin så upptäcker man fort att man inte förlorar nåt, snarare bättre investering än att ha pengar på banken. Men det kräver såklart att grejerna underhålls och fungerar när man ska sälja dom. Plats tar det med. Så där kommer guldet in i bilden...
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

krokodilen (trådstartaren)

#28 » 15:37:22, 30-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nån fond eller aktieplacering är egentligen OT för det kommer att bli ett fasträntekonto på ett eller annat sätt.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Ulf

#29 » 15:37:44, 30-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sant!
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

krokodilen (trådstartaren)

#30 » 15:38:15, 30-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Det här är ju lite av att både äta och ha kvar kakan. Man vill ha bra avkastning på kontanterna men ändå tillgång till dom ifall man vill handla något.

Annars är ju det bättre investera i hårda saker. Maskiner, fastigheter, guld osv. De följer ju med inflationen och tom ökar. Men då är det inte lika lätt att få loss kontanter om man ska handla.

Man får nog acceptera "dålig" ränta om man vill vara säker och ha tillgång till dom snabbt.

Själv har jag lyckas handla upp det mest kontanter jag haft, men när man säljer nån gammal maskin så upptäcker man fort att man inte förlorar nåt, snarare bättre investering än att ha pengar på banken. Men det kräver såklart att grejerna underhålls och fungerar när man ska sälja dom. Plats tar det med. Så där kommer guldet in i bilden...


Ja guld kanske är en bra idé!

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: BM425, HVA59 och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se