ac tc skrev:Nja, blir inte sann omkrets pi*r*r mätt från nav centrum till mark.
Dvs hjulet är lite lägre pga av det deformeras av vikten.
- dock, det känns som att ange vikt i gram när vågen har hela kilo som skala...hur noggrann är vägmätaren??
Ett tankefel många gör, alltså att däcksdeformationen påverkar rullningsomkretsen.
Får att tydliggöra så överdriver jag kraftigt. Säg att du har ett hjul med diametern 1 m. Detta har då omkretsen 3,14 meter och således förflyttar det fordonet 3,14 meter för varje varv det roterar. Nu lastar vi fordonet tungt och hjulet trycks ihop så det bara är 5 cm från marken till navcentrum. Skulle detta då göra att ett varv på hjulaxeln bara skulle förflytta fordonet 0,314 meter? I så fall hade vi slitit itu däckssidorna direkt.
Ett annat sätt att se det hela på. Tänk er att en punkt på centrum pekar mot en punkt längst ut mot däckskanten. Varje varv centrum gör förflyttar också den yttre punkten exakt ett varv. Platta till däcket så kommer det fortfarande att ha samma effekt, ett varv inne motsvarar ett varv ute.