Det vill till både stora transportvolymer och många användare för att ekonomiskt motivera järnvägstransport.
SCA har den den kalkylen beräknad när till "kronor och ören" med sina OJ Terminaler (OJ=Omlastning Järnväg).
Ett ekonomiskt motiv för valet av järnvägstransport är om den extra kostnaden med terminalhantering uppväger kostnade. Endast vid långa transportsträckor, tungt gods i stora volymer, och okritiska leveranstider.
Här I USA beräknas det att av alla konsumentvaror som säljs så ligger mer än 50% på lastbils släp. Dvs lastbilar är en stor del av varulagring på terminaler är en stor kostnad. Omlastning till lokala varulager ökar kostnaden. För ett "litet" tidningstryckeri på "Long Iskand" i New York är en skeppning av papper leveranskritiiskt, speciellt om man köper papper från fjärran, 4000 km bort. Den transporten tar 2-2.5 dygn eller ca 48-60 timmar för en
lastbil i tvåskift. (Har själv kört den transporten 1 gång). Tryckeriet behöver en last ca varannan dag. De förbrukar 20 ton papper per dygn. Kostnaden för lastbilstransporten uppväger med stor marginal kostnaden för järnvägstransport.
Rundvirke och sågade exportvaror är inte lika leveranskritiska varför jvg transport kan konkurrera bättre om det är stora volymer och långa transportavstånd