Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick SnackDatorer/telefoner, hård- och mjukvara

Hjälp att återuppliva dator som dog under drift.

37 inlägg • Sida 1 av 3
Snacka datorer och telefoner i detta forum.

OkeyDokey (trådstartaren)

#1 » 11:43:04, 12-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.

Tänkte försöka få hjälp av andra datormaskinister att få igång min stationära dator igen.

Min ca. 1 år och 7 mån gamla stationära dator (enligt mig själv ett väl påkostat och hittills väl fungerande och presterande, eget ihopbygge) dog under drift någon gång under den ca en timme jag var borta från den. Inte ett enda livstecken, inga fläktljud eller ljus när man trycker på power-knappen. Innan fungerade allt normalt och de har inte varit några problem tidigare heller.

Efter att ha försökt utesluta lösa sladdar, glappa kontakter eller liknande, började jag misstänka nätaggregatet, "PSU", (XFX PRO 550W). Kopplade loss alla sladdar från PSU och byglade grön och en svart tråd i ATX 24-pin kontakten. Fläkten startar åtminstone då, så helt död kan PSU:n inte vara. Dock borde man väl också mäta PSU:n på något sätt för att vara säker på att den är okej. Har ingen multimeter nära till hands nu..., hittade en annan gammal cheiftech PSU som iallafall fungerade sist den användes. Kopplade in den istället - inga livstecken nu heller.

Jag testade med endast moderkort, processor och ram-minne inkopplat + ATX 24-pin samt ATX 12 V 8-pin inkopplade - INTE ett ENDASTE livstecken ger nånting ifrån sig.

Började misstänka power-knappen i chassit (hoppas kan man ju). Provade kortsluta pwr-btn pinnarna på moderkortet för att utesluta power-knappen -ingen reaktion. Såg även att moderkortet har egen pwr- samt resert-knapp inbyggt på kortet - provade även dessa, ingen reaktion. Moderkortet har även en funktion för att visa felkoder på en tvåsiffrig "display", men den ger såklart heller inget livstecken ifrån sig, när PSU:n inte ens startar.

Moderkortet har även en en "clear CMOS"-knapp som jag inte rört, förstår inte vad den är till för. Någon idé att pröva den?

Tar gärna emot vidare hjälp. Jag börjar nog själv luta emot att moderkortet har gett upp, men kan det finnas andra möjligheter? Kan det gå att få bekräftat att det är moderkortet och endast moderkortet som felar? Någon som råkat ut för motsvarande?

Tilläggsfråga:
Betyder eventuellt moderkortsbyte, om det nu eventuellt skulle vara det och endast det som är felet, att det automatiskt blir ett måste med omformatering, ominstallation av Windows?
Skulle gärna slippa det, även om nu all data borde gå att ta tillvara från disken m.h.a. annan dator, jag är inte direkt sugen på att ominstallera alla program m.m.
Senast redigerad av OkeyDokey 11:57:52, 12-12-2014, redigerad totalt 1 gång.
OkeyDokey
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:14:28, 14-06-2013
Maskintyp: Traktor



magloman

#2 » 11:55:53, 12-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter som moderkort eller cpu.

Svårt o veta förräns man bytt nåt av dom o provat.

Här är erfarenhet av just ditt moderkort viktigt. Ifall det är nåt som brukar hända osv.

Du kan ju prova googla på kortet o se om nån annan haft problem

Clear cmos är för o nollställa bios.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Towil

#3 » 12:07:25, 12-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

PSU brukar var det vanliga felet. Har du ingen PSU att testa med som du vet fungerar nu.

Byter man moderkort utan ominstallation brukar windwos licensen gnälla att den är ogiltig.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

mtn

#4 » 12:13:50, 12-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med risk för att vara ett eko: det låter onekligen som PSU-relaterade problemer. Testa byt till ett annat om du har möjlighet?
mtn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:30:44, 07-10-2014
Ort: OSLO, Norge
Norge
Maskintyp: Dumper
Maskin: Emco Unimat 3, MJ-189,
FZ50
Commodore 64 & Philips NMS8255

OkeyDokey (trådstartaren)

#5 » 12:20:56, 12-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Låter som moderkort eller cpu.

Svårt o veta förräns man bytt nåt av dom o provat.

Här är erfarenhet av just ditt moderkort viktigt. Ifall det är nåt som brukar hända osv.

Du kan ju prova googla på kortet o se om nån annan haft problem

Clear cmos är för o nollställa bios.


Är det säkert att död cpu skulle betyda inget liv alls från någonting?
Hoppas iallafall ännu att det inte är cpu:n, moderkortet skulle nog vara billigare.

Jag försökte googla lite på moderkortet, "ASRock Z77 Extreme 4", och det tycks nog finnas problem alltid, men svårt att hitta något specifikt för just mitt problem, många tycks iallafall få felmeddelanden via displayen, jag får inga livstecken alls.

Det vore enklare om jag hade andra liknande delar/datorer för att flytta över delar och pröva, men har bara den enda stationära datorn.

Ett överblivet PSU som iallafall fungerade i tidigare dator var allt jag råkade ha till hands, men som sagt inga livstecken med det inkopplat heller. Tipsa gärna om hur man kan mäta PSU med multimeter, men tycker det är osannolikt att båda skulle vara trasiga, kände/känner heller ingen "bränd elektronik lukt" från det aggregat som var i datorn när den dog.

Någon med input på min tilläggsfråga i första inlägget?

Edit:
Towil skrev:
Byter man moderkort utan ominstallation brukar windwos licensen gnälla att den är ogiltig.


"Bara" licensen? Fungerar allting "tekniskt" sett, utan andra problem?
Senast redigerad av OkeyDokey 12:28:55, 12-12-2014, redigerad totalt 1 gång.
OkeyDokey
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:14:28, 14-06-2013
Maskintyp: Traktor

mtn

#6 » 12:28:34, 12-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Njae, alltså, hårddiskar osv (om de är inkopplade dvs) ska ju fortsatt varva upp vid påslag..

När det gäller dina Windows-funderingar vet jag tyvärr inte, har varit trogen Linux sedan 1995.

Har du multimeter?

http://pinouts.ru/Power/atx_v2_pinout.shtml
mtn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:30:44, 07-10-2014
Ort: OSLO, Norge
Norge
Maskintyp: Dumper
Maskin: Emco Unimat 3, MJ-189,
FZ50
Commodore 64 & Philips NMS8255

Towil

#7 » 12:32:53, 12-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här ser du vad spänningarna skall vara och vilka toleranser som gäller.
http://en.wikipedia.org/wiki/ATX

Det behöver inte lukta utan en spännig som är för låg eller hög.

Att CPU går sönder är ovanligt.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

OkeyDokey (trådstartaren)

#8 » 12:33:07, 12-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

mtn skrev:Njae, alltså, hårddiskar osv (om de är inkopplade dvs) ska ju fortsatt varva upp vid påslag..


Vid eventuellt död CPU, menar du?
Du menar alltså att det borde tyda på död PSU eller moderkort om INGET ger livstecken ifrån sig?

Skall försöka få fram en multimeter och mäta PSU, när jag kommer till.
OkeyDokey
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:14:28, 14-06-2013
Maskintyp: Traktor

Towil

#9 » 12:39:14, 12-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

OkeyDokey skrev:"Bara" licensen? Fungerar allting "tekniskt" sett, utan andra problem?


Om du får tag i ett med samma chipset hoppar den nog igång. Men är det inte exakt samma grejor så brukar man få installera om drivrutinerna för ljud, nic, usb ....
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

OkeyDokey (trådstartaren)

#10 » 12:44:19, 12-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Towil skrev:
OkeyDokey skrev:"Bara" licensen? Fungerar allting "tekniskt" sett, utan andra problem?


Om du får tag i ett med samma chipset hoppar den nog igång. Men är det inte exakt samma grejor så brukar man få installera om drivrutinerna för ljud, nic, usb ....


Ok.
Gott om det fungerar så, nya drivrutiner borde åtminstone vara enklare än att ominstallera alla program.

Skall mäta PSU först, sen blir det troligen till att leta upp antingen nytt PSU eller moderkort.
OkeyDokey
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:14:28, 14-06-2013
Maskintyp: Traktor

Michael Meier

#11 » 12:56:04, 12-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst har du provat minnet också ?
Har du inbyggt grafikkort ? (har inte kollat på vad du har för moderkort, sorry)
Har du anslutit högtalare ? (för att ev, höra beepcode)
Clear cmos återställer inställningarna i BIOS kretsen till basic/grundinställningar)
Varför har du inte provat minneskretsarna ? :)
Titta (mät) PWR-knappen på chassit, det är skillnad på impulsstart och kontinuerligt sluten krets, just nu har jag förträngt hur funktionen är på dessa nymodigheter som ATX :)

Din tilläggsfråga... Vilket operativsystem? annars går det knappt å svara på frågan, men varför formatera ? det brukar väl inte vara första option.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

OkeyDokey (trådstartaren)

#12 » 13:36:06, 12-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok.

En snabb "uppdatering" innan jag ska återgå till annat:

PSU:n uppmätt med multimeter, alla spänningar inom toleranserna. Kan felaktig PSU nu uteslutas?

Michael Meier, får be att återkomma senare.
OkeyDokey
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:14:28, 14-06-2013
Maskintyp: Traktor

Towil

#13 » 14:34:59, 12-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

OkeyDokey skrev:Kan felaktig PSU nu uteslutas?


Troligen, med reservation för mätning utan last.

Nu sitter det ju en hög med spänning regulatorer och kondensatorer på moderkortet. Risken är ju att det är där det är fel.

Rensa moderkortet på externa anslutningar och minne och prova igen.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Michael Meier

#14 » 14:56:41, 12-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

:idee3: Tilläggsfråga:

Har du rätt Volttal i vägguttaget under last ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

magloman

#15 » 15:53:20, 12-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svårt att mäta sig fram till felet. Det enda är o byta grejer tills det funkar. Min erfarenhet av asrock är att de ofta gick sönder fast var billiga. Byggde datorer förr innan jag bara blev konsult.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430


Återgå till Datorer/telefoner, hård- och mjukvara

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se