Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

"Dieselalger"

61 inlägg • Sida 3 av 5
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

johan.eriksson

#31 » 21:46:42, 09-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske en gång till för att försöka att bevisa förträffligheten i sin produkt, men det är knappast troligt. :lol:
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320



dimorep

#32 » 22:57:34, 09-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

nixs skrev:Undrar om Messersmith dyker upp här något mer efter de sågningarna? :rock_on: :lmao: :lmao:

Absolut inte meningen att "såga" någon enskild medlem (hoppas verkligen att personen inte tolkar det så)! :sad:
Ville bara ge info om att den omnämnda produkten INTE fungerar och hindra andra medlemmar från att bli lurade, i all välmening. :thumme:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Robban_C

#33 » 00:03:30, 10-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimo, du behöver inte ursäkta dig.
nixs skrev utifrån tidigare trådar där nya "medlemmar" dykt upp för att sälja mirakelmedel och forumets medlemmar (hmm, även jag! :grin: ) med glädje sågat mirakelmedlen jäms med fotknölarna. Fogsvansen har i dessa fall alltid hetat "kunskap". :grin:
Jag ska leta rätt på en sån tråd strax.

Messersmith:
Du kanske är en riktig medlem och i såna fall får du förlåta pöjkarna, ditt inlägg ser precis ut som nån av dom tidigare bondfångarnas.
Är du en mirakelmedelssäljare så kan du få veta att du har stuckit in huvudet i ett getingbo av kompetens.

Och till medlemmarna måste jag få upprepa nåt som jag brukar tjöta om:
Man ska läsa och vara kritiskt granskande!

Bild Tillägg efter 16 minut(er):

Här kommer lite länkar till trådar om försäljning av mirakelmedel:

http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=6426
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?p=17661
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=7471
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=3532
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

DanK

#34 » 13:50:38, 10-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant dialog detta med tillsatser som funkar eller ej! På jobbet blev vi rekommenderade av en firma som renoverar dieselpumpar att använda GrotaMar 71 vilket vi också gjort. Vi har en farmartank på 3m3 som tankar från. Vi hade problem för några år sedan med förmodade "alger". Fick rengöra tankar på maskiner och farmartanken. Började om med rena tankar och ny diesel med detta medel GrotaMar 71. Tyvärr är ju dessa produkter inte hälsosamma heller!
Ännu så länge har det funkat, men är det någon därute som kan komma med lite erfarenheter av detta medel så vore jag tacksam.
Poclain TC 45, Pel Job 506, JD 3130, Moheda 100 4WD, Volvo T25, Scania L80, Valmet 805
Användarvisningsbild
DanK
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:45:18, 27-03-2008
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

jörgen.ottosson

#35 » 18:11:16, 10-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag och en kompis satt och diskuterade dethär problemet och varför det blivit "vanligt" i dag men kanppast hörttalas om det tidigare....

kompisen skickade en fråga till en drivmedels firma, och fick det hära svaret (har tagit bort kompisens namn och e-post)

kopierat från svasmailet:
Tack för ditt mail.
Bakterier kan även växa i MK1 diesel, även kallad blank diesel, om det tex. finns kondensvatten i tanken.
Bakterierna, det finns ett par hundra olika typer, lever i vattnet och har kolet i dielsen som föda.Så utan vatten i tanken så händer ingenting. Problemen vi har idag är de olika typer av biologiska oljor som man blandar in dieseln.
Oljorna binder vatten till sig vilket gör, att förutom ev. kondensvatten i botten av tanken, så har man en inblandningar av vegetabilisk olja som är vatten känslig fördelad i hela bränslemängden. De biologiska oljorna är dessutom lättare för bakterierna ett tillgodogöra sig än kolet i dieseln, så därav de ökade problemen vi har idag.
MVH

Kronobryggan AB

Roland Anderberg


Om man ska tro svaret så är orsaken tillproblemet blivit vanligare att när man blandar i "biologiska oljor" (RME-diesel) så skapas en gynsammare tillväxtmiljö för bakterierna (mera utspritt vatten, löst i rem-diseln)....men problemet har altså funnits tidigare...men inte "märkts" lika mycket...
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

messersmith

#36 » 16:38:30, 11-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

He, he!
Tackar för alla trevliga sågningar!

Kul att veta att här finns professorer som kan bättre, än det som finns på TUV-Turingen (ett av världens största oberoende testinstitut).
:laes_detta:
Bild


Ps. Jag tror att de söker folk med Er kompetens!
Senast redigerad av messersmith 16:48:38, 11-11-2009, redigerad totalt 2 gånger.
messersmith
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:06:01, 09-11-2009
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF

Holger

#37 » 16:47:54, 11-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej och tack för att du tittar in igen och kommenterar!
Om TÜV Türingen har testat detta så bör det ju finnas rapporter, testresultat.
Har du sådana?
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Joe

#38 » 17:15:42, 11-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

messersmith skrev:Det finns ett TUV-Certifierat medel som heter xxxxxxxxx Diesel Atibacteria där det är bevisat att det fungerar.


Intressant skrivet, precis lika intentsägande som statistik.

Exakt vad är det certifierat för? Att dieselmotorn inte tar skada? Att det är miljövänligt? Att det följer CE normerna?

Bara för man lämnar in en produkt till ett testinstiut oavsett hur oberoende det är så testar det aldrig mer än vad kunden (inlämnaren) begär och betalar för.

Så innan du sågar maskinistens skara av professorer så gör som Holger frågar, lämna ut kompletta testprotokoll.
Men nu är ju förstås det en topphemlig företagshemlighet som inte får lämnas ut, vilket isånnafall ger näring åt skeptismen..
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

Holger

#39 » 18:09:13, 11-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lugna nu.
Wirksamkeitsnachweis betyder att VERKAN som produkten sägs ha verkligen existerar.
Problemet är: jag kan inte slå upp det någonstans, inte på TÜVs hemsida osv - ett problem som jag tycker gör TÜV överflödigare än mycket annat.

Bild Tillägg efter 49 minut(er):

messersmith, jag behöver ett så kallat "Prüfzeichennummer" för produkten. Kan du ge mig det?
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Joe

#40 » 22:01:13, 11-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är lugn, men vem som helst kan klistra in loggor kors och tvärs, normalt så brukar Prüfbericht nummret stå i den fina loggan som blev inklistrad.
Så att man VET att TÜV Thüringen har testat just den aktuella produkten och hänvisningen är i nummret.

En snabb googling så hittar man en massa TÜV loggor som man kan redigera och återanvända.
Nu säger jag inte att det är så i detta fall.

Väntar spänt på att bli överbevisad!
(På hemsidan så finns inte bilden på TÜV certifikatet för den diskuterade produkten med)
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

dimorep

#41 » 22:37:32, 11-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Petroliumbolagen har problem med alger och är väl medvetna om detta!
Om något utomstående "tillsatsföretag" skulle lyckas ta fram en lösning på detta problemet som fungerar, så är jag säker på att de direkt hade blivit uppköpta av något petroliumbolag. Då detta skulle väga mycket tungt i konkurrens syfte.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Robban_C

#42 » 22:45:03, 11-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimo, du vet väl vad jag brukar säga:
Marknadskrafterna styr!

messer:
Fram med korrekta papper på det här nu!
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

dimorep

#43 » 22:51:41, 11-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:dimo, du vet väl vad jag brukar säga:
Marknadskrafterna styr!


Nä, faktiskt INTE! Är för "ny" på detta forumet för det... :mrgreen:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Robban_C

#44 » 23:12:31, 11-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du är förlåten men det där är ju samma sak som du beskrev. :thumme:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Joe

#45 » 00:10:45, 12-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blev nyfiken och läste säkerhetsdatabladet, och produken består till 80-100% av xylen som är "Dimethylbenzene" (lösningsmedel)

Är ingen kemist men om nu algerna lever på "kolämnen" är det inte dumt att hälla in mera kolväten då?
Hittade en forskningsrapport där det står att vissa bakterier bryter ned xylen också.

Annars så är ju xylen och toulen oktanhöjare och används tydligen flitigt i tillsatser.
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se