Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Apropå varmluftsmotor

3 inlägg • Sida 1 av 1
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

erik.v.eriksson (trådstartaren)

#1 » 13:30:10, 23-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Allihop,
Väldigt trevligt forum detta. Det är riktigt uppfriskande att läsa om alla mer eller mindre galna projekt.

Mitt första inlägg är lite mer teoretiskt, det är liksom bara antydan till ett projekt än så länge...

Jag har följt utvecklingen på företaget http://www.compower.se/ i några år, deras koncept med uppvärmd tryckluft som driver en liten turbin är ju intressant. Alla möjliga bränslen kan användas, pellets, flis osv...

Här är en amerikan som vill göra samma sak fast med en kolvmotor istället, http://www.proepowersystems.com/.

Min fråga är: är detta verkligen nytt? Jag menar, det mesta har ju gjorts förr... Är det någon som har stött på något liknande, eller är det verkligen nytänk?

Tacksam för en kommentar

/E Eriksson
erik.v.eriksson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:14:39, 14-09-2009
Ort: kronoberg
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Fergusson



Mats i Myrhult

#2 » 15:07:23, 23-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, det där är inget nytt. Inte ens bondfångarknepen att få dig att investera. :uupps:
Robert Stirling och John Ericsson är två uppfinnare du säkert känner igen namnen på. De fixade fungerande sådana prylar för över 100 år sedan. Dessa har sedan förfinats och används idag industriellt. Särskilt John tillverkade Caloric-maskiner avsedda för hushållen. Idag är den marknaden tämligen död. Kan bero på arbetstidsåtgången att sköta den, investeringen, behörigheter/tillstånd från myndigheter, små serier/låg efterfrågan, bekvämare alternativ, eller annnat. Eller allt på samma gång.
Men jag håller med, det vore intressant för oss med egen skog att på ett enkelt sätt vara självförsörjande på all värme och el.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

erik.v.eriksson (trådstartaren)

#3 » 15:42:22, 23-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Mats,

Håller med om bondfångarknepen :grin: , Compower fick tydligen in 4,5M i vilkorslån från Energimyndigheten.

Jag har alltid undrat var skattepengarna tar vägen...

Är också skogsägare och det har alltid retat mig att jag bara kan få en spottstyver för GROT, när det lokala värmeverket som eldar upp det tjänar bra med pengar på strömmen och värmen.

Men visst är konceptet tilltalande i sin enkelhet, en liten ångmaskin-anläggning känns krångligare.

Bara 24 år kvar till pension, då hinner jag också experimentera lite...
erik.v.eriksson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:14:39, 14-09-2009
Ort: kronoberg
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Fergusson


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se