Sida 1 av 1

Vw transporter

InläggPostat: 23:56:26, 09-01-2010
av olle67
Hej,köpte en VW 2001 tdi,för 1 mån sen,nu när ja kör å den blir varm så kan den bli helt orkeslös t.ex 60 på motorvägen i minsta uppförs lut,kall går den som den ska,pigg mm..kan ju inte va turbon då den går fint kall,sen vägrar den starta under 6-,polaren startar alltid oavsett kyla,har en 1991 med utan turbo,den startar alltid,tyckte en nyare skulle va bra,men e så trött på skiten..............alltid kört usa-järn innan,de lutar åt de igen..

InläggPostat: 00:47:57, 10-01-2010
av Marcus Atlas Kjellkvist

Sv: Vw transporter

InläggPostat: 00:50:35, 10-01-2010
av olle67
Japp,precis gjort en stor service,bra bil annars,går mkt billigt,men så dessa dumheterna...den ska väl starta vid 12- med glödning,har haft Cheva dieslar med 65000 mil på mätaren som inte vart bortskämda med service som startat,denna har gått 13000,suck :sad:

InläggPostat: 01:02:32, 10-01-2010
av Marcus Atlas Kjellkvist
Ja de borde dom göra tycker man. Jag hade bekymmer med att starta firmans Frontera som jag åker omkring i när de va kallare än -10. Rev ur glödstiften i tron att de va dom som hade kastat in handuken. Gjorde funktionstest på dom men olja på spetsen. Dom fungerade klockrent. Då lossade jag kontakten till Tempgivaren. Den som styr både när kylfläkten skall starta o när glödningen skall starta. Då fungerade glödningen klockrent. Så glad i vågen iväg till Mekonomen o skaffade en ny givare. I med den igår. Idag startade bilen vid -23. Glödningen OK :grin:




(ändrade lite stavfel :grin: )

Bild Tillägg efter 4 minut(er):

De andra e la enklast o åka till en Boschverkstad eller liknande o felsöka på datorn. Annars kan de va allt ifrån köldstarten (om de finns sån på dom. Jag har de på Skoda pickupen.) Eller Luftmassemätaren.

Sv: Vw transporter

InläggPostat: 01:02:40, 10-01-2010
av olle67
OK,intressant,men kallstart kan väl inte ha med effekten å göra,bilen borde ju inte va slut i maskin,redan,ok har man förlorat 2 världs krig ska man kanske inte bygga bilar,hehe.........fått tips om egr ventil,vaccum läcka,mm.men stå ute å greja nu,18-,lockar dåligt,konstigt nog står de en ec-140 å myser i hela ,maskin hallen...så där e de fullt.hehe

InläggPostat: 01:07:42, 10-01-2010
av Marcus Atlas Kjellkvist
De lät gött de o va en EC140 nu då. Min EC210 står ute o fryser. De e allt syn om henne :vissla:
Ja just de. De e också grejjer de kan va som jävlas. Vänta nu. Nu kom jag ihåg. På firman finns de en Vito-skåp. Den gick riktigt dåligt o svartrök. Varvade inte mycket mer än 3000 o gick riktigt dåligt som en potta skit. Felsökte Viton o de va EGR-ventilen. Nu går den som en klocka. Inga bekymmer.

Sv: Vw transporter

InläggPostat: 01:11:00, 10-01-2010
av olle67
Ok,fick ju tips om egr,skulle kanske byta den,har inte sett den ryka speciellt,...synd när maskiner står ute å fryser,haha,men dom ska ju användas,köpte min för 1 månad sen så den ska utrustas nu,fått tag i en rt.indexator rt-60,mkt fint skick 23000,perfekt fynd,sen fick ja tips om ett abl,snabbfäste s-60,de med på väg hen,nu ska ja bara byta grind på 2 skopor sen ska de grävas, :grin:

InläggPostat: 01:14:29, 10-01-2010
av Marcus Atlas Kjellkvist
Se där ja. De låter fränt de.
Dock ska jag tydligen va lite otrogen mot 210:an. De va tydligen snack om en nyare maskin. Dock en JCB 130 med Longreach. Udda skapelse som jag ska veva i.
Ja satsa på EGR:n. Den kan va den felande länken.

Sv: Vw transporter

InläggPostat: 01:17:10, 10-01-2010
av olle67
Polaren köpte en JCB 13 tonnare 2v före ja köpte Volvon,när jan stod å grävde å skulle svänga så rök sväng kransen,rätt av,maskin e från 2000,himla otur,nnars verkar de va en fin maskin,,,,japp,blir egr byte......

InläggPostat: 01:20:10, 10-01-2010
av Marcus Atlas Kjellkvist
Detta e en 02 tydligen. De skall även sitta en extra tank på eller bakom motvikten o va rediga larver. Liknanade 800. Få se när man ser den i verkligheten. Enligt de som e sagt då så skulle jag va i Gbg på Måndagsmorgon på Stena-terminalen o ta imot den. Men de får man se om de blir så.

Sv: Vw transporter

InläggPostat: 02:10:03, 10-01-2010
av Micke W
Hej, ditt fel på bilen kan bero på att motorn går i nöddrift pga ngt fel i motorstyrningskontrollen, kollas med en OBH2 kontrollinstrument.
Jag har haft liknande problem med mina MB-dieselar då och då och har köpt ett enkelt OBH-instrument som talar om vad som utlöst nöddriften.
När motorn går bra när den är kall så har det oftast varit luftmassemätaren som är skitig, görs ren med bräkleen eller så kan det vara givarna till kamaxeln och vevaxeln som är felaktiga, rör sig lite av värmeutvidgning, på MB så är det variabelt insug vilket oxå kan ge samma fel när något hänt med spjällstyrningen/spjällen, sitter ett till varje cylinder på MB.
Utan OBH-verktyget är man ganska blind att jaga fel på dagens bilar.
Nu är jag inte så duktig på VW men MB kan jag ganska bra.
Funkar alla glödstifft? kolla även att glödstiftsreläet funkar och ger ström till alla stift, på MB tänds glödningslampan igen efter start när ngt med glödningen är fel. :driver:

Lycka till

Sv: Vw transporter

InläggPostat: 02:12:05, 10-01-2010
av olle67
Tack,Micke..alla tips mottas med tacksamhet.... :thummar:

Sv: Vw transporter

InläggPostat: 10:27:41, 10-01-2010
av hillbilly
Metodisk felsökning är det som gäller.
Börja med att läsa ut felkoder med ett instrument som klarar alla V A G felkoder inta bara standard OBD.

InläggPostat: 12:32:37, 10-01-2010
av nixs
Du vet vart du skall vända dig med OBD-II avläsning! Speciellt VAG fixar vi. På 1.9 TDI var det en del som hade problem med kallstart och det var nån tempgivare som krånglade om jag inte minns helt fel. Bästa alternativet är att tala med verkstaden som håller på med dessa och som gjort det under många år som har en viss erfarenhet av vad som kan vara "vanliga" fel.