Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Lucas insprutningspump, läckage när den är kall.

27 inlägg • Sida 2 av 2
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

nixs

#16 » 23:11:29, 27-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

För mig skulle det spela ganska stor roll om man hjälper en konkurrent med dagsaktuella maskiner, då dödar man sig själv!

Alternativet är självklart enkelt löst genom att man inte svarar på frågor alls men då blir forumet garanterat ännu kallare och fattigare!
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet



63an

#17 » 23:28:23, 27-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mikael lite off topic om kärnkraften! Ska man ändra saker på ex.vis system så ska det rödändras i STF-pärm för det sys. sedan ska allt följas upp till ritningsnivå och även till dataunderlag, så dina funderingar kan mycket väl ha anammats o införts! Enbart för att man ska kunna ta folk från tjotahejti o utföra nästa revision, inget får lämnas vind för våg! Tänk själv om alla började ändra på inställningar, därmed inte sagt att det är idealiskt på kärnkraften i landet, man brukar säja att om 200 år så kommer folk att hitta resterna av ett troligt pappersbruk där reaktorerna stått, de är dataåldern det!
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Michael Meier (trådstartaren)

#18 » 23:32:12, 27-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:....så ska du göra som de säjer, för där jobbar man efter instruktioner som är fastställda! Kan förekomma avvikelser av vissa fast anställda som är väldigt specialiserade personer på teknikernivå, aldrig annars! Men då blir det ändring i styrande instruktioner, man höftar inte...


Det funkar ju int, att göra så.

(1) Jag är personligt ansvarig för mitt handlande, inom grindarna, oavsett order.
(2) Det är enbart "göra rätt" som duger för säker drift, oavsett order.
(3) Vi konstruerar nya instruktioner också.
(4) Jag får int följa felaktiga order.
(5) jag måste vara kapabel att bedömma om en order är felaktig utan att ha hela bilden klar.

:smile: listan kan göras låång.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

63an

#19 » 00:23:20, 28-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du får starta en ny tråd om systeminstruktioner o konsulters skyldighet att göra ålagda arbeten!
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

MN

#20 » 08:39:14, 28-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite trist att många trådar skall spåra ur i diskussioner om yrkesmässigt eller hemmaskruvande. 63:an skrev klart och tydligt att han inte hade en susning men hänvisade till dieselmeken.

Jag har inte heller en susning men ett svagt minne av det sitter lucaspumpar i vissa Citroener (XM och Xantia) som strulat. kolla på www.citroenakuten.se

MVH
MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Holger

#21 » 10:09:04, 28-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hm, jag måste säga att det här kokar över lite.

63an hänvisade till Dieselmeken, om att kontakta honom via PM. Helt ok. Man kan ju kontakta via PM och hänvisa till denna tråd.

Jag vet inte varför ni måste bubbla upp det så stort.

Vill man inte svara på en fråga bör man låta bli att skriva något alls i just den tråden. Dålig stämning blir det enbart av "Jag vet det men jag talar inte om det"-inlägg.

Dessa diskussioner gläder enbart andra sajter som väntar på att Maskinisten-andan går förlorad.


Och nu: :back_to:
Senast redigerad av Holger 10:09:56, 28-01-2010, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Michael Meier (trådstartaren)

#22 » 10:52:59, 28-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag får be om ursäkt för mina frågor, det är enbart frågorna som ställde till det för oss.

Nixs, de tog tid innan jag riktigt förstod, och svaret är som ovan.

Amen å vila i frid :smile:
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Holger

#23 » 10:56:11, 28-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan vi starta om nu?

Michael Meier skrev:Sitter på bland annat 1,9D Skoda och VW

Kraftigt läckage, gissningsvis 2dl hinner läcka innan den tätar av värme?

Det slutar iaf å läcka efter ca: tio minuter.

Finns det sprängskisser på sådana?
Packningssats fanns iaf hos Nygren i Falun.

Har någon en eller flera ideer om vad som kan sluta läcka?

Läckaget är i nedre hälft bakkant (gavel)? där högtrycksrören går ut till spridarna.


Bild Tillägg efter 1 minut(er):

Mikael.Johansson skrev:Allt beror ju på exakt var det läcker, vilket ibland är svårt att se.
T.ex. kan nog en gasaxel läcka om den är fjäderbelastad åt tomgångshållet och det är lite glapp i "bussningarna" kring axeln. Då kan tätningarna deformeras, men när man kört några minuter, med gas, så centrerar axeln och tätningarna återtar sin form.
Bara som en teori.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Michael Meier (trådstartaren)

#24 » 18:50:25, 08-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

byte av stopsolenoiden vart svaret av en läckande insprutningspump.

den läckte ut igenom spolen/solenoiden, felet inte ovanligt.

Edit: "förtydligar"
Senast redigerad av Michael Meier 00:26:02, 09-02-2010, redigerad totalt 1 gång.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

håkan öhlund

#25 » 22:31:02, 08-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ha också en läkande lukas insprutningspump som droppade säkert en droppe i sek när det var kallt men nu är den tät när det blev lite varmare :???: så man få se om läckan kommer tillbaks och kanske är från stoppen med den läker :???:
I alla fall så är bilen en Peugeot 406-99 med elektonisk gas så den ha ingen gasvajer till pumpen.
Är din med en elektronisk pump?
Håkan
Användarvisningsbild
håkan öhlund
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 09:04:30, 06-03-2005
Ort: Kalix
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MB
MF 65

Michael Meier (trådstartaren)

#26 » 00:22:47, 09-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du en DW10 TD - motor med common rail? eller har du gamla xud9 btf levererades till månad 3 ?

Denna Delphi Lucas pump är i stort sett mekanisk.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

håkan öhlund

#27 » 06:59:31, 09-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä ingen common raid eller HDI motor är det utan en vanlig 2.1liters TD :) vet inte beteckningen på den :???:
Håkan
Användarvisningsbild
håkan öhlund
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 09:04:30, 06-03-2005
Ort: Kalix
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MB
MF 65


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se