Intressant! Jag borde kanske försöka göra en
adapter där tändstiftet sitter för tryckmätare å dra runt den för att kolla vad
tryck det kan vara i den?
Borde kunna mäta trycket i den när den går oxå för den har 2 st
tändstift fast man bara använder 1 åt gången.. Man startar nog motorn rätt enkelt genom att ge den en sup å sen drar jag runt motorn för hand över kompressions läget med halv komp kranen öppen, sen knäpper magneten till å ger gnista, och sen går motorn tills bränslet är slut..
Motorn har stänk smörjning , är dock större en 10-12 hk! för en sån har jag från förut av samma märke å denna är betydligt större! Denna motor har troligen bara gjorts i 1 exemplar! Dom gjorde den åt sig själva på fabriken, för att dra kraft axeln som satt uppe vid taket inne i fabriken.. motorn var fast monterad på betong fundament förr när den användes på "riktigt" , jag har dock byggt upp den på samma vis som dom mindre tröskverks motorerna för att lättare kunna flytta på den och ev ta den till ngn utställning.. Vågar inte släppa upp den i nåt högre
varvtal utan har den bara att pusta på i lågvarv, annars vill den gärna börja skaka å hoppa.. Tror att jag håller mig runt en 300 r/min , ska mäta varvtalet på den nästa gång jag har igång den.. har nog tänkt filma när jag startar å kör med den oxå för att kunna lägga upp det på youtube..