Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

startmotor fastrostad, lagret slut,hur göra?(Lucas Elektrik M127)

21 inlägg • Sida 1 av 2
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

rallejohansson (trådstartaren)

#1 » 18:16:54, 19-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan

Var ute på sista båtresan nyligen och träffade en bekant som har en Ford diesel i sin båt, fyrcylindrig.Där har varit lite problem med att
få den att starta, så han köpte en ny startmotor.
En Lucas Elektrik ( är detta en engelsk när namnet slutar på " k " ? )2,7 kW 12V.Tror det är typ M127.

På den söndriga är lite problem:-


Bendixen hade rostat fast på axeln som har en diameter på 17 mm, men de fick jag loss.

Men vad värre är, lagerbussningen längst ut mot svänghjulet är helt slut.
Det glappar så mycket att man kan sätta en 2 mm borr i glappet.

Undrar nu om det finns delar till denna motor för jag tänkte renovera den åt honom.Själv hinner han inte men jag har eventuellt tid.

Och ankaret är inte alls slitet, allt annat ser nästan nytt ut.
Tror båten haft aningen högt vattenstånd innanför och motorn legat där och rostat

En fråga till er, hur får man loss ankaret då där är en stålring längst ut mot svänghjulet som inte lossnar.Det verkar vara en låsring eller ngt liknande innanför denna stålring.Och denna rörs inte alls.

har nån monterat ny bussning utan att ta isär?

Det kunde kanske gå att slipa bort den söndriga bussningen och slå in en ny från yttre sidan?

Här några foton på motorn



här motortypen tror jag
Bild

vid skruvmejseln syns ringen son kanske borde bort
Bild

glappigt värre, hur göra
Bild
rallejohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:44:40, 03-10-2009
Maskintyp: Ej angivet



LeifAndersson

#2 » 18:51:36, 19-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kasta skiten och köp en ny!

Tillägg: Du knackar ytterringen framåt så hittar du en låsring under den.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

63an

#3 » 18:55:26, 19-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

De är lite käratag de :cool:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Norpan

#4 » 21:25:25, 19-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Tillägg: Du knackar ytterringen framåt så hittar du en låsring under den.


Och med framåt menas alltså in mot drevet. :thumme:

Edit:
Lossa muttern som håller fast excenteraxeln på sidan på kåpan, och skruva ur excentern så får du ur ankaret från kåpan.
När du fått loss låsringen brukar det behöva filas lite på spåret där låsringen suttit, så inte bussningen inuti drevet förstörs när du drar av det.
När du sedan monterar tillbaka excenteraxeln så dra den nästan i botten och ha dit muttern utan att dra åt den.
När du skruvat ihop starten så justerar du excenteraxeln så drevet kan dras fram så det nästan går emot låsringen du vill ha bort nu, runt 0,5mm mellan drev och ring.
Din lokala bilelektriker har antagligen bussningar, alternativt t.ex. startmotor.se

Edit igen:
Håll reda på hur gaffeln sitter när du drar ur ankaret ur kåpan, den brukar vara lite förskjuten åt ena hållet och passar då inte bra på andra hållet.

1 person gillar det här inlägget.
Norpan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:51:56, 31-07-2007
Ort: Småland
Sverige

rallejohansson (trådstartaren)

#5 » 08:22:44, 20-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

:grin: Tack norpan och andra.


Kan nog inte skrota motorn då det gäller att få den i skick som reservmotor.
Kan ta ett foto på ankaret idag så ser ni att det inte är skrot.

Antagligen har svänghjulet legat i svaltvatten och sedan kastat upp vatten på bussningen med rost som följd.

Har tagit loss excentern men får inte loss ankaret.

Tror det är så här:-( vänligen rätta mig,tack)

ankaret är lagrat på tre ställen:

-dels längst ut mot gaveln där kolen är monterade
- andra lagringen vid " väggen" där axeln går igenom till drevsidan.Detta är ganska smalt så man får ingenting igenom där.
-tredje lagringen längst ut mot svänghjulet, där sitter nu den slutkörda bussningen

Som det nu är så får man inte loss hävarmen som påverkar drevet , tycker man borde få bort brickan först och sedan plocka bort de hindrande delarna.

Men kanske jag missförstått allt,antagligen :huh:

tar foton idag :mrgreen:
rallejohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:44:40, 03-10-2009
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg

#6 » 09:06:54, 20-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att repa det där blir en prestigefråga.
"Jag kan, jag vill, jag ska!"
Ekonomiska överväganden får ej utrymme!

Jag har också gjort motsvarande val/arbete:
Borrmaskin, Black and Decker, B&D, DMJ72, 32

Ser fram emot att du renoverar startmotorn och bjuder oss på följetongen :)
Senast redigerad av dc_lindberg 09:58:22, 21-09-2014, redigerad totalt 1 gång.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Turbodiesel

#7 » 09:29:56, 20-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Denna bör passa, men du får jämföra lite själv.

http://www.oie.se/Produkt/startmotor-el ... Id=2838907

Finns några bussningar under "relaterade produkter" men är axeln & drevet/frihjulet rostskadat handlar en reparation bara om konstgjord andning..
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

rallejohansson (trådstartaren)

#8 » 10:40:46, 20-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Fick nu isär motorn , tack vare era goda råd. :thummar:
Det var bara att knacka med en dorn på ringen längst ut mot svänghjulet.

Då kom låstråden fram och den gick att lossna med diverse skruvmejslar.

Nästa var att fila axeln så den gick bra igenom bussningen.
Sågade ett hack i den söndriga bussningen med järnsågsblad och då lossnade den lätt.
Nu ligger delarna i blöt ( inte eldelar) för att få bort skiten.

Tänker inte desto mera fundera på om det blir som nytt, skaffar en bussning och thats it.
Ett hål skall borras i godset så man får olja på bussningen senare.

dc lindberg, du har helt rätt, är du tankeläsare också ! :shake_hands:

här foton , det ser värre ut på dessa än vad det är

här ankaret, bara skitigt
Bild
låstråden och hylsan
Bild
här är det isärtaget
Bild
mellanlagringen
Bild
denna del ryms inte ut, men kommer inte ens att försöka , den får bli som den är
Bild

dagen är räddad och solen lyser! :mrgreen:

2 personer gillar det här inlägget.
rallejohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:44:40, 03-10-2009
Maskintyp: Ej angivet

Turbodiesel

#9 » 10:47:39, 20-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mellanlagret sitter i en lös platta/lagerhållare, på de äldre var den i plåt.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Norpan

#10 » 11:15:17, 20-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den lilla bussningen kan du ställa på den ena tummen, fylla upp med olja, så trycker du med den andra tummen så du trycksätter oljan.
Efter en stund börjar bussningen svettas olja på utsidan och alla porerna i sinterbronset är fyllda med olja.
Tyvärr är detta svårt att göra på mellanbussningen, såvida man inte har stora tummar, så den brukar få nöja sig med ett litet oljebad innan montering.
Och så lite fett på gängan till drevet, och andra saker som rör sig sakta, INTE i bussningarna då bindemedlet i fettet blir kvar efter oljan försvunnit och går hemskt trögt
Denna smörjning brukar räcka i många år.

1 person gillar det här inlägget.
Norpan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:51:56, 31-07-2007
Ort: Småland
Sverige

rallejohansson (trådstartaren)

#11 » 20:21:05, 20-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jättebra råd !
Satt och funderade på detta , och så är svaren här. :thummar:

Ringde en bekant montör om delar men han sade att firman gått i konkurs.Men det ordnar sig nog.
Återkommer med mera info senare
rallejohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:44:40, 03-10-2009
Maskintyp: Ej angivet

överlass

#12 » 22:05:22, 20-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej jag kan rota runt lite imorn, har en massa lucas grejer(bland annat) liggande sen ett dödsbo
Användarvisningsbild
överlass
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:57, 08-01-2014
Ort: Växjö
Sverige
Maskin: Valtra T151
Doosan dx80
Parca 854
Haulotte H16 tpx

rallejohansson (trådstartaren)

#13 » 18:54:10, 21-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej överlass :thummar:
Tackar så mycket för din omtanke,men vet du, jag bor inte i Sverige utan mycket österöver på andra sidan pölen.Så det blir för mycket besvär för dig med leveransen kantänkas.

Hittade nyss på nätet en firma som har bussningarna för det facila priset av 6,4 euro, Motorn lär kallas M50 också.
Så det skall ringas och kollas om dessa delar finns inne i morgon måndag.

Slipade upp aluminiumgodset och märkte en underlig sak på insidan av gaveln, där är nån typ av broms som ligger på ankaret och bromsar med nån sorts plastgrej .Som är fjäderbelastad och ser klen ut.
Varför dylikt ?
rallejohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:44:40, 03-10-2009
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg

#14 » 18:58:24, 21-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

rallejohansson (trådstartaren)

#15 » 19:08:42, 21-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

imorgon måndag bilder
rallejohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:44:40, 03-10-2009
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se