Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Briggs & Stratton V8

107 inlägg • Sida 3 av 8
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

per-åke (trådstartaren)

#31 » 21:33:40, 21-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Conny Kolsjö skrev:Tror iden med en separat axel blir bäst ur reklam synpunkt då alla motorer blir original och kraften tas ut på ett sätt som man normalt kan göra med dem.
:mrgreen: :thumme:


Förklara gärna hur detta skall gå till väga.
Användarvisningsbild
per-åke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:31:49, 16-10-2009
Ort: Gräsmark/Värmland
Sverige
Maskin: Polaris Scrambler 850 XP H.O EPS 2013
Stiga Park 2011 (såld)
Husqvarna Rider 850 (såld)
1 st Husqvarna automower 430X
2 st Husqvarna automower 450x (sålda)



Robban_C

#32 » 21:36:51, 21-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Conny Kolsjö skrev:... Sen är det ju lätt med drev och kedja o ställa tändföjden mellan motorerna till det låter rätt :digga: ...

Frågan är om det blir rätt?
Man kan ju bara ställa tändföljden på två pipor i taget så att säga.
Stämmer det mot en "normal" åtta? :klia:

Och till råga på allt så finns det ju minst två olika tändföljder på åttorna, kanske tre?
Är det inte två olika tändföljder i den "amerikanska" världen?
Och sen har väl en del (alla?) italienska åttor en egen tändföljd, ex vis åttan i Montreal.



Vad är det för vinkel mellan piporna på en B&S-vinkel?
En "riktig" åtta har 90 gr vinkel.
Är det gemensam vevtapp för båda vevstakarna på en B&S?
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Robban_C

#33 » 21:38:20, 21-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

per-åke skrev:
Conny Kolsjö skrev:Tror iden med en separat axel blir bäst ur reklam synpunkt då alla motorer blir original och kraften tas ut på ett sätt som man normalt kan göra med dem.
:mrgreen: :thumme:


Förklara gärna hur detta skall gå till väga.

Ex vis med puffrorna på rad, en gemensam axel under och sen fyra "drivpaket" (kedja + drev) ner till denna gemensamma axel.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Conny Kolsjö

#34 » 21:41:31, 21-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

per-åke skrev:
Conny Kolsjö skrev:Tror iden med en separat axel blir bäst ur reklam synpunkt då alla motorer blir original och kraften tas ut på ett sätt som man normalt kan göra med dem.
:mrgreen: :thumme:


Förklara gärna hur detta skall gå till väga.


Mycket enkelt: Gör en ram där alla motorer får plats i rad. Montera dit motorerna med likadana kedjedrev på utgående axel. Sätt dit en axel under eller på sidan som är lika lång som alla motorer. Lagra axeln med lämpligt antal lagerbockar. Sätt dit lika stora drev på axeln mittför varje utgående drev på motorerna. (behöver inte vara samma storlek som på motorn då ni kanske vill ha en nedväxling). Montera kedjor och finjustera sen genom att flytta något hack här och där.

Klart!!!
Kan man inte göra det med maskin så bör man låta bli!!
Användarvisningsbild
Conny Kolsjö
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:39, 25-12-2006
Ort: Västerljung
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7C
Åkerman EC300"b"
Hanix H26B
Lamborgini Racing 190
Mattsson 266
Clark Michigan 75B
Volvo FL6


Givetvis avatarbildens Nordverk Puma från -61
Samt diverse annat.




Medlems nummer 1528

per-åke (trådstartaren)

#35 » 21:47:31, 21-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Conny Kolsjö skrev:
per-åke skrev:
Conny Kolsjö skrev:Tror iden med en separat axel blir bäst ur reklam synpunkt då alla motorer blir original och kraften tas ut på ett sätt som man normalt kan göra med dem.
:mrgreen: :thumme:


Förklara gärna hur detta skall gå till väga.


Mycket enkelt: Gör en ram där alla motorer får plats i rad. Montera dit motorerna med likadana kedjedrev på utgående axel. Sätt dit en axel under eller på sidan som är lika lång som alla motorer. Lagra axeln med lämpligt antal lagerbockar. Sätt dit lika stora drev på axeln mittför varje utgående drev på motorerna. (behöver inte vara samma storlek som på motorn då ni kanske vill ha en nedväxling). Montera kedjor och finjustera sen genom att flytta något hack här och där.

Klart!!!


Detta gäller alltså oberoende ur motorerna arbetar/tänder på cylindrarna?
Användarvisningsbild
per-åke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:31:49, 16-10-2009
Ort: Gräsmark/Värmland
Sverige
Maskin: Polaris Scrambler 850 XP H.O EPS 2013
Stiga Park 2011 (såld)
Husqvarna Rider 850 (såld)
1 st Husqvarna automower 430X
2 st Husqvarna automower 450x (sålda)

per-åke (trådstartaren)

#36 » 21:51:17, 21-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:
Conny Kolsjö skrev:... Sen är det ju lätt med drev och kedja o ställa tändföjden mellan motorerna till det låter rätt :digga: ...

Frågan är om det blir rätt?
Man kan ju bara ställa tändföljden på två pipor i taget så att säga.
Stämmer det mot en "normal" åtta? :klia:

Och till råga på allt så finns det ju minst två olika tändföljder på åttorna, kanske tre?
Är det inte två olika tändföljder i den "amerikanska" världen?
Och sen har väl en del (alla?) italienska åttor en egen tändföljd, ex vis åttan i Montreal.



Vad är det för vinkel mellan piporna på en B&S-vinkel?
En "riktig" åtta har 90 gr vinkel.
Är det gemensam vevtapp för båda vevstakarna på en B&S?


http://www.vanguardengines.com/pdf/engi ... s/3564.pdf
Användarvisningsbild
per-åke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:31:49, 16-10-2009
Ort: Gräsmark/Värmland
Sverige
Maskin: Polaris Scrambler 850 XP H.O EPS 2013
Stiga Park 2011 (såld)
Husqvarna Rider 850 (såld)
1 st Husqvarna automower 430X
2 st Husqvarna automower 450x (sålda)

Tommyax

#37 » 21:55:48, 21-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enklast är säkert axel drev o kedja som fler är inne på, men hur blir det då man antagligen inte kan starta upp alla samtidigt,,,,

Bör man inte ha nån sorts viskokoppling eller liknande för att fördela de ev. effektskillnaderna på motorerna?

/Tommy.
Har lämnat denna lekstuga för mer seriöst forum.
Tommyax
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:35:38, 28-01-2011
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: De flesta maskiner förekommande i entrepenadsvängen.

G-son

#38 » 21:59:17, 21-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför skulle man inte kunna starta alla samtidigt?
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

Conny Kolsjö

#39 » 22:01:49, 21-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

:uupps: Ja varför och med viscokoppling så kan du ju inte fixera tändläget mellan motorerna...
Kan man inte göra det med maskin så bör man låta bli!!
Användarvisningsbild
Conny Kolsjö
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:39, 25-12-2006
Ort: Västerljung
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7C
Åkerman EC300"b"
Hanix H26B
Lamborgini Racing 190
Mattsson 266
Clark Michigan 75B
Volvo FL6


Givetvis avatarbildens Nordverk Puma från -61
Samt diverse annat.




Medlems nummer 1528

Tommyax

#40 » 22:03:27, 21-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

G-son skrev:Varför skulle man inte kunna starta alla samtidigt?


Ha-Ha En gräsklipparmotor startar aldrig när man vill :uupps:

/Tommy.
Har lämnat denna lekstuga för mer seriöst forum.
Tommyax
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:35:38, 28-01-2011
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: De flesta maskiner förekommande i entrepenadsvängen.

G-son

#41 » 22:09:15, 21-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Måste vara handhavandefel, jag har aldrig några problem med det. Å andra sidan bor jag i lägenhet... :lmao:

Hur som helst, när första motorn puttrar igång kommer den dra med övriga motorer i högre varvtal så dom lättare kommer igång. Som att höra en gammal DC3 starta, först börjar någon enstaka cylinder tända, sedan några fler, och efterhand som den kommer upp i varv stämmer resten in i sången. :bira:
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

Tommyax

#42 » 22:12:33, 21-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Conny Kolsjö skrev::uupps: Ja varför och med viscokoppling så kan du ju inte fixera tändläget mellan motorerna...


Sant, det var bara mina funderingar jag förde fram, jag tänkte mer utifallatt det inte lirar 100 på alla händer.

/Tommy.
Har lämnat denna lekstuga för mer seriöst forum.
Tommyax
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:35:38, 28-01-2011
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: De flesta maskiner förekommande i entrepenadsvängen.

per-åke (trådstartaren)

#43 » 22:54:48, 21-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja hur fixas detta nu på bästa sätt?
Jag skulle gärna vilje se en briggs V8:a
Användarvisningsbild
per-åke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:31:49, 16-10-2009
Ort: Gräsmark/Värmland
Sverige
Maskin: Polaris Scrambler 850 XP H.O EPS 2013
Stiga Park 2011 (såld)
Husqvarna Rider 850 (såld)
1 st Husqvarna automower 430X
2 st Husqvarna automower 450x (sålda)

Exs

#44 » 23:07:24, 21-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag stämmer också in bland dem som tycker att en separat axel vore bäst. Jag antar att motorerna har elstart och att alla startmotorer ska parallellkopplas, eller?

Det kanske bara förstör bygget, annars hade det varit jävligt fränt att montera den minsta horisontalaxlade vanguard/b&s motorn som finns, med snörstart, som startmotor. Samma princip som på en del stora motorer förr (bandschaktare m.m). Dock måste man ju i så fall komma på en lämplig koppling typ som den i motorsågar och grästrimmrar, fast större, eller en liten variator.

Fast en "clean" motor med elstart är ju inte dumt det heller :klia: Trevligt med lite brainstorming.. :)
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221

jon anders olsson

#45 » 23:12:50, 21-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enligt min tro så behöver man inte ändra motorerna nånting alls, tändningen är ju rätt för varje motor! alla 4 startmotorer är de bara att koppla ihop kablarna till! sen är de viktigt att länka ihop förgasarna och justera de noga som man gör på tex. motorcyklar!


Bild
Senast redigerad av jon anders olsson 23:13:31, 21-09-2011, redigerad totalt 1 gång.
Kan man inte göra de med mindre maskin bör man låta bli!
Användarvisningsbild
jon anders olsson
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:56:17, 15-07-2007
Ort: Storvik
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Maskiner hemma:
Holder C9700H -98
Egholm 2100 -01


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se