Conny Kolsjö skrev:Tror iden med en separat axel blir bäst ur reklam synpunkt då alla motorer blir original och kraften tas ut på ett sätt som man normalt kan göra med dem.
Förklara gärna hur detta skall gå till väga.
Conny Kolsjö skrev:Tror iden med en separat axel blir bäst ur reklam synpunkt då alla motorer blir original och kraften tas ut på ett sätt som man normalt kan göra med dem.
Conny Kolsjö skrev:... Sen är det ju lätt med drev och kedja o ställa tändföjden mellan motorerna till det låter rätt ...
per-åke skrev:Conny Kolsjö skrev:Tror iden med en separat axel blir bäst ur reklam synpunkt då alla motorer blir original och kraften tas ut på ett sätt som man normalt kan göra med dem.
Förklara gärna hur detta skall gå till väga.
per-åke skrev:Conny Kolsjö skrev:Tror iden med en separat axel blir bäst ur reklam synpunkt då alla motorer blir original och kraften tas ut på ett sätt som man normalt kan göra med dem.
Förklara gärna hur detta skall gå till väga.
Conny Kolsjö skrev:per-åke skrev:Conny Kolsjö skrev:Tror iden med en separat axel blir bäst ur reklam synpunkt då alla motorer blir original och kraften tas ut på ett sätt som man normalt kan göra med dem.
Förklara gärna hur detta skall gå till väga.
Mycket enkelt: Gör en ram där alla motorer får plats i rad. Montera dit motorerna med likadana kedjedrev på utgående axel. Sätt dit en axel under eller på sidan som är lika lång som alla motorer. Lagra axeln med lämpligt antal lagerbockar. Sätt dit lika stora drev på axeln mittför varje utgående drev på motorerna. (behöver inte vara samma storlek som på motorn då ni kanske vill ha en nedväxling). Montera kedjor och finjustera sen genom att flytta något hack här och där.
Klart!!!
Robban_C skrev:Conny Kolsjö skrev:... Sen är det ju lätt med drev och kedja o ställa tändföjden mellan motorerna till det låter rätt ...
Frågan är om det blir rätt?
Man kan ju bara ställa tändföljden på två pipor i taget så att säga.
Stämmer det mot en "normal" åtta?
Och till råga på allt så finns det ju minst två olika tändföljder på åttorna, kanske tre?
Är det inte två olika tändföljder i den "amerikanska" världen?
Och sen har väl en del (alla?) italienska åttor en egen tändföljd, ex vis åttan i Montreal.
Vad är det för vinkel mellan piporna på en B&S-vinkel?
En "riktig" åtta har 90 gr vinkel.
Är det gemensam vevtapp för båda vevstakarna på en B&S?
G-son skrev:Varför skulle man inte kunna starta alla samtidigt?
Conny Kolsjö skrev::uupps: Ja varför och med viscokoppling så kan du ju inte fixera tändläget mellan motorerna...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster