Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Briggs & Stratton V8

107 inlägg • Sida 5 av 8
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

per-åke (trådstartaren)

#61 » 18:35:43, 22-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

G-son skrev:Då bör du både hinna bygga, provköra sönder och bygga version 2.0! :grin:


:mrgreen:
Användarvisningsbild
per-åke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:31:49, 16-10-2009
Ort: Gräsmark/Värmland
Sverige
Maskin: Polaris Scrambler 850 XP H.O EPS 2013
Stiga Park 2011 (såld)
Husqvarna Rider 850 (såld)
1 st Husqvarna automower 430X
2 st Husqvarna automower 450x (sålda)



Robban_C

#62 » 21:52:20, 22-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

per-åke skrev:
Robban_C skrev:... Vad är det för vinkel mellan piporna på en B&S-vinkel?
En "riktig" åtta har 90 gr vinkel.
Är det gemensam vevtapp för båda vevstakarna på en B&S?


http://www.vanguardengines.com/pdf/engi ... s/3564.pdf

Ja, puffran håller 90 gr men hur är det med veven?
Är det gemensam vevtapp?
Helt avgörande för om det går att få en korrekt tändföljd.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

per-åke (trådstartaren)

#63 » 07:08:16, 23-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Snackade med en kille här på orten som hållit på en del med dragracing samt byggt en del motorer bl,a, och frågan är väl om jag inte har tagit mig vatten över huvudet :???:
Att få 4 st motorer synkade är inte "bara" påstod han, och det verkar nästan ligga något i det. Men än är för tidigt att ge upp.
Jag fick någon konstig idè under gårdagen om att sätta "frihjul" på motorerna, detta borde funka som utjämnare tycker jag.
Att få den att låta som en riktig V8 spis är nog en utopi.
Användarvisningsbild
per-åke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:31:49, 16-10-2009
Ort: Gräsmark/Värmland
Sverige
Maskin: Polaris Scrambler 850 XP H.O EPS 2013
Stiga Park 2011 (såld)
Husqvarna Rider 850 (såld)
1 st Husqvarna automower 430X
2 st Husqvarna automower 450x (sålda)

MN

#64 » 08:34:48, 23-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Per-Åke: Projektmotorerna skall väl ha original svänghjulen kvar? Tycker det överdrivs med riskerna med ryck och slit i överföringen!? Det är ju inga gasturbiner vi snackar om!!! Alla förbränningsmotorer har enorma lastväxlingar i vev och transmission. Behövs varvregulator? Skall du använda original förknasare och separata varvregulatorer lär ngn motor få jobba hårdare och andra åka snålskjuts. Klarar EN regulator att jobba mot fyra knasare?

Liten V8 http://www.youtube.com/watch?v=QbqGNpgu ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=WkqbTIM5RbI

Dock helt andra varv än en B&S och långt från detta sound http://www.youtube.com/watch?v=69lagqlE ... re=related

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Robban_C

#65 » 08:59:05, 23-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den där veven har ju gemensam tapp så då är den frågan löst. Då gäller det bara att "indexera" den gemensamma axeln så att tändföljden blir rätt.

MN:
Det farliga ligger i lastväxlingar som sker mot "stumt massa". Svårt att uttrycka det på ett enkelt sätt men i mitt fall var det alltså inget svänghjul på puffran, aningens glapp i kardanen (givetvis) och sen ett svänghjul bakom den.
Har det varit tvärtom, med ett svänghjul på puffran och inget/minimalt bakom kardanen så hade det nog fungerat bättre.

Kuggremmar ger aningens "ryckutjämning" och det kanske räcker.
Dessutom är det väl en motor som inte kommer att gå så mycket?

Regleringen av förgasarna ser jag inte som nåt problem. Förvisso kommer dom eventuellt att jobba något olika men det är så lite så det spelar ingen roll.
JAO (?) påpekade vikten av att göra ett förgasarlinkage som medger synkning av förgasarna och det håller jag med om eftersom det ger jämnare gång vid tomgång. En väl synkad puffra ger ett bättre intryck eftersom den rör sig mindre på tomgång.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Ivar Risslén

#66 » 09:31:39, 23-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Genom att laborera med synkningen av förgasarna så kan man förändra ljudet på tomgång och ändå att den går fint med lite varv.
Och ett lämpligt avgassystem kan förstärka V8 tuffandet.

Eftersom varje motor är en enhet med tändning och förgasare så kan man ändra tändföljden tills man får det finaste ljudet och gången.

I de flesta (alla) kraftöverföringar från en förbränningsmotor brukar det finnas nån form av ryckutjämnare för att skona transmissionen från tryckstötarna vid förbränningen.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

per-åke (trådstartaren)

#67 » 09:55:37, 23-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Motorerna har eget svänghjul och originalförgasarna skall användas.
Det där med gemensam regulator var intressant, tror inte att det är något problem med att en skall orka med 4 förgasare.
Förgasarna kommer länkas ihop på ett eller annat sätt.
Det som är det största problemet ( som jag kan se det iaf ) är just detta med att kalibrera motorerna för att få en jämn å fin gång utan allt för mycket ryck å slit. Detta kommer bli ett bygge som kan användas och provköras, men det kommer inte bli många driftstimmar på den.
Användarvisningsbild
per-åke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:31:49, 16-10-2009
Ort: Gräsmark/Värmland
Sverige
Maskin: Polaris Scrambler 850 XP H.O EPS 2013
Stiga Park 2011 (såld)
Husqvarna Rider 850 (såld)
1 st Husqvarna automower 430X
2 st Husqvarna automower 450x (sålda)

Robban_C

#68 » 10:01:47, 23-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

per-åke skrev:... Det som är det största problemet ( som jag kan se det iaf ) är just detta med att kalibrera motorerna för att få en jämn å fin gång utan allt för mycket ryck å slit. ...

Inte alls. Det är just detta som är att synka fuggarna.
Ett "huvudreglage" som direkt påverkar en av fuggarna, sen ska de tre övriga fuggar ha individuellt justerbara reglage från huvudreglaget.
Sen provar man en i taget åt ena eller andra hållet tills den går så jämnt den kan, sen tar man nästa, och nästa och så vidare.
Ett alternativ är att man mäter vakuumet efter fuggarna och justerar linkagen till samma vakuum.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

per-åke (trådstartaren)

#69 » 10:20:34, 23-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:
per-åke skrev:... Det som är det största problemet ( som jag kan se det iaf ) är just detta med att kalibrera motorerna för att få en jämn å fin gång utan allt för mycket ryck å slit. ...

Inte alls. Det är just detta som är att synka fuggarna.
Ett "huvudreglage" som direkt påverkar en av fuggarna, sen ska de tre övriga fuggar ha individuellt justerbara reglage från huvudreglaget.
Sen provar man en i taget åt ena eller andra hållet tills den går så jämnt den kan, sen tar man nästa, och nästa och så vidare.
Ett alternativ är att man mäter vakuumet efter fuggarna och justerar linkagen till samma vakuum.


jag tänkte mest på tändningsföljden motorerna emellan, eftersom dom kommer få en gemensam axel.
Användarvisningsbild
per-åke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:31:49, 16-10-2009
Ort: Gräsmark/Värmland
Sverige
Maskin: Polaris Scrambler 850 XP H.O EPS 2013
Stiga Park 2011 (såld)
Husqvarna Rider 850 (såld)
1 st Husqvarna automower 430X
2 st Husqvarna automower 450x (sålda)

Robban_C

#70 » 10:27:30, 23-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Väljer du kuggrem eller kedja så är det ju bara att flytta kuggarna till önskad tändföljd.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Conny Kolsjö

#71 » 10:28:53, 23-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

per-åke skrev:
jag tänkte mest på tändningsföljden motorerna emellan, eftersom dom kommer få en gemensam axel.


Vet du bara var varje motor tänder så är det ju ingen sak i smanhanget att ställa in det med remmar. Ev skulle ni ha Tapelock på dreven nere på den separata axeln så blir det lätt o finjustera.
Kan man inte göra det med maskin så bör man låta bli!!
Användarvisningsbild
Conny Kolsjö
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:39, 25-12-2006
Ort: Västerljung
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7C
Åkerman EC300"b"
Hanix H26B
Lamborgini Racing 190
Mattsson 266
Clark Michigan 75B
Volvo FL6


Givetvis avatarbildens Nordverk Puma från -61
Samt diverse annat.




Medlems nummer 1528

Ivar Risslén

#72 » 13:50:41, 23-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har man 24 kuggar på motordrevet så motsvarar varja kugg 15 grader. Har man krysskil så kan man ha flera spår så att man kan finjustera ytterligare eller att man flyttar drevet på splinesen.
24 kugg på motordrevet är varken förlitet eller att det blir förstort för transmissionen, gamla engelska mc hade ungefär den storleken på motordrevet.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

per-åke (trådstartaren)

#73 » 19:08:48, 23-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu vet jag inte när det är dags att stänga denna tråden, då det övergår mer och mer åt ett annat håll. Men jag kan iaf säga att jag jobbat hårt med detta projekt idag. 3 st sponsorer är nu med i leken och ett chassie är på G.
Fick idag tag på "rätt" person för detta som direkt hakade på "stolligheterna"
Det vi nu söker är företag som på ett eller annat vis kan sponsra detta bygge.
Alla är välkomna! Bra reklam utlovas!!!
Det otäcka :/ är att notan redan är uppe i 174000:- för detta bygget. :uupps:
Användarvisningsbild
per-åke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:31:49, 16-10-2009
Ort: Gräsmark/Värmland
Sverige
Maskin: Polaris Scrambler 850 XP H.O EPS 2013
Stiga Park 2011 (såld)
Husqvarna Rider 850 (såld)
1 st Husqvarna automower 430X
2 st Husqvarna automower 450x (sålda)

Beirut

#74 » 19:35:35, 23-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

:uupps: Du kan ju inte debitera varenda timme du sitter här å surfar :lmao:
Beirut
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:27:42, 22-11-2010

Robban_C

#75 » 19:42:50, 23-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Han samlar ju information för projektet.
Det heter väl "projektering" och brukar vara sketdyrt! :mrgreen:
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se