Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Briggs & Stratton V8

107 inlägg • Sida 4 av 8
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

Robban_C

#46 » 23:19:39, 21-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Separat axel har sina problem det också.
Det kommer att bli en massa ryck och knyck i transmissionen i takt med kompressions- och tändpulserna.


För länge sen åkte jag racing med en gammal Alfa Romeo GT. Motor fram, svänghjul båda fram och bak och växellåda under baksäte, kardan med kardangummin däremellan. Dessutom främre svänghjulet lättat så det var i princip bara en flexplate med startkrans.
Tröttnade på att haverera kardangummin så jag byggde om till en "konventionell" kardan baserad på delar (knutkors) från nån Volvo.
Fungerade inte alls. Upp till 1500 rpm blev det en massa "rassel", antagligen när knutkorsen slog från ändläge till ändläge (samma sak kommer att hända med P-Å:s bygge om han inte har ryckutjämnare).
Resultatet blev att propelleraxeln fick utmattningsbrott och gick av ute på rakan på Mantorp! :slag:
Så man måste respektera även de små krafterna i en mekanisk konstruktion med flera enheter involverade.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17



G-son

#47 » 23:25:48, 21-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns åtskilliga motorcyklar som haft ryckdämpningsgummin till bakdrevet, så det vore inte omöjligt att ordna det antingen på veven eller separata axeln.

Vill man försöka få V8-liknande ljud behöver man nog bygga ett par gemensamma avgasrör och synkronisera vevaxlarna. Med standardljuddämpare kommer det bara bli extra oljud. :|
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

Robban_C

#48 » 23:31:38, 21-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej G-son och välkommen hit!
(ny medlem för er som undrar)

Ja, jag håller med dig på varje punkt.


Om ljudbilden inte stämmer med en "riktig" åtta så kanske man kan lura till det genom att koppla ihop avgaserna från "fel" cylindrar så att "avgasföljden" blir rätt i alla fall?
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Conny Kolsjö

#49 » 23:43:22, 21-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Separat axel har sina problem det också.
Det kommer att bli en massa ryck och knyck i transmissionen i takt med kompressions- och tändpulserna.

Så man måste respektera även de små krafterna i en mekanisk konstruktion med flera enheter involverade.


Mmm men det här är ingen Alfa :P Vissa ryck blir det nog men de spelar nog ingen större roll. Och om man vill saka några mm mellan varje moror så kör med kuggremmar i stället så får man dessutom inget rassel från kedjorna som stör ljudbilden.
Vidare ska man nog inte göra något fult avgas rör utan försöka hålla konstruktionen så nära original det går. Idén med en liten motor med slirkoppling till start tycker jag var kul och visar ju på det övriga sortimentet :thummar:
Senast redigerad av Conny Kolsjö 23:44:56, 21-09-2011, redigerad totalt 1 gång.
Kan man inte göra det med maskin så bör man låta bli!!
Användarvisningsbild
Conny Kolsjö
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:39, 25-12-2006
Ort: Västerljung
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7C
Åkerman EC300"b"
Hanix H26B
Lamborgini Racing 190
Mattsson 266
Clark Michigan 75B
Volvo FL6


Givetvis avatarbildens Nordverk Puma från -61
Samt diverse annat.




Medlems nummer 1528

G-son

#50 » 23:55:06, 21-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för välkomnandet! (Här satt man och letade hållfasthetsdata på stål, och hamnar i en diskussion om Briggs & Stratton istället. Vad är oddsen? :thummar: )

Ett par headers i rostfritt behöver inte vara fulare än standardljuddämparna. En viss artistisk frihet måste man ju ha på tokbyggen av denna kalibern...
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

Exs

#51 » 00:12:41, 22-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

G-son skrev:Tackar för välkomnandet! (Här satt man och letade hållfasthetsdata på stål, och hamnar i en diskussion om Briggs & Stratton istället. Vad är oddsen? :thummar: ...



Du har helt enkelt drabbats av maskinistensjukan du också :thumme: Här kan man nämligen sitta timmavis och med stort intresse läsa om sånt man inte brytt sig ett dugg om förut. En enormt stor, trevlig och intressant kunskapsbas inom alla områden :eat:

Och välkommen hit förresten!

/Erik
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221

per-åke (trådstartaren)

#52 » 00:40:59, 22-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

G-son skrev:
Vill man försöka få V8-liknande ljud behöver man nog bygga ett par gemensamma avgasrör och synkronisera vevaxlarna. :|


Det är en grej som jag vill "komma åt" (v8 ljudet)
Hur synka motorerna? Det är min största fråga.

Välkommen G-son!
ja där ser du hur det kan "slumpa" sig ibland.
Nu har du ju hamnat i ett gott gäng så det är ingen skada skedd.
Själv hoppade jag in här på ett strå, och nu har jag faktiskt ett eget litet hörn här på maskinisten http://www.maskinisten.net/viewforum.php?f=113
Här finns bara "gott folk" som är hjälpsamma och trevliga.
Nu har jag smörat nog :cool2:
Senast redigerad av per-åke 00:46:20, 22-09-2011, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
per-åke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:31:49, 16-10-2009
Ort: Gräsmark/Värmland
Sverige
Maskin: Polaris Scrambler 850 XP H.O EPS 2013
Stiga Park 2011 (såld)
Husqvarna Rider 850 (såld)
1 st Husqvarna automower 430X
2 st Husqvarna automower 450x (sålda)

Ulf

#53 » 08:23:55, 22-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men varför "bara" fyra stycken? När man ändå är på G!

Kanske läge att peta ihop två stycken som en början och lösa de problem som uppstår då, först, sedan dubblera och ta de problemen då. Då blir det kanske inte en skog av problem.

Det kan vara bra att krypa innan man reser sig och går.

Fast det vore rätt coolt!
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

MN

#54 » 08:40:44, 22-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jag skulle bygga detta så skulle jag ta följande idéer som föreslagits:
Separat axel under motorerna. Lagerbockar med självinställande lager så räcker det att få lägena för bockarna raka i ett plan... gemensamt lättsvänghjul med sep startmotor.

Kuggremsdrift. Då slipper man rassliga kedjor och deras smörjningsproblem. Dock halvtråkigt att montera jfr med kedja med lås... :grin: Spännare nödvändigt?

Synkronisering: Alt 1 Krysskilar med bestämd pos i motorns vev och slavveven. Tvivlar dock på att Briggs indexerar det kilspåret. Alt 2 kuggremsdrev med klämförband mot axelnav. Att få detta som en "riktig" 90gr V8 går inte om nu cylindervinkeln inte är 90gr men skit i detta och titta på ex en sidas cylindrar och fasförskjut dem på samma sätt som en rak fyra.

Snida i hop 4-1 grenrör -> utjämningsrör efter grenrören och 1 dämpare efter varje grenrör. Raka eller separat utblås kommer för modligen inte låta bra. Sedan kan inte en liten spis få samma "tunggung" i ljudet som ett jänkarjärn med 1 liter slagvolym per cylinder.

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Ivar Risslén

#55 » 12:00:00, 22-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror att "Ville"-bacillen är smittsam. :mrgreen:

Bygg enligt MN´s förslag på enklaste tänkbara sätt.

Ha en axel som alla motorerna driver med olika kedjor och är lagrad i lagerbockar som man kan schimsa under fötterna så att det blir rätt kedjespänning.
Skall den bara vara för utställning utan att göra nått jobb nån längre tid så klarar man sig nog utan ryckutjämnare.
Ryckutjämnarna kan man göra på olika sätt beroende på utrymme och hur fina de ska vara. Det enklaste är väl att använda en Lovejoy koppling mellan kedjehjulet på samlingsaxeln och samlingsaxeln eller vad man ska kalla den.

Har man kuggremmar så flexar de lite mer än kedjor men är känligare på rätt spänning och byggger mer i axialriktningen har jag fått för mig. ( Jag är allerigiskt mot kuggremmar sedan moppetiden med en Ilo Piano. )


Edit: Svenska språket och rättstavningen.
Senast redigerad av Ivar Risslén 12:08:07, 22-09-2011, redigerad totalt 1 gång.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

per-åke (trådstartaren)

#56 » 15:08:07, 22-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har precis fått ett halvt löfte från B&S Sverige att dom troligtvis kommer ställa upp och sponsra detta bygge. :thummar:
Användarvisningsbild
per-åke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:31:49, 16-10-2009
Ort: Gräsmark/Värmland
Sverige
Maskin: Polaris Scrambler 850 XP H.O EPS 2013
Stiga Park 2011 (såld)
Husqvarna Rider 850 (såld)
1 st Husqvarna automower 430X
2 st Husqvarna automower 450x (sålda)

Holger

#57 » 15:20:51, 22-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thummar:

Och kanske hittar du en liten ruta för en Maskinisten-dekal. :mrgreen:
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

per-åke (trådstartaren)

#58 » 16:22:47, 22-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev::thummar:

Och kanske hittar du en liten ruta för en Maskinisten-dekal. :mrgreen:


Självklart Holger :mrgreen:

Tidsaspekten på bygget är satt till 24 månader då briggs Sverige villa ha den med på elmiamässan 2013.
Användarvisningsbild
per-åke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:31:49, 16-10-2009
Ort: Gräsmark/Värmland
Sverige
Maskin: Polaris Scrambler 850 XP H.O EPS 2013
Stiga Park 2011 (såld)
Husqvarna Rider 850 (såld)
1 st Husqvarna automower 430X
2 st Husqvarna automower 450x (sålda)

Holger

#59 » 16:35:54, 22-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

:buga:
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

G-son

#60 » 17:08:15, 22-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då bör du både hinna bygga, provköra sönder och bygga version 2.0! :grin:
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se