Sträckläste denna nu... Vad hände?
Var inte id'en att ha standardprylar från B&S eller stiga?
Och att det skulle vara Vertikalmotorer?
När jag var mindre så byggde jag många tokiga saker i verkstaden som byn pratade om... jordfräsar som gjorde 40km i timmen, en av de första som satte turboaggregat i 1979 år escort osv... åkgräsklippare som körde ifrån mopeder etc.
Jag hade tagit 4st vangard eller vad de nu heter, monterat dem tätt på ett chassie i 4-kant men med 25mm förskjutning i höjdled.
I centrum hade jag monterat ett vanligt chrysler voyager bakaxelnav i chassit, minst 12 mm gods. vi talar ton av stryk på detta enda lager i ett hjulnav... så 4ggr 18hk är en piss.
4st stiga kuggremmar med tillhörande
hjul som på ett 102M bord eller 107M bultad i
rad på detta centrala axelfäste.
drivremmarna tar upp vibrationerna.
aluminium eller stålremhjul på motorerna.
Dela upp motorerna tandvis mot axeln så du delar upp avgaspulserna.
Bygg avgasrören upp mot varandra över motorerna i en 4 grening.. sätt på en snygg
ljuddämpare upp genom huven som på en vanlig större
traktor... =klart!
Du har en horisontal
axel mitt i maskinen med fruktansvärt vrid som du nu kan dreva upp eller ner valfritt med en vanlig kedja eller drev.Regulatorerna hade jag bara kopplat bort och kört med 4: a vajrar som vilken äldre 4-cyl MC som helst.
Alla startmotorer kopplas ihop naturligtvis.
Förutom motorerna så hade bygget i material stannat på under 20"
Plattan, som motorerna står på, ritar man bara ut en mall och kastar till en som plasmaskär med långsmala hål för motorerna så man kan spänna remmarna med motor monteringen.
sedan ska du hitta en galenpanna som ska svetsa ihop skiten, bara för att bevisa för alla att det går också...
Inte riktigt V8.. 4xV2 blir det, men ljudet borde gå att återskapa vid vissa varv beroende på pulslängd... och maskinerna är tagna från hyllan förutom avgas.
Edit: stavfel