För många herrans år sedan hade jag en 144:a -74 som förstabil när jag gick i gymnasiet. Körde någonstans och bilen stannade som vid soppatorsk, trots att jag hade soppa i tanken. Kunde inte suga fram
bränsle. Blev bogserad hem och fick lossa slangen innan förgasaren, trycksätta tanken med tryckluft tills soppan kom fram och återmontera. Sean fungerade bilen. Kunde köra en månad, sedan fick jag samma fel, med samma lösning. Jag bytte bränslepump till en begagnad, hjälpte inte, Ytterligare en begagnad, samma fel. Ny pump utan förbättring. Borrade bort låscylindern i tanklocket för att vara säker på att det inte blev undertryck i tanken, fortfarande utan förbättring.
Kom på att om jag tömde spolarvätsketanken (som satt monterad uppe vid bromsservot på -74:orna), kopplade slangen direkt till förgasaren och fyllde tanken med bensin kunde jag starta och köra, men bara i 60 - 70 km/h, sedan räckte inte bränsleflödet till utan bilen började hacka. Men jag kunde i alla fall komma hem.
Lång tid körde jag också runt med en tryckluftstank i baksätet för att kunna trycka fram bensin när så behövdes.
Jag bytte det mesta som gick lätt att byta utan att det hjälpte. Till slut så såg jag på bränsleledningen en rostfläck. Där var helt torrt, men i ren frustration kapade jag röret där och krängde på en
slang. Sedan gick bilen utan det felet tills den skrotades.
Där hade tydligen varit en rostpor som kunde fungera som
ventil så det ibland kunde suga in
luft, men det läckte inte ut någon bensin.
Ett annat problem som inte var helt ovanligt på 140:orna var att det rostade hål på bränsleröret precis där det kom upp från tanken.
Det kan alltså vara värt att kontrollera bränsleledningen hela vägen från botten av tanken till förgasaren. Kontrollera också eventuella filter och pumpar, både inne i tanken och på vägen fram. Satt ett filter i botten av tanken på 140:orna som kunde hitta på mycket strul.