Grabben investerade i en Flipper 700 båt nyligen.
Årsmodell kanske 76, motorn från samma årtionde antagligen.
Stått på land i över 3 år nu utan användning eller service.
Där är en Volvo penta B21 bensinmotor som lär kallas AQ140A.
Den är bestyckad med två Solex 44 PHN3
förgasare och inte försedd med nån typ av choke.
För att få igång den måste man pumpa med gasreglaget väldigt mycket tills motorn blivit varm, och dessutom hålla varvtalet över 2000 r/min.
Har haft den ena förgasaren på ultraljudstvätt ( för att se om det alls lönar sig ) och den ser ren ut nu.Men före tvätten så var där i flottörkammaren ngt vitaktigt mjöl som gick delvis att putsa bort med pensel och bensin.
Har inte hunnit testa förgasarna ännu men undrar vad ni anser om detta ?
- har dessa motorer den här egenskapen från början eller är det som en montör sade att avgaslimpan är sönderrostad ( det syns att den är utbytt åtminstone en gång då färgen inte är volvos original )
Där lär vara nån
mellanvägg i limpan som skiljer avgaserna från
cyl 1 och 4 från 2ans och 3 ans utlopp ,
Varför är det så viktigt att de skiljes åt ?
Denna skiljevägg lär rosta mycket och då fördärvas också utloppet från fyrans cylinder också sägs det.
Försökt söka på alla båtforum i sverige om detta men vad säger ni här ?
tacksam för alla svar
Flyttade tråden till lämpligare forum /magloman