Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Sliten turbo?

11 inlägg • Sida 1 av 1
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

Henrik1977 (trådstartaren)

#1 » 00:22:58, 18-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en traktor, en case 1490, som jag tycker är lite svagare än den har varit. Turbon läcker lite olja, inte så att det ryker,, men det är lite oljigt i insuget, och utanpå, men det som är utanpå borde väl komma från oljeröret?
Men, om turbon är så sliten så att motorn blir svagare, då måste den väl vara ordentligt sliten? Så sliten att turbinen har skavt i väggen och orsakat större glapp mellan turbin och vägg så att den helt enkelt läcker förbi luft och trycket blir sämre, eller? Eller på vilket sätt kan annars en turbo bli sliten?

1 person gillar det här inlägget.
Henrik1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:19:34, 12-08-2010
Ort: Västragötalands län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 1370
Case 1370
Case 1690
Case 1490
Case 1494
MF 8120
Volvo BM 868
Lundberg 342
Traktorgrävare Valmet 8000
Tröska MF 30



bonnen513

#2 » 05:52:09, 18-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbinvingarna blåst bort
Står still
Sitter ett borr i som blockerar den
Problem före turbon med hopsugna slangar eller tätt luftfilter
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

fretchi

#3 » 06:54:35, 18-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den kan ju också ha skurit ihop helt så den står still, eller läckage på trycksidan.

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Åsa-Nisse

#4 » 10:12:16, 18-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

En turbo blir inte sliten på det sättet att vingarna går i turbinhuset. Händer detta så rasar den helt och skrotet far in i insugningsventilerna. Slitaget i en turbo är att tätningarna i de flytande lagren börjar läcka så motorn börjar blåryka. Då är det tid att byta. Att motorn tappar ork är oftast att spridare börjar bli slitna och inte fördelar bränslet på rätt sätt tillsammans med slitna kolvringar. Feljusterade ventiler och sliten transmission så det blir för sen pumpinställning är andra orsaker.

1 person gillar det här inlägget.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

Henrik1977 (trådstartaren)

#5 » 22:06:34, 02-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok.. Jag renoverade motorn för 2 år sen, bytte kolvringar, satte i nya spridarmunstycken. Turbon gjorde jag inget med, men trycksidan såg jag från änden där den suger in luften, och där var det inget fel. Enligt reparationshandboken var det inte för mycket glapp heller. Lite oljigt var det i insuget, men det har det varit länge och det har inte blivit värre, och motorn ryker inte. Turbinen på avgassidan har jag ju dock inte sett... Topplocket lämnade jag in på renovering, så ventilerna borde det inte vara något fel på. Men jag tycker ändå att traktorn är svagare än den var förr. Kan det vara något med insprutningspumpen?
Henrik1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:19:34, 12-08-2010
Ort: Västragötalands län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 1370
Case 1370
Case 1690
Case 1490
Case 1494
MF 8120
Volvo BM 868
Lundberg 342
Traktorgrävare Valmet 8000
Tröska MF 30

torbjorn_forsman

#6 » 22:11:22, 02-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stopp i ljuddämpare så det blir för stort mottryck efter turbon?
Om det finns rökbegränsare på insprutningspumpen (vanligtvis en membrandosa som känner av laddtrycket via slang till insugningsröret), är den slangen hel och resten av mekanismen i ordning?
Läckage på insugssidan så att en del av laddtrycket blåser ut i luften (läcka i ev intercooler, någon sprucken gummibälg eller liknande)?
Kollat ventilspel?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ivar Risslén

#7 » 22:36:58, 02-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

När byttes bränslefiltren senast?
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

fretchi

#8 » 09:20:29, 03-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åsa-Nisse skrev:En turbo blir inte sliten på det sättet att vingarna går i turbinhuset. Händer detta så rasar den helt och skrotet far in i insugningsventilerna. Slitaget i en turbo är att tätningarna i de flytande lagren börjar läcka så motorn börjar blåryka. Då är det tid att byta. Att motorn tappar ork är oftast att spridare börjar bli slitna och inte fördelar bränslet på rätt sätt tillsammans med slitna kolvringar. Feljusterade ventiler och sliten transmission så det blir för sen pumpinställning är andra orsaker.


En kompis tiil mig var med om att turbon var stum, axeln hade skurit i lagringen. Så nog kan det hända annat än ökad oljeförbrukning. Även om det du nämner nog är klart vanligast.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Henrik1977 (trådstartaren)

#9 » 15:30:33, 18-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rökbegränsare finns inte. Inget luftläckage. Luftfilter är nya, bränslefiltren är det inget fel på. Vad jag kan känna så snurrar turbon som den ska.
Kan insprutningspumpen vara sliten eller felinställd? Går det inte att ställa på instprutningspumpar hur mycket bränsle de ska ge för att hålla varvet?
Henrik1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:19:34, 12-08-2010
Ort: Västragötalands län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 1370
Case 1370
Case 1690
Case 1490
Case 1494
MF 8120
Volvo BM 868
Lundberg 342
Traktorgrävare Valmet 8000
Tröska MF 30

QV_

#10 » 15:41:19, 18-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åsa-Nisse skrev:En turbo blir inte sliten på det sättet att vingarna går i turbinhuset. Händer detta så rasar den helt och skrotet far in i insugningsventilerna.


Då han jag renovera turbon i tid då på min 9K.

För jag hade ett högre vinande ljud. Köpte en renoveringssats på ebay.
Men efter att ha öppnat turbon i skickarbänken med kofoten så märkte jag att den varit renoverad innan (större flytande lager)
Men de nya tätningarna tog bort vinljudet.

Allt var så slitet att vingarna tog i huset. De nya tätningarna stabiliserade upp allt så länge jag hade kvar bilen.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Simnil

#11 » 15:08:41, 18-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

En glidlagrad turbo har ett radiellt glapp då den saknar oljetryck, den ska däremot inte ha något axiellt glapp.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se