Sida 1 av 1

Vevaxel som gått varm = skrot?

InläggPostat: 12:36:42, 11-07-2023
av magnusk750
Vevaxlar till Dneprmotorocyklar börjar bli bristvara. En kund behöver en vevaxel men jag har inget bra att erbjuda. Hans motor har skurit. Hur illa är det frågade jag och han sa att åtminstone en stake har blivit blå. Både vevaxel och stakar är gjutjärn och som vevlager sitter det lagerhalvor av biltyp, det är ungefär vad jag kan säga om material och kosntruktion. Om vi utgår från att stakarna fortfarande är raka, påverkar varmgången materialet? Vevlagerskålar finns i underdimension, med andra ord, skulle det gå att slipa vevaxeln och använda?
Bild

Bild

Re: Vevaxel som gått varm = skrot?

InläggPostat: 12:53:38, 11-07-2023
av bert
Stor risk staken som är blå är för stor men det går att fixa men hur det påverkar materialet det får du rådfråga folk med mer kunskaper än mig
Men det man bör börja med är att mäta upp vev och stakar det och bearbetning bör en motorslipfirma klara av

Re: Vevaxel som gått varm = skrot?

InläggPostat: 13:12:32, 11-07-2023
av kimmen
Om det vore en gammal bil, då skulle jag kassera den blåa staken och mäta upp eller byta den andra också för säkerhets skull.
Vevaxeln skulle jag låta den som SKA slipa om den avgöra om det fungerar

Re: Vevaxel som gått varm = skrot?

InläggPostat: 14:32:45, 11-07-2023
av Stefan1972
Oftast tar man ju den säkra vägen och ersätter tveksamma delar om det finns nytt men finns det inget så får man ju ta det man har. Jag har då fått vevstakar till tyngre grejer renoverade efter att de gått varma i storänden. Materialet i sig tål nog ganska mycket. Vevaxlar tex ythärdas ju många ggr och de värms knallröda på ytan så nog tror jag man vågar använda delar trots blåanlöpt.

Re: Vevaxel som gått varm = skrot?

InläggPostat: 14:37:31, 11-07-2023
av MrCrankyface
Skulle tro att största risken med varmgång är att kristallstrukturen i materialet ändrats, dvs värmebehandlingen "från fabrik" är kass.
Med det sagt så kan det säkert fortfarande fungera om man sliper till allt inom tolerans igen, möjligtvis med något sämre livslängd än original.
Såvida inte varmgången följts av snabb och kraftig nerkylning så bör det vara relativt lugnt.
Det som generellt sker med gjutjärn som värms upp och kyls kraftigt är att materialet blir fruktansvärt hårt och sprött, med sprickbildning som följd, nu pratar vi dock i princip glödande.
Mindre uppvärmning, typ några hundra grader, så är materialet troligtvis OK om än något mjukare.