Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Vevaxel som gått varm = skrot?

5 inlägg • Sida 1 av 1
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

magnusk750 (trådstartaren)

#1 » 12:36:42, 11-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vevaxlar till Dneprmotorocyklar börjar bli bristvara. En kund behöver en vevaxel men jag har inget bra att erbjuda. Hans motor har skurit. Hur illa är det frågade jag och han sa att åtminstone en stake har blivit blå. Både vevaxel och stakar är gjutjärn och som vevlager sitter det lagerhalvor av biltyp, det är ungefär vad jag kan säga om material och kosntruktion. Om vi utgår från att stakarna fortfarande är raka, påverkar varmgången materialet? Vevlagerskålar finns i underdimension, med andra ord, skulle det gå att slipa vevaxeln och använda?
Bild

Bild
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet



bert

#2 » 12:53:38, 11-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stor risk staken som är blå är för stor men det går att fixa men hur det påverkar materialet det får du rådfråga folk med mer kunskaper än mig
Men det man bör börja med är att mäta upp vev och stakar det och bearbetning bör en motorslipfirma klara av
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

kimmen

#3 » 13:12:32, 11-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det vore en gammal bil, då skulle jag kassera den blåa staken och mäta upp eller byta den andra också för säkerhets skull.
Vevaxeln skulle jag låta den som SKA slipa om den avgöra om det fungerar
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Stefan1972

#4 » 14:32:45, 11-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oftast tar man ju den säkra vägen och ersätter tveksamma delar om det finns nytt men finns det inget så får man ju ta det man har. Jag har då fått vevstakar till tyngre grejer renoverade efter att de gått varma i storänden. Materialet i sig tål nog ganska mycket. Vevaxlar tex ythärdas ju många ggr och de värms knallröda på ytan så nog tror jag man vågar använda delar trots blåanlöpt.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

MrCrankyface

#5 » 14:37:31, 11-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle tro att största risken med varmgång är att kristallstrukturen i materialet ändrats, dvs värmebehandlingen "från fabrik" är kass.
Med det sagt så kan det säkert fortfarande fungera om man sliper till allt inom tolerans igen, möjligtvis med något sämre livslängd än original.
Såvida inte varmgången följts av snabb och kraftig nerkylning så bör det vara relativt lugnt.
Det som generellt sker med gjutjärn som värms upp och kyls kraftigt är att materialet blir fruktansvärt hårt och sprött, med sprickbildning som följd, nu pratar vi dock i princip glödande.
Mindre uppvärmning, typ några hundra grader, så är materialet troligtvis OK om än något mjukare.
Användarvisningsbild
MrCrankyface
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:58:35, 12-08-2018
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Storebro BA SA 205B(1938)
K&T 2HL(1947)
Kasto VBS202A(1970)


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se