De där små kinatillverkade pumpvärmarna säljs lite varstans på t ex Wish och Aliexpress. Ett tips är att plocka isär värmaren och avsyna och ev städa upp elinstallationerna i den innan montering, de har säkert aldrig varit i närheten av något godkänt provinstitut för CE-märkning och det kan nog vara lite si och så med egenkontrollen hos tillverkaren också.
En värmare som jag har köpt men inte monterat än, visade sig ha ett överhettningsskydd (klixonkontakt) felmonterat, det satt flera mm från den yta det borde ha legat an mot. Dessutom passade inte nätkabelns pågjutna dragavlastning till urtaget i lådan utan den kunde hoppa loss av sig självt, fick hjälpa upp saken med någon uretanbyggtätningsmassa.
Jag ska också borra ett dräneringshål i kopplingslådan när väl värmaren monteras och jag vet vilken sida som hamnar nedåt.
Om det rör sig om ett fordon med värmekran bör man INTE montera motorvärmaren på en
slang till värmepaketet, då blir det ofelbart utlöst överhettningsskydd och kanske ännu värre följder om man råkar koppla in värmaren då kranen är stängd. Finns det en yttre kylvattenkrets som inte kan strypas av någon
termostat eller
kran (t ex för
oljekylare, insugningsrörsförvärmning på bensinare eller liknande), så är det bättre att koppla in motorvärmaren där. En annan möjlighet är att förregla värmaren med en
strömbrytare som påverkas av värmereglaget, så den inte får någon
ström om inte värmekranen står fullt öppen.