Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Demontera motorvärmare

10 inlägg • Sida 1 av 1
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

913N (trådstartaren)

#1 » 18:43:52, 07-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Försöker demontera en blockvärmare (Defa 411042) ur en MB 1223 med 906 motor.
Då den inte blir varm längre tänkte jag byta ut den mot en ny likadan.
Den har varit monterad i dryga 20 år så sitter den bra hårt och så är det ganska så trångt bakom grenrör och turbo.
Den är INTE fastskruvad utan enbart inknackad.

Goda råd och tips på hur man får bort eländet mottages tacksamt.

Bild
userpix/461638_18JWAFBMRWW6Y1694104756.jpg
913N
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:52, 27-08-2022
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: MB 1223



ac tc

#2 » 10:06:14, 14-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det ingen annan ledig frysplugg du kan stoppa in den i?
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

913N (trådstartaren)

#3 » 14:07:52, 18-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är den ur!
Bild

Jo det fanns lediga fryspluggar men nu är den gamla också borta och den nya sitter där den ska.
Tog lång tid men gick ändå över förväntan och med magnet lyckades jag rädda det mesta av metallspånet.
913N
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:52, 27-08-2022
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: MB 1223

GC59

#4 » 17:13:05, 18-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en sådan i pickupen , fungerar bra :grin: 1100w , cirkulerar vätskan i motorn , kopplad på elementslangen.


Bild

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
GC59
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:49:45, 06-03-2023
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 5000 , Deutz.

mimeck

#5 » 17:52:33, 18-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var har du köpt den? 1100w borde värma ordentligt.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#6 » 23:49:31, 18-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

De där små kinatillverkade pumpvärmarna säljs lite varstans på t ex Wish och Aliexpress. Ett tips är att plocka isär värmaren och avsyna och ev städa upp elinstallationerna i den innan montering, de har säkert aldrig varit i närheten av något godkänt provinstitut för CE-märkning och det kan nog vara lite si och så med egenkontrollen hos tillverkaren också.
En värmare som jag har köpt men inte monterat än, visade sig ha ett överhettningsskydd (klixonkontakt) felmonterat, det satt flera mm från den yta det borde ha legat an mot. Dessutom passade inte nätkabelns pågjutna dragavlastning till urtaget i lådan utan den kunde hoppa loss av sig självt, fick hjälpa upp saken med någon uretanbyggtätningsmassa.
Jag ska också borra ett dräneringshål i kopplingslådan när väl värmaren monteras och jag vet vilken sida som hamnar nedåt.

Om det rör sig om ett fordon med värmekran bör man INTE montera motorvärmaren på en slang till värmepaketet, då blir det ofelbart utlöst överhettningsskydd och kanske ännu värre följder om man råkar koppla in värmaren då kranen är stängd. Finns det en yttre kylvattenkrets som inte kan strypas av någon termostat eller kran (t ex för oljekylare, insugningsrörsförvärmning på bensinare eller liknande), så är det bättre att koppla in motorvärmaren där. En annan möjlighet är att förregla värmaren med en strömbrytare som påverkas av värmereglaget, så den inte får någon ström om inte värmekranen står fullt öppen.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

mimeck

#7 » 06:17:59, 19-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har funderat på nått liknande men just nu funkar alla vämare..
Jag kommer nog att leta efter nånn säker och CE-godkänd variant.
Med 1100 watt borde den kunna värma kupe'n också. Tänkte att man kanske kan ha ventilationsfläkten på som på en bränslevärmare (typ webasto, ebersprächer)
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#8 » 07:39:18, 19-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Räkna med att kupéfläkten och värmepaketet kommer att kyla ut motorn i så fall. Man kan iofs låta en termostat i kylvattnet styra kupéfläkten så den t ex inte startar förrän kylvattentempen är över 40 grader.

CE-märke finns på alla de där kinavärmarna, men det EU-direktiv som har med elsäkerhet att göra (LVD) kräver ju inte att någon myndighet testar och godkänner allt som ska CE-märkas, det räcker med självdeklaration från tillverkaren eller ett test hos vilket labb som helst, som inte behöver övervakas av någon myndighet.
Så vare sig det finns ett CE-märke eller inte får man fungera som sitt eget elsäkerhetslabb och åtminstone ta en snabbtitt på hur sakerna ser ut.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

GC59

#9 » 09:41:23, 19-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

mimeck skrev:Har funderat på nått liknande men just nu funkar alla vämare..
Jag kommer nog att leta efter nånn säker och CE-godkänd variant.
Med 1100 watt borde den kunna värma kupe'n också. Tänkte att man kanske kan ha ventilationsfläkten på som på en bränslevärmare (typ webasto, ebersprächer)


Jag har haft denna i bilen i 10 år nu och tycker den värmer bättre än blockvärmaren. Nej man kan ju inte
montera en sådan på elementslangen om det finns nån typ av kran / strypning men det förutsätter man ju
att man förstår. Men på den aktuella bilen regleras varm/kallt via ett spjäll så det är fritt flöde hela tiden
genom elementet. Testade värmaren inkopplad ca 3 tim en gång vid -13 och motorn ( 5L v8 ) kändes ljummen
på de ställen man kom åt att känna med handen.

Jag köpte den här:
http://www.123ignition.se/produkter.php

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
GC59
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:49:45, 06-03-2023
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 5000 , Deutz.

mimeck

#10 » 17:18:45, 19-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske blir en sånn värmare nånn gång. Det mest optimala skulle ju vara bränslevärmare i alla fordon. I XC-70:n har jag både el och dieselvärmare.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se