DennisCA skrev:Jag fyller på saaben för där är filtret så högt placerat på motorn (B202:a). På de andra bilarna är filtret vid botten och oljan rinner ner i filtret då man fyller på oljan tänker jag?
Nej, oljefiltret sitter alltid efter oljepumpen, och den i sin tur sitter ovanför oljenivån i tråget. Så ingen olja kan nå filtret innan motorn startas och oljepumpen börjar gå.
Men det finns ju som sagt många motorer där det är omöjligt att förfylla filtret. T ex Citroëns G-motorer (i GS och GSA), där det sitter mitt uppe på flänsen mot växellådan, med anslutningen nedåt. Eller alla motorer som har insatsfilter med locket riktat nedåt (t ex en hel del motorvarianter i framhjulsdrivna Volvo från 00-talet). Eller motorer med insatsfilter som sitter horisontellt eller snett på något vis (t ex Volvo B16, motorerna i svansmotor-Skoda, moderna PSA 1,6 l dieslar).
Det finns ju också en del motorer, även om de är sällsynta idag, med någon slags centrifugalrenare som inte alltid går att fylla med olja innan motorn startas. T ex Simca från 60-talet där den sitter inbyggd i vevaxelremskivan, man får skruva loss ett lock på remskivan och skrapa ur smutsen som sitter i det. Eller de turbinartade centrifugalrenare som har suttit på många Scaniadieslar.