Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexÅkermans[Åkerman] Mjukvara/elektronik

Åkerman H7mc startar hyrdaliken fungerar men går inte köra

3 inlägg • Sida 1 av 1
Nyare maskiner är uppbyggda runt om en dator. Här är forumet för diskussioner om detta ...

terzy (trådstartaren)

#1 » 19:40:00, 01-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan

Jag köra idag och helt plötsligt stannade maskinen och varvspaken åkte tillbaka.
Displayen slokande och det luktade rök från säkrings skåpet.


Den går inte köra framåt eller bakåt.
Jag kan använda hela grävdelen och snurra.
Den fungerar även UTAN den lilla spaken man måste fälla upp för att få igång hydraliken.
Det är också som att den är i läget då den väljer själv varv för om jag kör igång drivnings spaken så varvar den mycket.

Någon som vet vad det kan vara?
Jag hade liknande fel en gång innan och då bytte jag några säkringar men funkade inte denna gången.

Kunde inte använda Rotortilt knapparna heller

Tack på förhand.
Senast redigerad av terzy 10:16:37, 02-05-2024, redigerad totalt 2 gånger.
terzy
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:20:22, 09-11-2020
Ort: Kronoberg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Åkerman H7mc -92 Med rotortillt Enligt säljaren =)



torbjorn_forsman

#2 » 23:35:34, 01-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Börja med att avsyna noggrannare kring säkringarna och försök hitta vad det är som har gått varmt och börjat lukta rök. Ta sedan, med hjälp av elschema, reda på vad som rimligtvis kan ha orsakat den varmgången.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

terzy (trådstartaren)

#3 » 10:12:15, 02-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

FELSÖKNINGEN ÄR...

I säkringskåpet finns en rund säkring Vänstersida.
Denna en en extra huvudbrytare till de 10 nedersta säkringarna. De 5 övre går INTE genom denna därför fungerar endel saker man den går INTE köra framåt och displayen lyser inte.

Det går att testa med en elmätare Slå på huvudbrytaren och tändningen i maskinen

Ta - på minus på batteriet och sedan + på den vänstra röda "tjocka" kablen som går in i den den runda säkringen. Denna bör ge ca 25
Sedan flyttar du mätaren till den som är precis till höger om den. Om säkringen är paj så ger denna 0
(Obs lägg inte plus och minus mellan dessa :smile: ) för då kommer du få 25 ändå

Du kan testa elmätaren och ta minus på minus på batteriet och sedan testa alla säkringar 1-15 på höger sida. Du bör då få 25 på de översta 5 men sedan 0 på de nedersta 10.

KOMMA RUNT PROBLEMET TILLFÄLLIGT:
OBS OBS KOPPLA BORT ALLA KABLAR FRÅN BATTERIET FÖRST INNAN DU GÖR NÄSTA DELAR:

Du kan flytta den vänstra kabeln som går in i den runda säkringen till där den går ut då får du ström direkt i displayen och allt annat. Då är det igång även om du inte har igång tändningen.

Lösningen presenterades av Älmeboda maskinservice ett otroligt stort tack till dem! Maskinen stod mitt på en enfilig väg och gick inte flytta.

Säkringen kostar ca 700-800 kr typ +moms och frakt 20240502
https://almeboda-maskinservice.se/

3 personer gillar det här inlägget.
terzy
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:20:22, 09-11-2020
Ort: Kronoberg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Åkerman H7mc -92 Med rotortillt Enligt säljaren =)


Återgå till [Åkerman] Mjukvara/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se