Marcus_borås skrev:Jag har lapp på brevlåda, med i Nixs,
Skulle det fungera lika bra med dimorep?
Anpassade citat-koden /Holger
Marcus_borås skrev:Jag har lapp på brevlåda, med i Nixs,
Vad kul att ni vill va med i diskussionenSBM skrev:Hej!
Jag har tittat på ditt ärende och ser att du har varit i kontakt med vår kundtjänst tidigare. Vad som inte framgår i ditt blogginlägg, men som du framförde under telefonsamtalet är att du inte hade försäkringsvillkoren som skulle ha skickats med försäkringsbrevet. Varför du inte fick dessa villkor är oklart, du kanske råkade slänga eller förlägga dessa, det kan också vara så att vi missade att bifoga dessa i brevet som skickades till dig.
Innan man tecknar och betalar en försäkring så är det viktigt att man tar del av försäkringsvillkoren så att man vet vad som försäkringen täcker för, om det finns undantag i villkoren.
Att få ta del av försäkringsvillkoren är enkelt, man ringer vår kundtjänst så skickar de det brevledes eller så kan man gå in på vår hemsida och läser det där.
Att du valde att betala för en försäkring utan att ha läst igenom villkoren och därmed veta vad som gäller är tyvärr tråkigt. Varje försäkring har försäkringsvillkor och ingen försäkring i världen täcker varje tänkbart scenario. Vad varje specifik försäkring täcker eller inte täcker står alltid i villkoren.
Men specifikt i ditt ärende så kan det vara så att vi har felat. Det genom att du kanske inte fick försäkringsvillkoren bifogade och då var det ett misstag från oss. Utöver det så hade säljaren bara lovordat försäkringen och du hade inte direkt möjlighet följa upp villkoren och särskilt undantagen där försäkringen inte täcker.
Med den saken i tanke så ber jag dig skicka in en skriftlig skadeanmälan så får vi titta på ditt ärende med bredare infallsvinkel för rådande omständigheter i ditt specifika fall.
Med vänlig hälsning
Mikael
SBM - Kundtjänstansvarig
Servicekort - bristande information
Anmälaren utsattes för en fickstöld på ett sådant sätt att han inte omedelbart uppfattade stölden. I servicekort eller försäkringsbrev hänvisas dock inte till begränsningar i försäkringsvillkoren.
I likhet med bolaget finner nämnden utifrån den berättelse som anmälaren har lämnat att han får anses ha utsatts för en fickstöld.
Av utredningen framkommer att Moderna Försäkringar den 23 juni 2006 tillsänt anmälaren ett försäkringsbrev och ett servicekort. Försäkringsbrevet ger upplysning om att reseskydd ingår och att reseskyddet "ger ersättning om något skulle hända dig eller dina ägodelar på resan". I servicekortet anges att det nedan "framgår hur din försäkring gäller vid utlandsresa och vilka försäkringsmoment som ingår". Bland annat anges därunder att reseskyddet medger ersättning "om du eller medförsäkrad drabbas av överfall, rån eller personskada" samt "om du blir bestulen". Några inskränkningar i dessa delar anges inte och någon hänvisning till andra försäkringsvillkor finns inte vare sig i försäkringsbrevet eller på servicekortet.
Anmälaren har blivit bestulen på pengar vid tillfället. Mot bakgrund av vad som framgår av försäkringsbrev och servicekort har han därmed rätt till ersättning ur försäkringen. Anmälarens talan ska därför bifallas.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst