Man ska ju inte acceptera första budet eftersom det är lågt vilket ju ligger i sakens natur! Handläggaren är ju satt där delvis för att hålla i kostnaderna, förhandla stenhårt säger jag. Behålla bilen + ersättning verkar variera mellan olika bolag och tidsåldrar.
Det finns ju olika taktiker vid förhandling.
Jag kommer ihåg för ca 10-12 år sedan då vi behövde en andrabil. Letade efter en Vw av nåt slag då jag kan dem ganska bra, en udda lågmilad gubbkörd Polo kombi med ac och
dragkrok dök upp. Man fick
iaf köra Eu-släpet sakta!
Först lyckades jag möta en parkerad bil i byn som snyggt ställt sig MITT I vägen snövintern 2012, drivorna var 1,3m höga och vägen 3,5m bred och felet mitt iom att hennes bil stod stilla. Repad sida och efter viss förhandling gick jag ur det med 8000:- på fickan som jag använde 60:- av till en tub autosol och sedan körde jag glatt vidare.
Nästa vinter var det dags igen, denna gång hade jag parkerat på infarten till vår gata och knatat 30m till brevlådorna varvid min granne kommer i sin bil kikandes/vinkandes på mig samtidigt som han svänger runt hörnet i blindo och smack där stod min bil!
Ny vända med bolaget och handläggaren säger surt att "Jag känner igen denna bilen!" = vi kostar inte på den mera utan nu löser vi in den då utbyte av bakskärm och baklucka + diverse skulle kosta 32 000:- och bilen är väl värd 25 000:- på sin höjd.
Nej svarade jag de som ligger ute har gått 20-30 000 mil och min har bara 9000 på mätaren. Skaffa mig en lika fin lågmilad var mitt krav. De lagade bilen.
Nog går det att förhandla alltid,,,,
/C