Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Nissan X-Trail: TDI - Hur funkar den?

29 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bil-teman här

Danskar´n (trådstartaren)

#1 » 11:27:56, 22-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. Har en Nissan X-trail TDI från 2002. Är mycket nöjd med den, men här om dagen beter turbon sig lite konstigt. Ibland tar inte turbon i, typisk i 5. och 6. växel. Om jag trampar till pedalen tar den I, för det mesta. Det samma hander I låga växslar, men inte så typisk.
Nu är det så att min Nissan ligger på gränsen där det går att läsa felkoder - vid sista besiktning,(april), fick jag gratis El-test, därför att det bara gikk att kolla bränslesystemet, som viste 0 fel.
Vad styrar turbon?
Jag är inte någon mekanisk geni, så förklaringar på "low-tech" svenska uppskattas... :smile:

Hälsningar

Uffe
Danskar´n
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:25:48, 06-06-2013
Ort: Västernorrland, Ånge kommun
Maskintyp: Traktor
Maskin: Holder A55



nisse

#2 » 20:25:13, 22-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbo: http://www.turbohuset.se/index.php/turb ... r-en-turbo
Överlag tror jag att dessa X-trail var rätt felbenägna i insprutningen, Turbo, el. Är det kraftförlusten som du menar med att turbon tar inte i? Kan du inte mycket om bilar så får du nog hitta en bra verkstad. Ingen av dessa komponenter kan man skruva i själv utan någon vidare kunskap tycker jag.

Nisse
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)

AN

#3 » 20:46:58, 22-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan inte modellen, men..
Är det inte variabelt avgashus på dem?
Händer ju i bland att "vingarna" i dessa hus kärvar. När du" ger på", kanske klaffarna står i öppet läge, vilket ger stort turbohus, med dålig respons.
Bara ett förslag, då jag egentligen inte kan modellen.

Finns de på detta forum som kan detta mycket bättre än mej, så vi får hoppas de kommer med förslag.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Danskar´n (trådstartaren)

#4 » 23:22:09, 22-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för respons. jag har studerat lite på hur en turbo funkar och blev lite klokare... :hurra:

När jag kör i accelrationsläge i låg växel, funkar det för det meste, men ibland känns det som att motorn bromsar... som att turbon slår av, typisk i hög växel.
Har inte tänkt att skruva själva men vore kul att veta vad mekanikern pratar om... särskild om han ska fixa något... :???:
Kann ju vara nån läcka så trycket är fel.

Nu vet jag allenfalls lite om grejen.

Mvh

Uffe
Danskar´n
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:25:48, 06-06-2013
Ort: Västernorrland, Ånge kommun
Maskintyp: Traktor
Maskin: Holder A55

agvg

#5 » 21:53:54, 23-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Er ikke egr-ventilen som jukser?
agvg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:12:55, 27-02-2011
Ort: Brandbu/Aurland
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus C-355 MF 135

Danskar´n (trådstartaren)

#6 » 23:53:12, 23-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kunne tenkes... pratade med flere verksteder I dag men alle enten hadde eller skulle ha ferie, så får ta det lite lugnt till de kommer tilbaks.
takker for feedback.
Danskar´n
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:25:48, 06-06-2013
Ort: Västernorrland, Ånge kommun
Maskintyp: Traktor
Maskin: Holder A55

Danskar´n (trådstartaren)

#7 » 19:08:27, 18-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jajamen... så kör vi igen! Jag fortsätter denna tråd och hoppas att någon ger respons.
Efter sista bråk med Nissan x-trail´en, bytade jag filter och det gjorde stor skilnad. Den gikk bra en tid, men här på försommaren var den tokig igen... åkte till Östersund och retur och det känndes som att köra på känguru-diesel! Mekaren hittade inga fel på datoren! Hällde på RedLine reningsmedel och det gjorde ett visst förbättrande. Han var säker på att det var högtrykkspumpen som hade fel. (Mycket mycket dyr).
Jag gav den RedLine båda i motor och bränsle och den gikk bra till här om dagen, då den började igen.
Har hittat en Renault Espace 2.2 DCI som har lite samma problem. Begge bilarne har varit vid olika värksteder utan att någon felkoder hittats.
Min 8 miljoners fråga är då: Varför hittas inga felkoder, när speciellt Renault´ens varningslampor lyser? Begge bilar är samma årsmodell - 2002, så det skulle vara möjligt att diagnosticera fel, eller måste man till specialvärksted för att de har speciella datorer som inte finns vid "vanliga" mekare?
jag har kört diesel sedan mittet av 1980-tallet och har ta mej f** aldrig upplevd något såhär... håller på att bli galen!.. :aaargh:

Någon måste veta något om dethär.....

Med vänliga hälsningar
Uffe
Danskar´n
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:25:48, 06-06-2013
Ort: Västernorrland, Ånge kommun
Maskintyp: Traktor
Maskin: Holder A55

Tjocksmocksjocke

#8 » 19:45:41, 18-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skall komma med ett förslag på vad jag tror det är, men först en fråga:

Har du en knapp där du kan öka tomgången någonstans?
Hur kan vägen vara så här dålig? Den var ju utmärkt på kartan...
Användarvisningsbild
Tjocksmocksjocke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:07:47, 11-07-2012
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor

Tjocksmocksjocke

#9 » 20:06:18, 18-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skit samma jag tror såhär:

Din bil kan inte bestämma sig för om den har en växel i eller om det är friläge, elektroniken i den vet därför inte hur den skall jobba. Det mest troliga är att du har en frilägesgivare på höger sida av växellådan under bilen och att denna har sagt upp sig, kryp under bilen och drag ut den (redigt krångligt) och provkör sedan. Knappen för förhöjd tomgång (om du nu har en sådan) kommer inte att fungera mer, men vem behöver den?

Jag hade detta problem på en King Cab för många år sedan, och ingenstans kunde man få tips om fel, jag Googladw i timtal flera dagar på all världens forum. Men icke. Så jag kom på det själv då jag en gång hade högtomgångsknappen intryckt och lade i en växel, varvet sjönk ingenting, så slutsatsen var att bilen inte visste att växeln låg i...
Hur kan vägen vara så här dålig? Den var ju utmärkt på kartan...
Användarvisningsbild
Tjocksmocksjocke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:07:47, 11-07-2012
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor

agvg

#10 » 05:12:54, 19-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du må nok på ett merkeverksted skal du få ut feilkodene, lyser lampa skal du normalt ha en feilkode. En egr som henger vil gi totalt tap av turbotrykk og ofte vill disse jukse så du har en av og på motor. Men før du bruker penger få lest ut feilkodene på ett merkeverksted.
agvg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:12:55, 27-02-2011
Ort: Brandbu/Aurland
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus C-355 MF 135

Danskar´n (trådstartaren)

#11 » 10:56:24, 19-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja jeg luter også till den teorien mer å mer. Jeg minns ditt svar engång i fjor om egr ventilen, men etter RedLine behandlingen var det som att det bedret sig... men som du sier - den kan krangle så det blir av og på.
Jeg hitter ett merkeverksted og melder tillbaks.
Takker så langt

Med vänlig hälsning

Uffe
Danskar´n
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:25:48, 06-06-2013
Ort: Västernorrland, Ånge kommun
Maskintyp: Traktor
Maskin: Holder A55

Tjocksmocksjocke

#12 » 11:20:06, 19-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dra ur frilägesgivaren! Det kostar dig inget.
Hur kan vägen vara så här dålig? Den var ju utmärkt på kartan...
Användarvisningsbild
Tjocksmocksjocke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:07:47, 11-07-2012
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor

Danskar´n (trådstartaren)

#13 » 11:59:37, 19-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det vill jag göra. Svarade dig sent i går men av någon anledning försvann det i molnen... :eek:
Danskar´n
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:25:48, 06-06-2013
Ort: Västernorrland, Ånge kommun
Maskintyp: Traktor
Maskin: Holder A55

Tjocksmocksjocke

#14 » 12:15:41, 19-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, ja så blir det ibland :)

Om det ser ut som jag tror så sitter det ett kontaktstycke som också är det besvärliga att lossa, för det är ganska trångt. Men med en liten mejsel kan man släppa låsningen och sedan dra ut kontakten med en polygrip eller liknande. Du ser var givarna är om du följer de kablar som är klamrade utmed lådan. Jag skulle gissa att denna sitter ganska högt upp på lådan i längsled någonstans där växelspaken sitter ovanför. Det finns fler liknande givare på den, men en är för friläget.

Nu kan ju inte jag svära på att det ser ut såhär, men med liknande biltyp från samma tillverkare och samtida årsmodell så är sannolikheten hög..

När jag hade detta problem (främst på fyran och femmans växlar) så märkte jag att när bilen ryckte som mest så kunde jag pressa växelspaken hårt åt höger. Då upphörde det.
Hur kan vägen vara så här dålig? Den var ju utmärkt på kartan...
Användarvisningsbild
Tjocksmocksjocke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:07:47, 11-07-2012
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor

agvg

#15 » 12:44:02, 19-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan prøve og koble av EGR-ventilen, ut fra søkene ser den ut til og være el-styrt også på din så du kan prøve og ta av ledningen. Noen ignorer det og andre går i nødmodus uten den tilkoblet.

http://www.ebay.com/itm/EGR-VALVE-NISSA ... 0877683777
agvg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:12:55, 27-02-2011
Ort: Brandbu/Aurland
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus C-355 MF 135


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


cron