#14 » 23:57:28, 18-09-2014
Du har ju redan handlat men för övriga intresserade kan jag dela mina 8 år och 23000 mil i KingCab-träsket. Har endast erfarenhet av -99 tom -01, dvs med den lite trötta men outslitliga 103 hk motorn som inte skickar vevstakar genom blocket. Maken till driftsäker bil får man leta efter! Det finns lite grejor förstås; dörrhandtagen samlar is och kan gå sönder om man är oförsiktig. Fördelningslåda, bakaxel, kardanaxlar, drivknutar och frihjulsnav är problemfria. Växellådan är hittills problemfri, dock inte den smidigaste och avsaknad av backspärr gör att den ovane måste tänka sig för vid växling från femman till fyran! Långkörning 90 km/h 1 knapp liter milen vilket väl går att leva med. Baksäteskomfort för folk över 165 cm fanns inte på agendan, väldigt lågt till tak. Framstolarna har korta sitsar med obefintligt stöd under låren. De går inte att höja heller, men den är så låg i taket att det ändå inte varit möjligt. Vid max rattutslag så att styrstopparna tar i knirkar det väldigt men det har ingen praktisk betydelse, det bara låter illa. Rostar gör de säkert, min har dock klarat sig väldigt bra. Det gäller att komma på hur man spolar bort grustaget som samlas inne i/ovanpå de bakre innerskärmarna. Man bör också regelbundet spola ur rambalkarna. Jag har nyttjat handbromsen flitigt så att den inte ska börja kärva för wiren kostar multum. Har råkat ut för att alla instrument 'frös' under körning. Stannade, startade om och då funkade det. Läst på något forum att andra råkat ut för samma fenomen. Trippmätaren nollställer sig själv, även detta ett kingcab-syndrom. Utöver detta har det aldrig varit några elfel, c-lås, elhissar, AC, stolsvärme, allt funkar perfekt.
Hur jävligt det än är kan man alltid trösta sig med att det blir ännu värre sen...