magloman skrev:…och du måste ha sista ordet likt en femåring
Usel moderering av tråden, bäst jag förminskar inlägget med ett påhopp.
Du kan du
magloman skrev:…och du måste ha sista ordet likt en femåring
magloman skrev:…och du måste ha sista ordet likt en femåring
treaser2 skrev:magloman skrev:…och du måste ha sista ordet likt en femåring
Usel moderering av tråden, bäst jag förminskar inlägget med ett påhopp.
Du kan du
Holger skrev: ......Svärföräldrarna kör en Toyota RAV4 Plug-In Hybrid, rör sig aldrig längre än 4 mil från hemmet, och laddar sedan hemma. De tankar bensin kanske 3-4 gånger per år.
Holger skrev:Om vi börjar från början.
En hybrid är en bil med två framdrivningssätt.
Vanligtvis är det bensin och el (batteri).
Toyota/Lexus är en tillverkare som sedan väldigt länge har haft hybridbilar i programmet. Jag skulle tro att de har haft hybridbilar i över 20 år.
Bensindelen fungerar som vanligt, du tankar bensin och kör.
Eldelen kan vara olika:
antingen kan du ladda via externt uttag, dessa kallas Plugin-In Hybrid (du pluggar i en sladd för att ladda)
eller så har du en hybrid som laddas medan du kör, via bromskraft eller via en generator som laddar batteriet under färd, dessa kallas Mildhybrid
Hybridbilar har vanligtvis inte så lång räckvidd i ren eldrift, de brukar ligga på max 8 mil i dag. Och de flesta kan bara laddas väldigt långsamt (1-fas).
Hybridbilar var en bra ide i början, men har sedan egentligen bara utvecklats för att sänka tillverkarnas genomsnittsförbrukning, sett över hela modellutbudet. Tillverkarnas genomsnittsförbrukning är ju som förmodligen alla vet jubelsiffror.
Hybrider släpar naturligtvis med sig vikten av bägge systemen, vilket jag personligen tycker gör dem ointressanta. Kör man MYCKET så tror JAG att genomsnittsförbrukningen är högre än för en ren bensinare.
MEN, det finns användningsområden som kan fungera. Svärföräldrarna kör en Toyota RAV4 Plug-In Hybrid, rör sig aldrig längre än 4 mil från hemmet, och laddar sedan hemma. De tankar bensin kanske 3-4 gånger per år.
Volvot24 skrev:.
Högst obekräftade rykten.
- Ford liksom någon annan tillverkare lägger ned tillverkningen av elbilar.
.
Holger skrev:https://www.youtube.com/watch?v=CJfHqv5hPTU
Den här killen är forskare inom KI, sysslar med non-profit Youtube på fritiden (inom grön energi, värme, do-it-yourself osv).
Han har byggt egen solpanelsanläggning, experimenterar med batterier och kör ingående testning och jämförning av olika system inom solpanels- och uppvärmningsområdet.
Nu skaffade han en Tesla Y som ersatte en 15 år gammal Mini.
Naturligtvis är han nyfiken och testar allt, och eftersom han är väldigt öppen för KI och automatisering så gillar han sådana produkter.
Han funderar nu på att lämna tillbaka bilen, den har för många buggar.
KI-systemet i bilen är inget KI-system och han är största delen besviken på Tesla.
Sedan kom han fram till följande räckvidder
https://youtu.be/CJfHqv5hPTU?t=397
https://youtu.be/CJfHqv5hPTU?t=425
Bilen visar alltså två olika räckvidder på displayen (på samma sida)
Uppskattning Tesla 1 (display)
Uppskattning Tesla 2 (display)
WLTP
Hans egna mätning över längre tid
ADACs (tyska allmäna bilklubben) mätning
Att tillverkarnas mätning avviker från realiteten är ju allmänt känt och man undrar ofta hur det kan vara tillåtet.
Men att avvikelserna kan vara så stora är ganska skrämmande och gränsar till bedrägeri tycker jag.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster