Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Golf 3 Disel 1993, startproblem, TIPS?

22 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bil-teman här

Dexxas

#16 » 19:16:36, 28-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kör du den nån timme, tappa ur oljan och lyxa till det med lite ny olja och ett filter innan du arkiverar den igen, då klarar den lagring några år till.
Användarvisningsbild
Dexxas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:58:50, 18-03-2008
Ort: Borlänge/Falun
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ford 5000 Bonntraktor

Bärgarbandvagn byggd av en BV 202
Abene VHF 3
ÖRN SK



magloman (trådstartaren)

#17 » 17:53:42, 29-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Har bytt olja + filter nu och kört den ca en timme. Den fick bli ordentligt varm iaf.

Spillde lite olja på grenröret oxå, det rök fint efter ett tag :mrgreen:

Fick fylla på vatten i systemet oxå. Gick bra att använda en 20l Jeepdunk som Fuel-cell oxå :thumme:

Fråga: Hur mkt "el" behövs för att köra motorn egentligen ? Räcker det med att koppla +12v på stopp solenoiden o köra ? Eller behöver man ha boxen o kabelhärva tro ?

Tanken är ju som sagt att köra den på en vedmaskin framöver.

Gnisslande om nån spännrulle i början oxå. Det tystnade efter nån halvtimme.

Lite film på eländet :

http://www.youtube.com/watch?v=CbJPGDYDZKA
http://www.youtube.com/watch?v=ZasWsaJhOWI
http://www.youtube.com/watch?v=swUbglJit64
http://www.youtube.com/watch?v=OG3TpUmj_hk

/M
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Michael Meier

#18 » 18:03:15, 29-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

glöm int å titta till kamremmen sen när du ska använda den om några år, billigare å byta den när den är hel så att säga.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

magloman (trådstartaren)

#19 » 18:06:00, 29-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:glöm int å titta till kamremmen sen när du ska använda den om några år, billigare å byta den när den är hel så att säga.


Givet, blir o byta båda remmarna och kanske lite packboxar o packningar mm. när den ska igång nästa gång.

Den får stå till sig lite nu ett tag. Vet inte hur länge den kommer stå men förhoppningsvis max 2 år till.

Verkade gå väldigt jämt iaf. Kom på senare att handgasen var utdragen en bit. Därav den lite höga tomgången antagligen.

/M
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

dimorep

#20 » 19:38:43, 29-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Kom på senare att handgasen var utdragen en bit. Därav den lite höga tomgången antagligen.

Det du kallar för "handgas" är troligtvis kallstartsreglaget, sitter nere till vänster om ratten i bilen och liknar ett gammalt "chokereglage"!

De motorerna startar och går att köra med bara 12 volts matning till stopmagneten, dock saknar du då både oljetrycks och temp varningslamporna.

Innan du "stallar in" motorn för långtidsförvaringen så försök köra genom lite "äkta diesel" så att du slipper få "algblomning" i bränslesystemet. Plugga även insug och avgas så att inget smuts och fukt kan komma in i cylindrarna, samt bränsleanslutningarna på insp.pumpen.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Fredrik_

#21 » 19:43:43, 29-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter du generator mm följa med har du ju möjligheten att köra belysning oavsett var du står :thumme:
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

magloman (trådstartaren)

#22 » 22:40:11, 29-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep: ok, tack för infon. Tyvärr blev det ingen riktig diesel, bara mack-vara.
Bränslesystemet består dock bara av de två genomskinliga plastslangarna som går från filtret till pumpen.

resten har jag inte använt.

Har tejpat ihop de med silvertejp. Ska plugga alla andra hål med trasor o tejp sen oxå.

Kommer att ta ur motor o låda imorgon tänkte jag. Har lossat alla kablar o slangar idag.

Fredrik: Självklart ska den med ! Blir bra till o ladda batteri o hålla lysen mm.
Funderar dock på att sätta på en 24v generator när det blir dags.

Alla hydrualventiler mm som jag samlat på mig går på 24v så det vore ju enkelt då att köra all el på 24v. Många PLC mm kör ju oxå på 24 så en snygg lösning är ju o bara ha en spänning till allt. :thumme:

Tror man kan köra en 12v startmotor på 24v oxå korta stunder så det är nog lugnt.

Jaja, det kommer bli en egen projekttråd när det dras igång.

Stort tack alla som bidragit med tips o ideér. :buga:

:wave:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se