Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Dålig funktion på ABS Volvo V70

18 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bil-teman här

Knut.Karlsson (trådstartaren)

#1 » 09:56:09, 26-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag problem med bilen igen och konsulterar därför uppslagsverket.

Efter hjullagerbyte vänster fram på bilen är den tyst som en viskning (se annan tråd). Man efter bytet betersig ABS-systemet märkligt. Ibland blir det tänd ABS-lampa direkt efter att man bara rullat ett par meter. (antagligen kommit upp i någon viss hastighet för att någon självdiagnostik ska ha körts) Vid andra tillfällen tänds inte lampan men då kan istället ABS-pumpen snurra i stort sätt oavbrutet trots att ingen fot finns på bromspedalen. Man känner dock tydligt i bromspedalen att pumpen går. Troligtvis är detta TRACS som tror att ett framhjul spinner eller liknande. Fenomenet upphör när man kör fortare än ca 50km/h.

Jag är övertygad om att detta beror på givaren i vänster framhjul. Jag var "kanske" lite oförsiktigt när jag bytte hjullagret och sträckte lite i kabeln. Jag ville inte lossa kontakten på givaren för att minska risken för glappkontakt. (där fick jag!) Har efter bekymret kommit haft isär kontakten och sprutat på lite kontaktspray men det gjorde varken till eller från.

Frågan är nu: Är det kabeln eller givaren som är dålig. Jag vill inte köpa en givare och byta för att testa. Om det är kabeln det är fel på.

Jag gjorde rent triggerkransen på drivknuten med en stålborste när jag hade grejjorna isär. Och det verkar ju som om bilen får signal från givaren men inte riktigt rätt signal.

Så kan jag på något sätt mäta om det är givaren eller kabeln som jag behöver byta för att få grejjorna att fungera?

/Knut
Hymas 474 -74 Min första maskin!! Nu är den såld. Ingen maskin längre. :-(

If it works dont f*** with it
If its f****ed blame someone else
If its your fault that its f***ed, say and admit nothing.
Användarvisningsbild
Knut.Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:44, 02-04-2006
Ort: Öland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



nixs

#2 » 10:12:14, 26-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vanligt att kabeln går av in under isoleringen och ger felsignal om man till exempel svänger åt det ena eller andra hållet så det rör sig i kabeln, eller kör över ojämnheter så att fjäderbenet rör sig. Det du kan göra är i så fall att sprätta upp isoleringen och kika men det känns nog inte så roligt att göra.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

jörgen.ottosson

#3 » 12:34:51, 26-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är ingen expert på volvo v70, men jag har den uppfattningen att de flesta biltillverkare använder samma grundtyp av komponenter och lösningar, så felsökningen brukar vara snarlik....

ABS-givare som går mot "kugg-krans" brukar man kunna mäta om det är avbrott eller ej (brukar vara 500-100Ohm om det är ok) är det inte avbrott så kan den sitta för långt i från "kuggen" för att ge bra mätvärde (brukar ska vara 0,8-1,5 mm i avstånd)

annars brukar det bara oxid i kontakter och kabelbrott ( oftast fram) som spökar!

En interesant sida om ABS ( som behandlar felsökning/reparation på ett mera "Kännt" märke... :grin: )

http://www.fam-bjork.se/citroen/XANTIA/rep_av_abs.html
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

d557017

#4 » 17:16:27, 26-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vanligaste felet på dessa bilar när ABS:en bråkar utan att man rör pedalen är att någon av kuggkransarna fram har en spricka, så börja med att granska kuggkransarna noggrant.
Användarvisningsbild
d557017
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:39:23, 28-12-2007
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare
Maskin: Scania R142
Fiat 680 DT
JD 450 Backhoe
BMB 230 Bamse
BM 4300
TOS svarv
SAJO fräs
Solberga pelarborr
Sumitomo LS2650FJ2

kimmen

#5 » 19:37:47, 26-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns två typer av givare på V70, en som det går att mäta och en som inte går att mäta.

Den som INTE går att mäta är den som sitter från - 99 och framåt,
den har en lång kabel ( ca 1m ) och är helt av svart plast

Den andra har ett kontaktstycke ute vid hjulet och har ett värde på ca 1000 ohm

Det finns många luriga fel på ditt ABS system, så vänta med att byta ngt

Så, vad har du för givare?
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

PerJohansson

#6 » 20:48:10, 26-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

kimmen skrev:Det finns två typer av givare på V70, en som det går att mäta och en som inte går att mäta.


Den som inte går att mäta, gäller det bara resistansen? Det går ju även att mäta spänning på en del givare om man snurrar på hjulet (brukar visa mellan 1-2 volt). Går det inte heller på den nyare typen av givare?
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

kimmen

#7 » 22:49:14, 26-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den som inte går att mäta, gäller det bara resistansen? Det går ju även att mäta spänning på en del givare om man snurrar på hjulet (brukar visa mellan 1-2 volt). Går det inte heller på den nyare typen av givare?


Jag har ej provat om det går att mäta spänningen från denna typ av givare,
(man använder datorn vid felsökning ) :???:

De äldre går det utmärkt att mäta spänningen när man snurrar på hjulet
( bra sätt att felsöka, det skall vara samma värden på alla hjulen om man snurrar hjulen lika fort) :thumme:

Fasiken, jag lär mig aldrig att citera :snow:

Anpassade citat-koden /Towil
Senast redigerad av kimmen 23:31:19, 26-07-2010, redigerad totalt 1 gång.
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Knut.Karlsson (trådstartaren)

#8 » 13:44:24, 27-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en 97:a och har en kontakt på givaren ute vid hjulet.

Så ni tycker jag ska prova att mäta resistansen? Det luriga är ju att den troligtvis visar ganska rätt resistans för att det funkar ju "nästan".

Men jag provar gärna att mäta resistansen. ca 1000ohm alltså?

/Knut
Hymas 474 -74 Min första maskin!! Nu är den såld. Ingen maskin längre. :-(

If it works dont f*** with it
If its f****ed blame someone else
If its your fault that its f***ed, say and admit nothing.
Användarvisningsbild
Knut.Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:44, 02-04-2006
Ort: Öland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

d557017

#9 » 18:34:46, 27-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den nyare typen av givare brukar jag mäta med Hz, frekvensen ökar med hastigheten.
Knut, du har gamla typen, ca 1000 ohm stämmer.
Men jag tror mest på någon av kuggkransarna.
Användarvisningsbild
d557017
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:39:23, 28-12-2007
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare
Maskin: Scania R142
Fiat 680 DT
JD 450 Backhoe
BMB 230 Bamse
BM 4300
TOS svarv
SAJO fräs
Solberga pelarborr
Sumitomo LS2650FJ2

Robert T

#10 » 22:43:46, 28-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åk till Volvo och få felkoderna utlästa. Det har jag aldrig betalat något för i Uppsala.

Vanligt på dessa bilar är att styrboxen ger upp. Kostar många tusen ny, men är lätt att laga själv om man hanterar en lödkolv. Om styrboxen är paj indikerar den i 99 fall av 100 fel på givare höger bak.
Användarvisningsbild
Robert T
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:40, 25-08-2007
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Knut.Karlsson (trådstartaren)

#11 » 18:56:50, 29-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är jag nästan 100% säker på att det har något med kabeln eller givaren vänster fram eftersom felet uppstod efter att jag varit där och bytt hjullager. Jag vet att jag var lite ovarsam med kabeln vid ett par tillfällen. :sad:

Och närmsta volvo-verkstad ska ha minst 300:- för felkodsläsning.

Imorgon hoppas jag att det ska bli läge för lite mätning på givaren.

/Knut
Hymas 474 -74 Min första maskin!! Nu är den såld. Ingen maskin längre. :-(

If it works dont f*** with it
If its f****ed blame someone else
If its your fault that its f***ed, say and admit nothing.
Användarvisningsbild
Knut.Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:44, 02-04-2006
Ort: Öland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

kimmen

#12 » 21:33:02, 29-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror också att det är din kabel som felar

Det fans ett servismeddelande på din bil från volvo och det gällde kabeln till givarna

felet var att när kabeln tillverkades vid fabrik så skalade inte maskinen av ett tunt genomskinligt innan hölje närmast metallen under plasthöljet, när man sedan pressade dit den täta kabelskon så kom höljet i mellan och det blev med tiden dålig kontakt, jag vet att vickade man på kabeln så fungerade allt som det skulle..

Felet avhjälptes på garanti, man böt kabeln, men inte hela, man skarvade den enl, volvos rekommendationer, satt sedan en färgklick i locket på säkringsboxen

Att man inte bara böt kontaktstycket ute vid hjulet hade med svårigheten att få kontaktstycket tätt

Så kolla ditt kontaktstycke ute vid hjulet..
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Knut.Karlsson (trådstartaren)

#13 » 13:07:49, 30-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja då har man mätt på givaren 1094ohm. Ändrar sig om man vrider på hjulet.

Har även lokaliserat kabeln. Går in i säkringsdosan vid torpedväggen. Det är lite intressant att givaren från höger framhjul går ner till ABS-Enheten.(Där alla bromsrören går in.)

Går inte hastighetsmätaren på den högra givaren?

Nu vet jag inte hur jag ska göra? Ska jag försöka få tag i en kabel med kontakt och skarva in den uppe i motorrummet och hoppas att det är kabeln som är dålig?

Jag ska ta och försöka läsa ut felkoderna så jag har lite mera koll vad som kan vara fel.

/Knut
Hymas 474 -74 Min första maskin!! Nu är den såld. Ingen maskin längre. :-(

If it works dont f*** with it
If its f****ed blame someone else
If its your fault that its f***ed, say and admit nothing.
Användarvisningsbild
Knut.Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:44, 02-04-2006
Ort: Öland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

d557017

#14 » 16:24:00, 30-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet som kimmen nämner gäller Volvo 850 -96 års modell.
Nej, hastighetsmätaren går inte enbart på högra givaren.
Kuggkransarna var hela?
Läsa felkoder är en god idé
Användarvisningsbild
d557017
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:39:23, 28-12-2007
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare
Maskin: Scania R142
Fiat 680 DT
JD 450 Backhoe
BMB 230 Bamse
BM 4300
TOS svarv
SAJO fräs
Solberga pelarborr
Sumitomo LS2650FJ2

Knut.Karlsson (trådstartaren)

#15 » 21:03:11, 08-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag försökte mig på en felkodsläsning idag.

Kopplade in min gamla bärbara dator med serieport. (win95) Programmet VOLFCR får kontakt med styrdonet för ABS. (vilket visar sig genom att abslampan i instrumentet börjar blinka.) Och felkoden kommer inte fram. Den säger att det finns en felkod men den visar inte vilken för jag har en demoversion av programmet! :x

Någon som har tips på ett ODB2 program som inte kostar som en avlöning och som funkar på Volvo?

Jag har sökt lite med Google men ännu inte hittat något bra program.

/Knut
Hymas 474 -74 Min första maskin!! Nu är den såld. Ingen maskin längre. :-(

If it works dont f*** with it
If its f****ed blame someone else
If its your fault that its f***ed, say and admit nothing.
Användarvisningsbild
Knut.Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:44, 02-04-2006
Ort: Öland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se