Sida 1 av 1

Subarumotor växellåda drivaxel bakaxel

InläggPostat: 16:35:10, 14-04-2012
av tullaren
Är det nån ingen som har liggandes komplett motor v-låda drivaxel v-lådatill en Subaru pickup(tror att den heter 1800). helst ska den vara 2hjulsdriven.
jag är på på väg att göra ett trikeprojekt.
det går ju att köpa hela bilen oxo.
skicka mig ett pm el mail om det är nån i etern som har detta o vill bli av med det.

InläggPostat: 17:10:39, 14-04-2012
av Robban_C
Min skyffelgubbe har nån gammal Subba står. En 4WD (?) femdörrars av nåt slag. Minns inte exakt beteckning. Vet inte om det är automat eller manuell men vad jag vet så fungerar allt som SBP inte bryr sig om. :grin:
Hör av dig om jag ska kolla upp närmre vad det är.

Sv: Subarumotor vävellåda drivaxel bakaxel

InläggPostat: 17:30:34, 14-04-2012
av Ivar Risslén
Har Subaru gjort några andra pickisar än de som har varit 4WD.
Jag tror inte att jag har sett en 2 hjulsdriven Subaru överhuvudtaget.

Re: Sv: Subarumotor vävellåda drivaxel bakaxel

InläggPostat: 18:38:35, 14-04-2012
av Grett
Ivar Risslén skrev:Har Subaru gjort några andra pickisar än de som har varit 4WD.
Jag tror inte att jag har sett en 2 hjulsdriven Subaru överhuvudtaget.


Det finns på andra marknader så det kan finnas någon privatinporterad 2WD även i detta land

Sv: Subarumotor vävellåda drivaxel bakaxel

InläggPostat: 10:02:37, 15-04-2012
av tullaren
Jag hade för mig att det finns både 2 o 4 wd men jag kan ha fel. men det är inget hinder för mig om det är 4 wd.

InläggPostat: 10:22:46, 15-04-2012
av Robban_C
Det traditionella är ju VW motor och låda. Då slipper du ju kylare etc.
Varför Subba?

Har en polare som för många år sen byggde en trike av en Opelfyra, man satt med knäna på varsin sida av puffran och arschlet ovanför lådan.
Lådan var sen hopskarvad med ett enkelt knutkors mot en sluväxel och bakaxel från Granada.
Framgaffeln var en springergaffel vilket jag bestämt avråder från då den var alldeles på tok för vek i sidled.


Ska jag kolla upp Subban som skyfflisen har?

InläggPostat: 12:35:55, 15-04-2012
av tullaren
Robban_C skrev:Det traditionella är ju VW motor och låda. Då slipper du ju kylare etc.
Varför Subba?

Har en polare som för många år sen byggde en trike av en Opelfyra, man satt med knäna på varsin sida av puffran och arschlet ovanför lådan.
Lådan var sen hopskarvad med ett enkelt knutkors mot en sluväxel och bakaxel från Granada.
Framgaffeln var en springergaffel vilket jag bestämt avråder från då den var alldeles på tok för vek i sidled.


Ska jag kolla upp Subban som skyfflisen har?


jag vill inte bygga som alla andra har.
ja hör med din polare. som jag sr så bor du inte så långt ifrån mig.
Jag bor i V-ås.

Sv: Subarumotor växellåda drivaxel bakaxel

InläggPostat: 02:44:11, 14-05-2012
av JonasBerglund
Jag vet inte om pick-upen fanns 2Hjulsdriven nån gång men Leone fanns med bara framhjulsdrift iaf men då har ju den en EA 82 eller EA82 t motor den du söker som sitter i pick-upen heter EA 81. Den stora skillnaden där är att EA 81 har stötstänger medans Ea 82 har överliggande kam med remdrift. EA 82 t har turbo och går att skrämma upp ganska ordentligt om man vill. Dock krävs det sinterkoppling ganska fort då.
Jag har en låda till Leone liggandes 5 växlad med hög o lågväxel om det är intressant har dock legat ganska länge så skicket är väl lite osäkert nu. Sitter även startmotor och drivaxlar på om jag inte minns fel. Jag har även en adapterplatta för att koppla en scorpio v6 2,8 eller 2,9 mot den.

Lådan passar mot både EA 81 o 82 om jag inte minns fel men ingående axeln är grövre på Leonelådan så kopplingen passar inte mellan. Jag tror även det kan ligga en 4 växlad sån låda som du letade nånstans i förrådet men där backen inte funkar kan även finnas lite delar till EA 81 som är billiga i såna fall.

En lustig grej med EA 81 (som inte alltid är så lustig) är att kamdrevet inte har någon märkning har man råkat vrida det fel så är det bara att gissa o prova. Och om motorn stannar i fel läge (tex om en vevstake har gått av...) så går det inte att dela den utan att kapa bort en bit av kamdrevet.

Borde bli en fin motor till nåt sånt där då den är väldigt lätt en komplett EA 81 bär man lätt själv jag har själv lyft en in o ut ur en bil för hand ett flertal gånger (efter det där med kamdrevet) sen tål dom en del stryk iaf

Bakaxelutväxlingen är 3,7 - 1 om nu det var intressant