Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Det där med elbilar/hybrider

2625 inlägg • Sida 175 av 175
Diskutera bil-teman här

treaser2

#2611 » 12:59:57, 04-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:…och du måste ha sista ordet likt en femåring


:lmao: Usel moderering av tråden, bäst jag förminskar inlägget med ett påhopp.
Du kan du :thumme:
De vill ändra i grundlagen pga en sagobok, värna yttrandefriheten!
treaser2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:38, 27-02-2015
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H10b



magloman

#2612 » 13:03:08, 04-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:…och du måste ha sista ordet likt en femåring
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Holger

#2613 » 13:14:47, 04-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

treaser2 skrev:
magloman skrev:…och du måste ha sista ordet likt en femåring


:lmao: Usel moderering av tråden, bäst jag förminskar inlägget med ett påhopp.
Du kan du :thumme:

Lägg av! Nu!

:back_to:

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Mikkel

#2614 » 15:12:39, 04-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev: ......Svärföräldrarna kör en Toyota RAV4 Plug-In Hybrid, rör sig aldrig längre än 4 mil från hemmet, och laddar sedan hemma. De tankar bensin kanske 3-4 gånger per år.


Bra översikt över olika elbilstyper.
Jag har tittat på Toyota RAV4 Plug-In Hybrid och Plug-In Hybrider för skåpbilar tex Toyota och VW.
Fördelen med laddhybrider tycks för mig vara flexibilteten att kunna köra de många kortare resorna på el utan att behöva ladda på stan och att kunna köra längre på el + bensin där jag ofta inte har möjlighet till laddning. Att kunna dra ett tyngre släp är också viktigt. Toyota RAV4 Plug-In Hybrid kan dra ca 1650 kg på kroken, det räcker för mig.
Men även små skåpbilar Plug-In Hybrid är intressant, men vet ännu inte vad dom får dra på kroken.
Nackdelen med Plug-In Hybriderna är ju att det är "dubbel teknik" som på sikt kan kosta att underhålla.
Tänker mig en begagnad 3-4 år.
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

gute84

#2615 » 15:39:22, 04-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:Om vi börjar från början.
En hybrid är en bil med två framdrivningssätt.
Vanligtvis är det bensin och el (batteri).
Toyota/Lexus är en tillverkare som sedan väldigt länge har haft hybridbilar i programmet. Jag skulle tro att de har haft hybridbilar i över 20 år.

Bensindelen fungerar som vanligt, du tankar bensin och kör.
Eldelen kan vara olika:
antingen kan du ladda via externt uttag, dessa kallas Plugin-In Hybrid (du pluggar i en sladd för att ladda)
eller så har du en hybrid som laddas medan du kör, via bromskraft eller via en generator som laddar batteriet under färd, dessa kallas Mildhybrid
Hybridbilar har vanligtvis inte så lång räckvidd i ren eldrift, de brukar ligga på max 8 mil i dag. Och de flesta kan bara laddas väldigt långsamt (1-fas).

Hybridbilar var en bra ide i början, men har sedan egentligen bara utvecklats för att sänka tillverkarnas genomsnittsförbrukning, sett över hela modellutbudet. Tillverkarnas genomsnittsförbrukning är ju som förmodligen alla vet jubelsiffror.

Hybrider släpar naturligtvis med sig vikten av bägge systemen, vilket jag personligen tycker gör dem ointressanta. Kör man MYCKET så tror JAG att genomsnittsförbrukningen är högre än för en ren bensinare.
MEN, det finns användningsområden som kan fungera. Svärföräldrarna kör en Toyota RAV4 Plug-In Hybrid, rör sig aldrig längre än 4 mil från hemmet, och laddar sedan hemma. De tankar bensin kanske 3-4 gånger per år.


lexus hybrid system var en skatt besparare i dom flesta länder jag kör en lexus LS 460 den finns som hybrid med men dom drar lika mycket soppa en då så man sparar inget på den

1 person gillar det här inlägget.
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

torbjorn_forsman

#2616 » 16:21:14, 04-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tidiga hybridbilar som t ex de första årsmodellerna av Toyota Prius, hade inga möjligheter till laddning från elnätet. Laddhybrider är något som har kommit först under de senaste 10 åren.

Jag misstänker att biltillverkarna trodde att hybridbilarna skulle bli svårsålda i länder utan minsta lilla laddinfrastruktur (motorvärmaruttag på parkeringar mm) om kunderna fick för sig att man måste ha tillgång till ström från elnätet för att bilarna skulle gå att använda, och därför avstod man från laddmöjlighet tills man märkte att det var något som marknaden uttryckligen frågade efter.
Man sparade nog också in en hel del formaliteter vid typbesiktningen genom att inte ha någon ombordladdare och därmed slippa anpassa sig till olika länders elsäkerhetsföreskrifter mm.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

tronde

#2617 » 11:03:44, 06-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvot24 skrev:.

Högst obekräftade rykten.


- Ford liksom någon annan tillverkare lägger ned tillverkningen av elbilar.

.

Ser ikke slik ut. De reduserer, men det er ikke det samme som å legge ned.

Ford has caught a case of electric vehicle pessimism and is scaling back or delaying some of its plans for new EV models. A new electric pickup, scheduled to go into production next year, has been pushed back to 2026. And a three-row electric SUV has been given a two-year delay and will now not be available until 2027 at the earliest. The kicker? The automaker has published its sales for the first quarter of the year, and its EV sales are up a whopping 86 percent year over year

https://arstechnica.com/cars/2024/04/fo ... o-hybrids/
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

gute84

#2618 » 22:05:41, 06-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

var paris idag skulle säga 90% av taxi bilarna var toyota/lexus hybrider säger ju en hel del om vad som kan vara bra att satsa på
Senast redigerad av gute84 13:27:04, 10-04-2024, redigerad totalt 1 gång.
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

Blockstens trollet

#2619 » 08:56:41, 10-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Elbilar diskuteras ju på konstiga grunder teknik och konsumenter pris orsaken till att Kina elbilar är ju pris och teknik nivå och samarbete vilket blir delägare krav men där är ju en del politiska konservativa att ha kakan och ha kvar konsumenter ägare och tekniker finansiella.
Mvh Block Stens trollet Svante Vante på pörsmarkshälla
Maran är på dåligt humör i berg hällan tyvärr. :help: Även ett troll kan flyga vante :mrgreen:
Team EVKI=Eviga Varningens Kollektiva Idioter.
Team BDH=Bara Det Håller.
Maxwells ekvationer.
Användarvisningsbild
Blockstens trollet
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:33:54, 14-04-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Före detta utbildning är pernsonär.
huada Daiamond Wire Saw Machine DWS-55AX och Åkerman H16c (Reg 842612 4)

Holger

#2620 » 09:34:22, 25-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

https://www.youtube.com/watch?v=CJfHqv5hPTU
Den här killen är forskare inom KI, sysslar med non-profit Youtube på fritiden (inom grön energi, värme, do-it-yourself osv).
Han har byggt egen solpanelsanläggning, experimenterar med batterier och kör ingående testning och jämförning av olika system inom solpanels- och uppvärmningsområdet.

Nu skaffade han en Tesla Y som ersatte en 15 år gammal Mini.
Naturligtvis är han nyfiken och testar allt, och eftersom han är väldigt öppen för KI och automatisering så gillar han sådana produkter.

Han funderar nu på att lämna tillbaka bilen, den har för många buggar.
KI-systemet i bilen är inget KI-system och han är största delen besviken på Tesla.

Sedan kom han fram till följande räckvidder

Bild
https://youtu.be/CJfHqv5hPTU?t=397

Bild
https://youtu.be/CJfHqv5hPTU?t=425

Bilen visar alltså två olika räckvidder på displayen (på samma sida)
Uppskattning Tesla 1 (display)
Uppskattning Tesla 2 (display)
WLTP
Hans egna mätning över längre tid
ADACs (tyska allmäna bilklubben) mätning

Att tillverkarnas mätning avviker från realiteten är ju allmänt känt och man undrar ofta hur det kan vara tillåtet.
Men att avvikelserna kan vara så stora är ganska skrämmande och gränsar till bedrägeri tycker jag.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Holger

#2621 » 09:56:04, 25-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Filmen är mycket intressant och jag uppskattar killen som ytterst objektiv.
Han visar även en sak som man inte märker i normala fall.
Han har alltså integrerat bilen i sitt smarthome system för att kunna logga allt och för att ha data att visa i filmen.
Nu ser han till sin förvåning att bilen "vaknar" regelbundet och förbrukar el, det är de röda strecken:

Bild
https://youtu.be/CJfHqv5hPTU?t=634

Bilen har en AMD Ryzen processor som drar ordentligt med el när den är igång.
Man kan till och med höra varje gång bilen "vaknar": https://youtu.be/CJfHqv5hPTU?t=674

Han stänger av alla system som går att stänga av och kommer sedan på att det är Tibber-appen som väcker bilen varje timme.
Nu är frågan, vad händer om någon inte är så tekniskt kunnig, och inte hittar detta problem ... det betyder att mycket kapacitet går förlorad på grund av en dåligt programmerad 3rd-party-app.
Nu kan man säga, det är ju inte Teslas fel. Nja, jag vet inte, varför vaknar bilen av detta? Det bör inte hända.


Sedan berättar han om en händelse på Autobahn.
https://youtu.be/CJfHqv5hPTU?t=506
Han är alltså på väg rakt fram, kör förbi en uppfart till Autobahn och en annan bil kommer in via uppfarten. Denne är lite snabbare men vill rada in sig bakom Teslan. Till Andreas stora förskräckelse tvärnitar Teslan (den tror att en kollision håller på att hända) även om den andra bilen vill in BAKOM Teslan. Ni kan ju tänka er att man behöver byta kalsonger efter en sådan händelse ... i bägge bilarna.


Tesla och andra företag som förespråkar autonoma fordon säger ju alltid att KI och assistenssystemen reducerar antalet olyckor. Nu är det ju snarare så att man som vanlig människa registrerar olyckor som just dessa fordon är involverade i. De olyckor som undvikits kan man ju inte enkelt räkna.
Tesla använder endast kameror, man har medvetet bestämt sig för att inte använda radar/lidar osv. Dessa kameror har dock problem med motljus och stora glänsande/lysande ytor (t.ex. lastbilssläp) vilket har lett till en "mängd" olyckor, även dödliga sådana.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Murre o2

#2622 » 11:15:16, 25-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

I vårt land med snöoväder kan jag tänka mig att de flesta system slås ut när man själv knappt ser att köra i snöstorm, snödrev och skvättande salt modd.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

gute84

#2623 » 11:22:16, 25-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Murre o2 skrev:I vårt land med snöoväder kan jag tänka mig att de flesta system slås ut när man själv knappt ser att köra i snöstorm, snödrev och skvättande salt modd.


stora delar av usa har ju samma väder som sverige så dom jobbar nog med det
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

SK Racing

#2624 » 16:18:33, 25-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad skönt att mina bilar inte "vaknar", ne, just det, nycklarna hänger ju i nyckelskåpet :)

Jag är inte kunnig för fem öre, men så jäkla kul o se någon som "nörda" ner sig i det träsket som jag anser att detta är, att jag sedan ser det som helt sinnessjukt att det ens går att ha en "app" i en bil, ja jösses...
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

gute84

#2625 » 19:00:28, 25-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:https://www.youtube.com/watch?v=CJfHqv5hPTU
Den här killen är forskare inom KI, sysslar med non-profit Youtube på fritiden (inom grön energi, värme, do-it-yourself osv).
Han har byggt egen solpanelsanläggning, experimenterar med batterier och kör ingående testning och jämförning av olika system inom solpanels- och uppvärmningsområdet.

Nu skaffade han en Tesla Y som ersatte en 15 år gammal Mini.
Naturligtvis är han nyfiken och testar allt, och eftersom han är väldigt öppen för KI och automatisering så gillar han sådana produkter.

Han funderar nu på att lämna tillbaka bilen, den har för många buggar.
KI-systemet i bilen är inget KI-system och han är största delen besviken på Tesla.

Sedan kom han fram till följande räckvidder

Bild
https://youtu.be/CJfHqv5hPTU?t=397

Bild
https://youtu.be/CJfHqv5hPTU?t=425

Bilen visar alltså två olika räckvidder på displayen (på samma sida)
Uppskattning Tesla 1 (display)
Uppskattning Tesla 2 (display)
WLTP
Hans egna mätning över längre tid
ADACs (tyska allmäna bilklubben) mätning

Att tillverkarnas mätning avviker från realiteten är ju allmänt känt och man undrar ofta hur det kan vara tillåtet.
Men att avvikelserna kan vara så stora är ganska skrämmande och gränsar till bedrägeri tycker jag.


vilket märke eller från vilket land tänker han skaffa om han lämnar tillbaka teslan kan det vara tysk :grin:
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: andrs72, JoEn, o21 och 13 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se