Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Volvo 2011, 1.6TD motorproblem

131 inlägg • Sida 9 av 9
Diskutera bil-teman här

Bacon (trådstartaren)

#121 » 20:24:29, 01-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blev motorlampa tillslut. Hög askhalt pdf, hög temp pdf, för många rengörningar pdf, och egr. Idag öppna vi upp skiten.
Bild
Bild
Bild
Av någon anledning kan jag inte ladda upp mer bilder nu men själva filtret verkar ha smält. Vi rensa ur det, spola katten med högtryckstvätt och svetsa ihop. Jag har skruvat tillbaka prylen på bilen nu. Jag har kört en liten sväng, bilen går mycket bra. Har nog aldrig varit så bra bottenvrid. Laddlampan blinkar lite av någon anledning, det måste var glapp i kablaget. Ryker lite över 4000 rpm, vilket inte är något jätteproblem. Vi får se om datorn accepterar detta i längden.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor



osla

#122 » 09:27:53, 02-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min 2014 transit har gått 120-130 mil nu sen jag gjorde precis samma, och än har den inte tänt nån lampa. Däremot började den tokryka vitt med inslag av blått och luktade diesel kring 80 mil efter, stannade och stängde av och då jag startade var det borta och har än inte gjort det igen, och jag tror den brände ur dpf då den gjorde så så jag väntar på nästa gång det händer
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

Bacon (trådstartaren)

#123 » 12:12:35, 10-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Motorlampan kommer tillbaka efter någon mil. P2459 "för många rengörningar partikelfilter". Jag antar att mitt enkla biltema-verktyg inte kommer tillräckligt djupt i datorn för att ta bort koden. Finns det någon som har bättre dator i västra Sverige som kan tänka sig att hjälpa mig med detta?
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

nixs

#124 » 15:33:17, 10-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bacon skrev:Motorlampan kommer tillbaka efter någon mil. P2459 "för många rengörningar partikelfilter". Jag antar att mitt enkla biltema-verktyg inte kommer tillräckligt djupt i datorn för att ta bort koden. Finns det någon som har bättre dator i västra Sverige som kan tänka sig att hjälpa mig med detta?



Gbg området?
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Bacon (trådstartaren)

#125 » 18:11:03, 10-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

jo visst
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

nixs

#126 » 18:48:51, 10-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Norra eller södra änden?
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

osla

#127 » 19:30:49, 10-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har nu kommit på lite till hur det verkar fungera på ford en, efter ca 140 mil började den ryka igen, fortsatte köra och då kom motor service upp, men den gick som vanligt. Och efter det började den ryka varje gång man körde den, då den fått upp tempen började den ryka för att tända service meddelandet och då sluta ryka. Hjälpte inte att ta bort koden, men då kom jag på att då jag satte ihop den efter rensningen så nollade jag data för dpf, var då det de hette i autocom, så jag gjorde det igen och nu har den slutat ryka. Så antagligen så styrs regenering en av tid eller kanske mängd bränsle den förbrukat, utöver att den kan starta vid behov om det blir för högt differenstryck, för nu är ju trycket alltid samma.
Så då den nu börjar igen så verkar det fungera att nolla filtret i datorn så den tror det sitter ett nytt filter, då behöver den inte regenera så ofta i början
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

Bacon (trådstartaren)

#128 » 19:58:12, 10-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

nixs skrev:Norra eller södra änden?

Södra om jag får välja.
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

Bacon (trådstartaren)

#129 » 20:07:32, 10-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

osla skrev:Har nu kommit på lite till hur det verkar fungera på ford en, efter ca 140 mil började den ryka igen, fortsatte köra och då kom motor service upp, men den gick som vanligt. Och efter det började den ryka varje gång man körde den, då den fått upp tempen började den ryka för att tända service meddelandet och då sluta ryka. Hjälpte inte att ta bort koden, men då kom jag på att då jag satte ihop den efter rensningen så nollade jag data för dpf, var då det de hette i autocom, så jag gjorde det igen och nu har den slutat ryka. Så antagligen så styrs regenering en av tid eller kanske mängd bränsle den förbrukat, utöver att den kan starta vid behov om det blir för högt differenstryck, för nu är ju trycket alltid samma.
Så då den nu börjar igen så verkar det fungera att nolla filtret i datorn så den tror det sitter ett nytt filter, då behöver den inte regenera så ofta i början


Jo det finns ju firmor som fixar detta för en 1000ing eller 3 men nu när jag har grejat så mycket med denhär bilen hade varit kul om det finns någon maskinist som vill experimentera med dethär. Volvo bygger i dagarna sin sista dieselbil så nu får vi hålla liv i befintlig vagnspark på obestämd tid. Dethär med partikelfilter är ohållbart så det är lika bra att lära sig hur man blir av med skiten.
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

håkan 13

#130 » 20:21:37, 10-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

hej...
nu är ju min bil en Landrover... med en Fordmotor... så kan ju säkert variera!! men när jag fick PDF och EGR bortprog.
så var man tvungen att gå in i ecu direkt!! gick inte att göra via odb...
men som sagt så är ju säkert systemen olika på olika bilar... på min tändes motorlampan direkt...
och kom tillbaka omedelbart om jag släckte den!!
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...

nixs

#131 » 20:49:52, 10-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bacon skrev:
nixs skrev:Norra eller södra änden?

Södra om jag får välja.


Låter bra, Kungsbacka?

Skicka pm
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Lengan och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se