Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Råd inför köp av husbil typ våren 2023, 2024, 2025?

71 inlägg • Sida 4 av 5
Diskutera bil-teman här

David, Luleå

#46 » 12:50:49, 29-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

threviel skrev:Problemet med att ställa sig på undanskymda platser med lugn och ro är att de nästan alltid finns med i appen park4night, vilket gör att det i princip alltid redan står ett par tyska bilar med ungdomar i där. Vissa platser finns inte med, men då känner man inte till platsen själv heller. Känner man till platsen så ligger den i hemkommunen/hemlänet och då är det ingen idé att ha husbil för att åka dit.

Men visst, tidig vår och senare höst, när tyskarna håller sig hemma så går det ju bra.



En tanke jag tänkt om sådana appar…
När man startar appen får man frågan. Tillåter du appen att spåra dig? Och Tillåter du åtkomst till GPS?

Det kan ju underlätta att på kartan i appen se var man är. Men…

Ponera att jag utvecklar en app för ställplatser. Hur ska jag hitta alla bra ställen att lägga ut? Om du som har appen har ett superställe som du vill ha för dig själv. Inte registrerar du den i en app.

Men om många har appen i telefonen när de är ute med husbilen. Och så ser ägarna av appen att du står stilla en natt vid en sjö. Det kan ju vara en kompis stuga eller så. Ingen fara. Men om säg 3-4 eller fler visar sig varit på samma ställe nattetid och kanske flera gånger så är det ju större chans att det är ett bra fricampingställe än en privat plats.

Ju fler som använder appen desto fler data in till nya ställen. Folk uppkattar alla möjligheter i appen och fler skaffar den…

Tillslut är många mysiga ensamma ställen med i appen.

Bara min tanke ifall jag skulle skapat en ställplats app

1 person gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550



Göran Ekman

#47 » 15:02:14, 29-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den gröna appen som vi oftast använder där har jag fått för mig att det är ställplatser som anses vara lämpliga av dom som ställt iordning platsen. Här tycker någon att det är lämpligt att det står husbilar.
Har funderat på att göra en enkel ställplats hemma. Saknar enkla ställen där man kan stå över natten.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Hidsmekolek

#48 » 17:54:46, 29-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag brukar köra efter en helt vanlig kartbok och sikta på naturreservat, där finns det ofta en avskild parkering som är hyfsat ödslig nattetid.. :cool:
Bild
Om man sen får stå där "lagligt" över natt..
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.

2 personer gillar det här inlägget.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor

anders holmström

#49 » 19:50:20, 29-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är skillnad på var man får campa och var man får övernatta i sin bil :smile: , övernatta i bilen är i princip tillåtet var som helst...
allt går utom trasiga klockor och små barn samt fulla gubbar och tennsoldater
Lycklig är inget du blir utan något du väljer att vara

1 person gillar det här inlägget.
anders holmström
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:00:02, 18-09-2011
Ort: okome, Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
john deere 6155R 6830, 6620, 6330
Volvo BM 2650, 350 röd, 2stycken 350 militär varav en med lastare
600 industri med vindelbjörn på taket
600 röd
GM 616B
Lastmaskiner
Ljungby L9
Lm 640
Volvo bm DR 860
Volvo bm SM 868
rundbalspressar John deere 990,V461
strängläggare claas 2900
slåtterkross John deere 735,F350
gödselspridare Samson SP15
spruta John Deere 724
Väderstad rapid 300c 2015

Patrik440

#50 » 20:54:24, 29-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

krokodilen skrev:
Jag tolkade denna smäll som en frontalkollision där de inte mötts mycket om lott utan att mötande bil touchat fronten/vänster skärm på husbilen och sedan huggit i påbygget och rivit sönder hela klabbet varvid husbilen vridits runt 110 grader. Gubben fick nog nån lös pryl i pannan misstänker jag.

/C


Ja, personbilen kom över på fel sida och körde in i husbilen trots att de väjde undan så gott det gick.

Tyskar på väg hemåt, klarade sig lyckligtvis bara med omplåstring.



Bild


/ P
Användarvisningsbild
Patrik440
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:00:48, 01-09-2007
Ort: Västra götaland
Sverige

v702

#51 » 21:10:12, 29-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Också sugen på husbil, tycker automat är bra om det ska bli någon vila. Men… campa på en sopstation? Nästan alla platser man stannat på för en fika under en dagtur och lite vila är överöst med hundskit, folkskit och pisspapper. Ska man finna en bra plats måste man in i skogen, känner man sig vilse är man nog det men man är ensam.
Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?

1 person gillar det här inlägget.
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor

Murre o2

#52 » 21:52:49, 29-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, vi, frugan och jag, tältade faktist på en soptipp en gång :smile: Det var sent och mörkt och letade efter någonstans att slå upp tältet. En liten grusväg gick in i skogen så vi körde in en bit och slog upp tältet snabbt och kojade för natten. Vaknade tidigt när det ljusnade för att måsarna förde massa oväsen :???: Tittade ut och vi var på kanten av en soptipp :uupps: Det var på den gamla goda tiden, inga grindar eller stängsel och ingen skyltning så vi hade ingen aning i mörkret. Blåste väl åt rätt håll med för vi kände ingen lukt...

4 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

köphuset

#53 » 12:23:27, 19-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

threviel skrev:Jag tänkte precis tvärtom mot trådskaparen. Vi har haft husbil sen 2018, en normal halvintegrerad historia. Då var våra barn små och vi kunde använda föräldraledighet och semester när som helst till att åka runt på olika resor.

Sen började pojken skolan och föräldraledigheten tog slut, frugan jobbade varannan helg så vi tappade lite lusten. Sen slutade hon jobba men det blev egentligen inte mycket bättre för det. Ska vi åka på fredag eftermiddag för att ställa oss nånstans över helgen så är det fullt av tjocka, lata och ofta oväntat otrevliga pensionärer precis överallt. Priserna har gått upp och ställplatser som förr var billiga kostar nu nästan som en campingplats. Och ännu värre blir det på semestern, då är alla pensionärer och alla arbetare ute och dessutom tyskarna, så ännu fullare precis överallt. Vidare ser man mer och mer om ställplatser som stänger och det är svårare och svårare att få en fin central plats i någon stad.

Efter mycket diskuterande har vi landat i att sälja husbilen och att köpa en liten segelbåt, typ en IF-båt eller så. Betydligt billigare med en sån och då behöver man inte gräma sig om man inte använder den hela tiden. Tänkte göra det till våren, får hoppas att priserna håller i sig.

Kan du tänka dig en båtplats straxt söder om Stockholm, i Mälaren? Undrar Erling/Köphuset
Användarvisningsbild
köphuset
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:51:36, 07-01-2017
Ort: Södertälje
Sverige
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: metallsvarv & fräs

krokodilen

#54 » 16:16:58, 20-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

anders holmström skrev:
krokodilen skrev:
anders holmström skrev:Det blev en hobby, våningssäng på tvären längst bak till pojkarna. Jag och frun sover uppe längst fram.
Snurrsäten fram vilket jag tycker är bra, barnen i baksätet kommer närmare än om där är en sittgrupp.
Toalett och kök på mitten.
Denna är inte mer än 6,8 meter lång och går med godvilja att parkera på en vanlig parkering :smile:



Ok en halvintegrerad då eller?

Själv är det en halvintegrerad bil med fransk säng bak och bäddbar dinett som gäller (Ev taksäng men vill inte ha en alkovbil), kyl med separat frys, separat duschutrymme samt lite annan lull-lull som står på önskelistan. :thumme:

Orosmomentet i det hela är ju FUKT! :svettas:

/C


Bäddbar dinett är jag skeptisk till, allt måste plockas undan för att det skall gå att bädda och sen på morgonen måste dom som sover där upp och allt skall bort innan det kan bli frukost.
I våran får barnen "var sitt rum" där dom kan ha sina grejer och i alkoven kan man ha lite väskor på dagarna.

Bild
En helt fantastisk fin kväll när vi letade plats och blev stoppade av en tjej som sa att ställ er bakom våran ladugård om ni vill :grin:
Lösningen på Fuktproblem tror jag är att när man inte använder dom ska dom stå inne, vi har gjort i ordning ett garage som den alltid står i här hemma....


Tänkt användande är ju det som styr och kidsen är inte prio ett kring denna skapelse. Husbil är mera för den som vill se mycket och förflytta sig smidigt.

Hur många gånger kidsen frågat "När är vi framme" innan vi ens hunnit ut på asfaltsvägen 300m bort har jag redan tappat räkningen på.

Jag åker och campar med dem 1mil hemifrån så är de nöjda och glada för den spännande utflykten, sedan blir det barnfritt 2 veckor i Norge. Då duger en dinettbil alldeles utmärkt.

De flesta fuktskador verkar dessutom uppstå vid alkoven på förekommen anledning. Sedan har den typen av bil sina fördelar helt klart.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

krokodilen

#55 » 21:21:42, 02-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så långt inga fantastiska prissänkningar vilket jag tror beror på att marknaden är rätt död så här års. Dvs det är normalt med få spekulanter så här års.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Volvot24 (trådstartaren)

#56 » 21:35:11, 02-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Har god tid att vänta :grin:

Nån försäljare påstod före jul, att priserna är på väg uppåt.

Hos nån annan hade visst husbilar lämnats åter, då det tydligen varit svårt att klara avbetalningarna.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

krokodilen

#57 » 14:52:17, 02-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja man kan tro att priserna är på väg upp i alla fall om man man ska lite till begärda priser. Jag följer utvecklingen ganska noga på ett par specifika utföranden som jag kan tänka mig att handla och begärs det kring vad jag ansåg ok INNAN hela världsbilden vändes upp och ner så går bilarna iväg på nåt dygn.

Antingen har folk mer pengar än vi tror eller så finns det inte tillräckligt med objekt på marknaden ännu.

NÅTT har inte hänt och frågan är om det öht händer? :klia: :klia: Vårboomen kommer kanske snart?

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Japa370

#58 » 15:41:29, 02-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japa370
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:49:01, 25-03-2020

anders holmström

#59 » 20:18:33, 02-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade husbilspremiär i går kväll, körde in till falkenberg, parkerade
I utkanten på stan.
Plockade av cyklarna och cykla in till stan och åt.
Cykla omkring planlöst med barnen tills solen gick ner och vi återvände till husbilen för lite lördagsgodis.
Körde hem vi 8 i morse så vi kunde ge djuren mat :smile:
Älskar våran husbil :grin:
allt går utom trasiga klockor och små barn samt fulla gubbar och tennsoldater
Lycklig är inget du blir utan något du väljer att vara

5 personer gillar det här inlägget.
anders holmström
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:00:02, 18-09-2011
Ort: okome, Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
john deere 6155R 6830, 6620, 6330
Volvo BM 2650, 350 röd, 2stycken 350 militär varav en med lastare
600 industri med vindelbjörn på taket
600 röd
GM 616B
Lastmaskiner
Ljungby L9
Lm 640
Volvo bm DR 860
Volvo bm SM 868
rundbalspressar John deere 990,V461
strängläggare claas 2900
slåtterkross John deere 735,F350
gödselspridare Samson SP15
spruta John Deere 724
Väderstad rapid 300c 2015

krokodilen

#60 » 19:36:39, 26-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi kan konstatera att marknaden nu är minst sagt flummig! Det begärs 350 000:- för både -12:or och -02:or av snarlika modeller. De som är prisvärda försvinner ganska fort fortfarande men vi hoppas dagens räntehöjning från riksbanken gör susen. :mrgreen:

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se