Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Strul efter service Volvo C30

47 inlägg • Sida 4 av 4
Diskutera bil-teman här

doc2 (trådstartaren)

#46 » 11:18:19, 04-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra att du påminner borde skrivit lite facit tidigare.
Visade det sig att det fanns en riktig mekaniker med en riktig verkstad i den utvidgade bekantskapskretsen.
Ultimatum ställdes till första verkstaden att jag kommer att hämta bilen i slutet av veckan och förväntar mig den vara ihopsatt till transporterbart skick. När jag hämtade bilen hade man faktiskt fått loss EGR och rengjort.
Fair nog blev jag debiterad 1 arbetstimme, jag betalade och tog med mig bilen därifrån.
Bilen gick fortfarande som en påse nötter. Transport på släp till nya verkstaden.
Diagnos efter någon arbetsdag på nya verkstaden: EGR aktuator fel. Vid ”leakback” test av insprutarna stor avvikelse cylinder 4. Rekommendation byte av EGR och en insprutare.
I slutet av veckan kunde jag hämta en fungerande bil betala 10000 och vara glad.
Krånglande motorvärmaren startade men rök måttlig. Kom överens att avvakta och se om den med tiden skulle bränna ur sig. Fick en ”bra att veta” om möjlig hjullagerfel som jag skulle hålla ”ett öra” på. Den hade även förra verkstaden påpekat.

Bilen gick problemfritt ett par veckor tills den en kväll kräkte ur sig all kylarvätska, turlig nog precis hemma på garageuppfarten. Så det blev en tur på släp till verkstaden igen. Hål i kylaren. 11000 kr fattigare är den bytt nu och lät även göra en renovering av motorvärmaren som hade fortsatt krångla.

Nu går den bra i motorn men missljudet vänster fram blir tydligare. Misstänker själv att det inte är hjullagret utan mera ”centralt”.
Symptom: brummande vinande ljud som tilltar med hastigheten. Försvinner nästan helt om man lägger i neutral eller kopplar ur. Ändras inte i kurvor. Inget knackande i snäva kurvor heller. (Inre-)Drivknut?

1 person gillar det här inlägget.
doc2
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:28:14, 12-07-2012
Ort: Östra Värmland
Maskintyp: Traktor



Murre o2

#47 » 16:01:24, 04-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tråkigt när felen kommer i en hel packe nästan samtidigt, och dyrt blir det ju :sad: Jag drabbades ju också av en hel hop förra året, skillnaden var ju att jag gjorde jobben själv och kunde köpa billiga reservdelar på nätet. Min Opel har jag haft i 12 år och den har passerat 20 k mil, enda krångel tidigare var en tändkasett som gav upp. Men sedan gav en trasig o ring läckage i oljekylaren så jag fick olja i kylvattnet, bytte oljekylaren samtidigt, ca 800 kr. Men oljan i vattnet hade fått termostatens gummi tätningar att svälla så den gav felkod, "smart" termostat så dyr , ca 1000. sedan lade AC av, trasig kondensor, ca 1500 med fyllning. Sedan en felkod som kom och gick för kamaxel givare. Fick byta en ca 400 kr. Sedan trasigt avgas rör, bytte rasket 5000. Sist sprucken tryck platta, bytte allt i kopplingen för lite över 2000. Sedan dess har bilen rullat på utan problem men det hade blivit för dyrt på en verkstad, hade kostat mer än bilen är värd...

1 person gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Blommas, JoEn, Rubert och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se