Bra att du påminner borde skrivit lite facit tidigare.
Visade det sig att det fanns en riktig mekaniker med en riktig verkstad i den utvidgade bekantskapskretsen.
Ultimatum ställdes till första verkstaden att jag kommer att hämta bilen i slutet av veckan och förväntar mig den vara ihopsatt till transporterbart skick. När jag hämtade bilen hade man faktiskt fått loss EGR och rengjort.
Fair nog blev jag debiterad 1 arbetstimme, jag betalade och tog med mig bilen därifrån.
Bilen gick fortfarande som en påse nötter. Transport på släp till nya verkstaden.
Diagnos efter någon arbetsdag på nya verkstaden: EGR aktuator fel. Vid ”leakback” test av insprutarna stor avvikelse cylinder 4. Rekommendation byte av EGR och en insprutare.
I slutet av veckan kunde jag hämta en fungerande bil betala 10000 och vara glad.
Krånglande motorvärmaren startade men rök måttlig. Kom överens att avvakta och se om den med tiden skulle bränna ur sig. Fick en ”bra att veta” om möjlig hjullagerfel som jag skulle hålla ”ett öra” på. Den hade även förra verkstaden påpekat.
Bilen gick problemfritt ett par veckor tills den en kväll kräkte ur sig all kylarvätska, turlig nog precis hemma på garageuppfarten. Så det blev en tur på släp till verkstaden igen. Hål i kylaren. 11000 kr fattigare är den bytt nu och lät även göra en renovering av motorvärmaren som hade fortsatt krångla.
Nu går den bra i motorn men missljudet vänster fram blir tydligare. Misstänker själv att det inte är hjullagret utan mera ”centralt”.
Symptom: brummande vinande ljud som tilltar med hastigheten. Försvinner nästan helt om man lägger i neutral eller kopplar ur. Ändras inte i kurvor. Inget knackande i snäva kurvor heller. (Inre-)Drivknut?