Stefan1972 skrev:Har bytt många kamremssatser på volvo där pumpen varit så dålig att det varit mycket nära haveri.....Med originalpump kvar då alltså men det är ju lika där. Spelar ingen roll hur många mil bilen gått eller hur många ggr remmen är bytt. Är pumpen tyst vid bytet så byts den inte av volvo, det är upp till mekanikern att avgöra det. .........men när anser de att pumpen gjort sitt då? Det kanske är billigare att byta rasade motorer än att ha en specifik bytesintervall......Nu rasar ju inte dessa så ofta så problemet är väl minimalt men ändå.....Märkligt resonemang oavsett. Men tar man 2500kr för en pump som andra tar en fjärdedel för så kanske man drar sig för att fråga kunden om detta.
På den offert jag fick idag från min lokala Volvoverkstad , vill dom ha 4790 Kr för byte av kamaxelrem, varav 2352 Kr för materiel. Byte av kylvätskepump vid samma tillfälle 2430 Kr, varav 1130 Kr för materiel Så priset har tydligen gått ner på pumpens pris. Dom måste ha väldigt god förtjänst på delarna dom säljer, då Trodo m.fl nätbutiker kan sälja för ibland halva priset fast det är SKF, Gates m.fl kvalitetsdelar.