Sida 1 av 1

VW Buss T4

InläggPostat: 11:20:29, 28-03-2024
av SvampenT15
Hej T4 bussens hastighetsmätare konstrar: När man sätter på tändningen ser allt ok ut, Men när man startar slocknar hastighetsmätaren sen kan den komma tillbaka efter ett tag. Men försvinner igen. Sedan nollställs trippmätaren av sig själv. Även klockan stannar. Vi har letat säkringar och kabelhärvor men ser inga fel. Men vi har förstått att detta är vanligt fel på VW T4. Någon maskinist som vet nått om detta
År mod 1997 2,5 TDI

Re: VW Buss T4

InläggPostat: 00:48:58, 29-03-2024
av gute84
sök på vw t4 speedo problems så får man fram en massa videos och andra tips

Re: VW Buss T4

InläggPostat: 09:42:17, 29-03-2024
av SvampenT15
Hej ok det skall jag göra tack för tipset

Re: VW Buss T4

InläggPostat: 21:53:30, 29-03-2024
av torbjorn_forsman
Låter som ett vanligt VAG-problem överhuvudtaget - i första hand dåliga elektrolytkondensatorer i instrumentblocket, ofta i kombination med i största allmänhet större spänningsfall här och var när bilen börjar bli gammal. Om det är ytmonterade elektrolyter och man inte vågar sig på att löda loss dem, kan man helt enkelt lägga nya parallellt och låta de gamla sitta kvar.
Prova om allt fungerar bra om du låter bli startmotorn och istället rullar igång bilen (eller om du, när du väl har fått fart på bilen, kopplar ur, stänger av tändningen och gör en rullande omstart efter några sekunder). I så fall är saken klar att det är elektrolytkondensatorproblemet, det leder till att instrumentblocket inte gillar den spänningsdipp som uppstår i elsystemet när startmotorn går.

Re: VW Buss T4

InläggPostat: 09:50:56, 30-03-2024
av SvampenT15
Helt klart värt att prova. Återkommer om någon dag